Retrospektiva Christophera Nolana u kinu Tuškanac

Autor:

13.04.2017., Zagreb - Hrvatski filmski savez i kino Tuskanac pokrenuli akciju "Daj mi kino! 2" kojom se bore za ocuvanje Kina Tuskanac. 
Photo: Marko Lukunic/PIXSELL

Marko Lukunic/PIXSELL

Zagrebačko kino Tuškanac od subote prikazuje retrospektivu filmova Christophera Nolana, koju će otvoriti “Memento”, prijelomni film u karijeri tog istaknutog redatelja, scenarista i producenta.

Do nedjelje, 20. veljače prikazat će se njegova trilogija o Batmanu, filmski spektakli “Početak”, “Interstellar” i “Dunkirk”, “Nesanica”, “Prestiž” te autorov intrigantni prvijenac “Prateći”, počevši od triler-drame “Mementa”, adaptacije kratke priče redateljeva brata Jonathana Nolana.

Tom ‘unatrag’ ispripovijedanom storijom o protagonistu koji zbog ozljede ne može stvarati nova sjećanja, protiv čega se bori snimanjem polaroid-fotografija te zapisivanjem bilješki na papiriće i vlastito tijelo, Nolan je definirao temeljne autorske preokupacije i obilježja svog rukopisa koja će postati lako prepoznatljiva u njegovim nadolazećim naslovima, napominje se u najavi.

Nagrađen je na festivalu Sundance te godinu kasnije nominirana za Oscara u kategorijama najbolje montaže i najuspjelijeg izvornog scenarija.

Fantastična psihološka egzistencijalna triler-drama “Početak” iz 2010. pripovjedno je kompleksno djelo s brojnim filmofilskim posvetama. Od osam nominacija za Oscara, osvojila one u kategorijama najbolje fotografije, miksanja i montaže zvuka i vizualnih efekata. Program uključuje i jedan od autorovih najpoznatijih filmova, “Početak” (2010) koji s naracijom na više paralelnih razina propituje relacije svjesnog i podsvjesnog.

Novi tjedan u “Tuškancu” otvorit će znanstveno-fantastični, avanturistički, “Interstellar” (2014), koji se, iako ima sve elemente atraktivnog SF-a, pamti kao autorovo najosobnije je i najintimnije ostvarenje u dosadašnjoj karijeri, s obzirom na intimne drame središnjeg protagonista i članova njegove obitelji, osobito u odnosu s kćeri. Glumačku postavu filma predvodi Matthew McConaughey, dok je glazbu skladao oskarovac Hans Zimmer.

Slijedi “Batman: Početak” (2005),  prvi segment njegove trilogije o maskiranom zaštitniku Gotham Cityja, a retrospektiva donosi i druga dva dijela – “Vitez tame” (2008) i “Vitez tame: Povratak” (2012),

U prvom dijelu iz 2005. ponudio je radikalni odmak od dotadašnjeg tretiranja Batmana na velikom ekranu kreiravši znatno mračniju, tjeskobniju priču, drugi dio snimljen tri godine kasnije fokus ima na intrigantna psihološka stanja protagonista i važnijih sporednih likova, dok je u trećem iz 2012. uveo motive poput terorizma, političke anarhije i ekonomske nestabilnosti jedna, te još dublje ušao u turbulentnu intimu Brucea Waynea/Batmana.

Nagrađivana akcijska ratna drama “Dunkirk” (2017) impresivan je prikaz operacije evakuiranja savezničkih vojnika iz prve velike bitke u Drugom svjetskom ratu.

“Nolan izuzetno učinkovito evakuaciju predočava iz tri različite perspektive, s kopna, s mora i iz zraka, pritom naglasak maksimalno stavljajući na fascinantnu fotografiju svog čestog suradnika Hoytea Van Hoytema i impresivnu glazbu oskarovca Hansa Zimmera, koja vrlo sugestivno podcrtava dramatičnost zbivanja, te uz vrlo malo dijaloga”, napominje se.

Film “Prateći” (1998) neonoirovska je triler-drama, redateljski i scenaristički dugometražni prvijenac hvaljenog i darovitog autora koji je već u tom filmu snimljenom efektnom crno-bijelom fotografijom i realiziranom praktično bez proračuna naznačio svoje buduće afinitete.

Redatelj je za film “Nesanica” (2002) kao predložak uzeo hvaljeni norveški film istog naslova iz 1997.  Erika Skjoldbjærga. U glavnoj ulozi je Al Pacino, a iznenađenje je bilo što je komičaru Robinu Williamsu povjerio prvu ulogu negativca u njegovoj karijeri. Tim se filmom etablirao kao autor u čijim su djelima tematska ishodišta u pravilu psihološki poremećaji netipičnih likova.

Program zatvara triler-drama  s elementima fantastike “Prestiž” (2006), u kojemu se Nolan bavi nekima od svojih omiljenih tema poput nestalnosti identiteta i njihovih udvajanja, opsesivnosti, žrtve i žrtvovanja te složenih karakterno-psiholoških stanja likova.

Kako se napominje, koncipiran kao svojevrsni filmski mađioničarski trik, impresivno režiran i odlično glumljen film se prilično vješto poigrava očekivanjima i percepcijom gledatelja, pri čemu osobito imponiraju pedantna rekonstrukcija Londona na prijelazu stoljeća i markantan nastup Davida Bowieja u ulozi Nikole Tesle.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.