Objavljeno u Nacionalu br. 644, 2008-03-17
PORTAL ‘NIKOLA TESLA’ besplatno nudi srednjoškolcima oko 80 posto gradiva iz kemije, fizike, matematike i biologije a profesorima atraktivne sadržaje za predavanja
Od prije nekoliko mjeseci hrvatskim je srednjoškolcima dostupan novi revolucionarni internetski oblik učenja koji u potpunosti zamjenjuje skupe instrukcije kojima su se mnogi učenici koristili kako bi lakše svladali školsko gradivo. Radi se o središnjem nacionalnom portalu “Nikola Tesla”, najvažnijem dijelu projekta “e-sadržaj” Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Kada je prije nešto više od dvije godine tim stručnjaka na čelu s državnim tajnikom Draganom Schwarzom počeo sa stvaranjem “Nikole Tesle”, želja im je bila stvoriti internetski portal na kojemu će biti ujedinjeno i sistematizirano cjelokupno nastavno gradivo. Na taj način učenici bi koristeći se internetom mogli potpuno besplatno unaprijediti i dopuniti znanje koje stječu u školama. Isto tako, portal bi trebao poslužiti i nastavnicima kako bi svoje poduke obogatili mnogim multimedijalnim materijalima i na taj način gradivo učinili zanimljivijim i atraktivnijim za učenike. Danas je taj portal funkcionalan i svakodnevno ga posjećuje više desetaka tisuća hrvatskih srednjoškolaca i njihovih profesora, a na njemu je dostupno oko 80 posto ukupnog srednjoškolskog gradiva iz kemije, fizike, matematike i biologije, ali i materijali koji pomažu u stjecanju informatičkih znanja i vještina.
Voditelj projekta Dragan Schwarz kaže da je to samo početak te da se nada da bi ovaj portal, ako bi sadržavao kompletno gradivo, mogao znatno poboljšati kvalitetu hrvatskog obrazovnog sustava: „Željeli smo iskoristiti sve mogućnosti koje pruža moderna tehnologija i internet. Dakle, uz to što je portal dostupan u bilo koje doba dana i noći, važno je istaknuti i to da interaktivnost te animirani i videoprikazi školskog gradiva omogućuju učenicima brže shvaćanje i usvajanje gradiva jer tim sadržajima mogu pristupiti kad im to odgovara i koliko god to puta žele. Ovaj portal ne treba gledati kao zamjenu za rad u školama, već kao atraktivan dodatak pomoću kojeg je učenicima omogućeno lakše učenje, a profesorima lakše predavanje. Istodobno, to je dio puno šire strategije informatizacije hrvatskog školstva.“
Portal „Nikola Tesla“ se temelji na programskom rješenju koje je razvijeno u Velikoj Britaniji, a koje je Hrvatska otkupila. Uz sam program otkupljen je i već gotovi dio gradiva iz prirodnih predmeta koji je potom preveden i prilagođen hrvatskom obrazovnom sustavu. Ostatak gradiva će Hrvatska morati proizvesti sama, a u Ministarstvu vjeruju kako će taj posao odraditi sami profesori: „Škole smo opremili računalima, ali i računalnim alatima koji su potrebni za stvaranje takvog sadržaja. Očekujem da bi uskoro mogli na portalu početi objavljivati i dijelove gradiva iz ostalih predmeta. Inzistirat ćemo na tome da novi sadržaj zadovoljava sve kriterije kao i ovaj dio koji smo uvezli iz Velike Britanije, bilo da se radi o samoj materiji lekcija, zadacima ili multimedijskim dodacima. Uvjeren sam kako će hrvatski nastavnici to učiniti jednako kvalitetno. Inače, u cijelom projektu bio je najveći izazov kako u kratkom vremenu stvoriti sadržaj koji će učenicima biti zanimljiv. Trudili smo se kroz multimedijalne dodatke učenicima pojasniti neko gradivo, ali i pojasniti im zašto je to gradivo zanimljivo. Dakle, ako netko uči razlomke, važno je da zna zašto ih uči i zašto će mu u životu trebati. Dakle, cilj je bio da portal osim što je edukativan bude i zanimljiv. Sudeći po posjećenosti čini mi se da smo uspjeli“, kaže Dragan Schwarz.
Cijeli sustav vrlo je jednostavan. Učenici mu mogu pristupiti s bilo kojeg računala opremljenog brzom internetskom vezom pomoću lozinke koju im izdaje matična škola. Nakon što pristupe portalu, učenici samo moraju odabrati što od postojećeg gradiva žele učiti. Svaki je predmet podijeljen u više desetaka lekcija, a svaka lekcija u dvadesetak koraka. Uz lekcije učenici novostečeno znanje testiraju rješavajući zadatke, testove i odgovarajući na pitanja. Svi odgovori se bilježe, a u slučaju krivog odgovora učenik biva preusmjeren na adekvatno poglavlje kako bi se prisjetio onog dijela gradiva koje nije naučio dovoljno dobro. No, uz to što bilježi točnost rješavanja zadataka, sustav prati i cjelokupnu aktivnost korisnika na stranici. Na kraju svakog poglavlja u gradivu korisnik može vidjeti ocjenu svoje uspješnosti u postocima. Da bi netko bi ocijenjen s maksimalnih sto posto mora sve zadatke riješiti točno, ali i preslušati sve multimedijalne dodatke.
Kako kaže Schwarz, na taj način je Ministarstvu omogućeno da prati aktivnost učenika i prema tome oblikuje nastavni program: „Iz statistike možemo izvući puno korisnih podataka. Možemo vidjeti što učenike zanima, a što ne. Također možemo vidjeti koje gradivo lakše usvajaju, a koje teže. Takva se statistika potom može raditi u školama, po regijama, po dobnim skupinama. Kada ovaj portal bude koristilo dovoljno srednjoškolaca mi ćemo preko njega moći dijagnosticirati sva krizna žarišta u hrvatskom obrazovnom sustavu i raditi na tome da ih popravimo. Mislim da je to velika vrijednost ovog portala.“ Posebnu pažnju u Ministarstvu su posvetili multimedijalnim sadržajima. Tako je većina gradiva obogaćena atraktivnim animiranim i videoisječcima pomoću kojih se nastoji učenicima dodatno pojasniti određeno gradivo. To je pogotovo atraktivno u lekcijama iz kemije i fizike gdje su snimljeni određeni eksperimenti, te u lekcijama iz biologije. Tako primjerice u lekciji koja se bavi diobom stanice, korisnik može pogledati i animirani isječak koji prikazuje taj proces.
Schwarz je uvjeren kako će u budućnosti hrvatski nastavnici moći cijelo svoje predavanje bazirati na sadržaju portala „Nikola Tesla“ i na taj način iskorisititi takve multimedijalne dodatke kako bi školski satovi bili zanimljiviji: „Svi multimedijalni dodaci upravo su i zamišljeni tako da pomažu profesorima. Do sada, ako je profesor kemije želio svojim učenicima pokazati neki eksperiment morao ga je sam napraviti. Danas može samo upaliti internet i pokazati im ga. Mislim da bi to moglo biti od neprocjenjive vrijednosti za hrvatske profesore. No, valja napomenuti kako se interaktivnost kao temeljni dio ovog portala primjenjuje i na nastavnik. Dakle, svaka lekcija u sustavu je dostupna profesorima, ali oni je ne moraju učenicima prezentirati točno onako kako je unesena u sustav. Svaki nastavnik ima mogućnost promjene gradiva, odnosno može lekciju prilagoditi da izgleda onako kako nastavnik misli da je najbolje. Iz lekcija se mogu izbacivati dijelovi ili im se dodavati neke nove stvari, svaka lekcija se može autorizirati za sebe.“
Ministarstvo će se u sljedećem razdoblju koncentrirati na to da što više hrvatskih srednjih škola opremi projektorima ili „pametnim“ pločama, uređajima koji su potrebni da bi se nastavnici u nastavi mogli koristiti materijalima dostupnim na ovom portalu. Također, ovaj portal omogućava puno bržu komunikaciju između nastavnika i Ministarstva obrazovanja. Naime, do sada je svaka promjena u nastavnom programu značila i promjenu u tiskanima udžbenicima, pa bi zbog toga učenici po izmijenjenom programu počeli učiti tek sljedeće školske godine. Taj dugotrajan i skup proces sada je u potpunosti eliminiran. Danas kad dođe do izmjene nastavnog programa, ministarstvo tu promjenu na portal može unijeti u vrlo kratkom vremenu. Na taj način nastavnici mogu novo gradivo uvrstiti u svoj nastavni plan i prije nego što ono bude tiskano u novim školskim udžbenicima. Sve bi to trebalo pridonijeti poboljšanju efikasnosti hrvatskog obrazovnog sustava.
Ipak, Dragan Schwarz vjeruje kako bi središnji nacionalni portal za udaljeno učenje „Nikola Tesla“ mogao postati idealno rješenje problema obrazovanja na hrvatskim otocima i u ostalim rijetko naseljenim područjima. Naime, škole na hrvatskim otocima se već desetljećima zbog malog broja polaznika zatvaraju. Zbog toga su školarci iz malih sredina bili osuđeni preseliti se u veća mjesta, te se tamo obrazovati.
Schwarz kaže kako je razvojem interneta i videotehnologije postalo moguće povezati više udaljenih otočkih škola te omogućiti učenicima da nastavu pohađaju u svom matičnom mjestu: „U našem pilot projektu sudjeluje dvadesetak škola na slabo naseljenim otocima. Vjerujem kako pomoću tehnologije možemo na otocima organizirati nastavu koja neće zaostajati za onom na kopnu u „normalnim“ školama. Kada na nacionalnom portalu bude dostupno cjelokupno školsko gradivo i kada padne cijena tehnologije, ovakve škole će postati sasvim uobičajena stvar na našim otocima. Vjerujem kako upravo taj projekt može zaustaviti negativni trend smanjenja broja ljudi koji žive na našim otocima. Isto tako, pomoću ovog portala velike stvari možemo ostvariti i u dijaspori. Već smo donirali nekoliko ‘pametnih ploča’ katoličkim obrazovnim centrima u Bosni i Hercegovini, koji su bili vrlo zainteresirani da na taj način moderniziraju svoj nastavni program. Portalom se mogu služiti Hrvati iz svih dijelova svijeta. Mislim da je to još jedna velika vrijednost ovog projekta.“
Središnji nacionalni portal za udaljeno učenje „Nikola Tesla“ je samo jedan dio strategije informatizacije hrvatskog obrazovnog sustava. Kako kaže Schwarz, na taj se način učenicima od početka do kraja obrazovnog procesa želi omogućiti da na internetu imaju dodatne mogućnosti kojima će obogatiti svoje obrazovanje: „Nama je jasno da svaki portal vrijedi tek onoliko koliko ima korisnika. Zato se trudimo naše projekte učiniti zanimljivima, ali i korisnima. Tako na centralnom školskom portalu www.skole.hr svi hrvatski učenici imaju svoje mail adrese, a sve škole rezerviran prostor za izradu internetskih stranica. Također, tu je i „Učilica“, interaktivni program za učenje namijenjen učenicima osnovnih škola. Iako ti naši projekti već imaju dobru posjećenost, uvjeren sam da će ona u budućnosti rasti te da će na taj način rasti i konkurentnost i kavliteta hrvatskog obrazovnog sustava.“
ON-LINE UČENJE
Na portalu korisnici na vrlo jednostavan način i potpuno besplatno mogu učiti gradivo iz četiri predmeta, matematike, fizike, biologije i kemije. Uskoro bi trebalo biti dostupno i gradivo iz ostalih predmeta.
ZANIMLJIVIJE GRADIVO
Pri izradi portala najveći problem autora je bio kako u kratko vrijeme stvoriti sadržaj koji bi bio zanimljiv učenicima. Odlučili su veći dio gradiva prezentirati kroz multimedijalne dodatke. Tako su brojne teme obrađene pomoću video i audio isječaka i uz naraciju. Zahvaljujući multimendiji, učenicima je gradivo zanimljivije i lakše ga usvajaju.
KONTROLA KVALITETE
U ministarstvu tvrde kako će im ovaj portal omogućiti da lociraju krizna žarišta u hrvatskom obrazovnom sustavu. Budući da sustav bilježi sve aktivnosti korisnika portala, administratori mogu vrlo lako doznati koji dio gradiva učenici prihvaćaju bolje, a koji lošije. Također, takve se statistike mogu raditi po školama, regijama i dobnim skupinama. Uz to pomoću portala je moguće vrlo brzo unijeti promjene u nastavni program. Za to je prije bilo potrebno tiskati nove udžbenike, a sada se to može učiniti putem interneta.
Komentari