41. međunarodni festival Tjedan suvremenog plesa održat će se od 23. listopada do 5. studenoga u Zagrebu
Drugi blok 41. Tjedna suvremenog plesa, najvećeg festivala suvremenog plesnog izričaja u regiji, održat će se od 23. listopada do 5. studenoga, donoseći raznolik program u kojem sudjeluju neki od najzanimljivijih međunarodnih i domaćih umjetnika. Ovogodišnja tema – održivost u plesu – otvara pitanja ekološke i društvene odgovornosti kroz umjetnički izričaj, istražujući kako ples može odgovoriti na suvremene izazove.
Jedan od ključnih trenutaka festivala u ova četiri desetljeća bio je gostovanje Nederlands Dans Theatera, renomirane plesne kompanije poznate po svojoj tehničkoj izvrsnosti i umjetničkoj inovativnosti, koja je donijela međunarodnu vidljivost zagrebačkoj sceni. Također, festivali su ugostili i druge velike svjetske kompanije kao što su Sankai Juku iz Japana, koja je specifična po svom minimalističkom butoh stilu, i izraelska kompanija Batsheva Dance Company predvođena Ohadom Naharinom, tvorcem jedinstvenog plesnog jezika Gaga. Među važnim koreografima koji su ostavili trag na festivalu su Susan Linke, poznata po politički angažiranim radovima, Josef Nadj, čiji su radovi duboko povezani s kazalištem i vizualnim umjetnostima, te Wayne McGregor, britanski koreograf čiji radovi istražuju odnose između plesa, znanosti i tehnologije.
Tjedan suvremenog plesa ugostio je i druge utjecajne umjetnike poput Trishe Brown, pionirke postmodernog plesa čiji radovi preispituju granice pokreta i prostora, te Tomasa Hauerta, švicarskog koreografa poznatog po improvizaciji i eksperimentiranju s grupnom dinamikom. Portugalska koreografkinja Vera Mantero svojim je emotivno nabijenim radovima također pridonijela festivalskom programu, dok je Gilles Jobin u svoje radove unosio elemente novih tehnologija i interdisciplinarnosti.
Ovogodišnji festival, pod organizacijom Hrvatskog instituta za pokret i ples, fokusira se na temu održivosti plesa, preispitujući pitanja za koga se pleše, tko pleše, zašto plešemo te kakvu ulogu ples ima u društvu. Ova promišljanja nastavljaju se u drugom bloku festivala, koji donosi teme empatije, dijaloga i tolerancije, s naglaskom na stvaranje novog svijeta. Odabrani umjetnici u tom bloku svojim radovima odgovaraju na društvene izazove današnjice. Libanonski koreograf Omar Rajeh, poznat po svojim politički angažiranim djelima, donosi snažnu poruku kroz filmsku instalaciju „The Odor of Elephants After the Rain“. Taj film, koji će biti prikazan 23. listopada u KIC-u, tematizira sukobe, empatiju i ljudsku povezanost s prirodom, inspiriran prisilnim zatvaranjem koreografskog centra Citerne Beirut. Rajeh se etablirao kao umjetnik koji kroz ples postavlja teška pitanja o društvenim nepravdama i sukobima, ali i o ulozi umjetnosti u transformaciji društva. Njegova djela često reflektiraju traumatična iskustva ratom pogođenih područja, a film se bavi univerzalnim temama poput straha, gubitka i nade. Nakon projekcije održat će se razgovor s autorom.
Nizozemski koreograf Arno Schuitemaker, jedan od vodećih predstavnika mlađe generacije koreografa, poznat je zagrebačkoj publici još od 38. Tjedna suvremenog plesa, kada je s predstavom „If You Could See Me Now“ rasprodao ZKM dva dana zaredom. Ove godine vraća se s novim djelom „After After“, koje će biti izvedeno 29. listopada u MSU-ovoj dvorani Gorgona. Schuitemakerov minimalistički pristup, kojim kroz repetitivne i emotivne pokrete istražuje distopijske motive suvremenog društva, nosi suptilnu poruku nade i ustrajnosti. Njegova sposobnost da kroz jednostavne scenske elemente stvori bogatu emocionalnu atmosferu, čini ga jednim od najprogresivnijih koreografa svoje generacije. Talijanski koreografski duo Ginevra Panzetti i Enrico Ticconi, iako prvi put nastupaju u Zagrebu, već su privukli pažnju hrvatske publike predstavom Harleking u Svetvinčentu. Ovaj duo istražuje arhetipske figure i simbole moći, pripadnosti i razdora. Njihova nova predstava „Ara! Ara!“, koja će biti izvedena 5. studenoga u ZPC-u, bavi se simbolikom zastava kao znakova identiteta, autoriteta i moći. Trenutačno surađuju sa Studijem za suvremeni ples, a njihova zajednička produkcija imat će zagrebačku premijeru samo nekoliko dana nakon festivala, 8. studenoga.
Hrvatska produkcijska kuća De facto proslavit će 100. izvedbu svoje predstave „Love Will Tear Us Apart“ 2. studenoga u Dramskom kazalištu Gavella, što je rijetka prekretnica za hrvatski suvremeni ples. Kreiralo ju je dvoje najistaknutijih hrvatskih koreografa, Saša Božić i Petra Hrašćanec, a predstava spaja elemente plesa i kazališta stvarajući hibridni scenski jezik.
Komentari