David Sopta kao predsjednik Uprave Jadrolinije imenovan je kao odgovorna osoba za pomorsku nesreću trajekta Lastovo koja se dogodila u nedjelju 11. kolovoza ove godine u trajektnoj luci u Malom Lošinju u kojoj su poginula tri pomorca.
Tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveo je u kolovozu upravnu istragu i izradio Nacrt završnog izvještaja o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće trajekta Lastovo, u kojem se razmatra odgovornost i moguće prekršajne prijave protiv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte.
Do objave teksta, autentičnost dokumenta koji je dostavljen medijima iz Ministarstva mora nisu potvrdili.
“Dokument predstavlja pregled mogućih prekršaja čiji se postupak može pokrenuti isključivo nakon donošenja odluke DORH-a u smislu pokretanja kaznenog postupka protiv osoba uključenih u nesreću, stoga se i naslovljava kao ‘nacrt'”, stoji u nacrtu izvještaja u kojem se navodi kako je utvrđeno da predsjednik Uprave nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću (ISM) kako je propisano, da je u cijelosti odgovoran za taj sustav te se protiv njega predlaže pokretanje prekršajnog postupka.
Ističe se i da se odgovornost nižeg rukovodstva može razmatrati “samo segmentno” uz naglasak kako je “predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti“.
Pokretanje prekršajnog postupka predlaže se protiv predsjednika Uprave i u vezi održavanja broda te se citira Pomorski zakonik i navodi kako “proizlazi da je predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav održavanja svih brodova kompanije, uključujući i brod Lastovo”.
U nesreći koja se dogodila početkom kolovoza, pri padu iskrcajne rampe smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac, koji je još na liječenju.
Izvještaj opisuje dramatične trenutke prije pada rampe, nakon što je zapovjednik Đolonga uočio da nije propisno osigurana i nakon što nije mogao dobiti vođu palube putem VHF stanice, kao ni prvog časnika palube Zagorca na mobitel, sa zapovjednog mosta sišao je u garažu i sreo Vulića te mu naložio da osigura rampu”.
MILANOVIĆ O JADROLINIJI ‘Plenković brine samo o sigurnosti fotelje svog izabranika Sopte’
U dokumentu koji je procurio iz Ministarstva navode se i iskazi zapovjednika Lastova Đolonge i Predraga Vulića, vođe palube.
Đolonga je, prema vlastitom iskazu, bezuspješno pokušavao dozvati Vulića i još neke članove posade kad je shvatio da dignuta rampa nije fizički osigurana od pada.
Nakon što se spustio na palubu, sreo je Vulića i naložio mu da osigura rampu. “Nema rampa kuda ići”, odgovorio mu je Vulić, no zapovjednik je inzistirao.
“Nemojmo se zaje*avati, netko to mora odmah zabraviti”, stoji u Đolonginu iskazu, nakon čega su obojica krenula prema rampi. U trenutku kad je Đolonga ponovio da se rampa mora osigurati ona je pala i zdrobila trojicu mornara.
Prema dokumentu, odgovornost članova posade u vezi nesreće broda Lastovo nije utvrđena.
U dijelu o odgovornosti Hrvatskog registra brodova (HRB), zaključeno je da HRB ne obavlja pregled broda i prosudbe ISM sustava prema svim pravilima te da treba provesti dodatni pregled broda i postupak provjere ISM sustava Jadrolinije i broda Lastovo.
Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova pa se u Nacrtu naglašava kako je “potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH”.
U smislu prekršajne odgovornosti, u slučaju da DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, Ministarstvo mora pokrenut će odgovarajuće prekršajne postupke, navedeno je u Nacrtu, koji na 36 stranica, sadrži pregled poduzetih radnji, karakteristike broda, svjedodžbe, saslušanje članova posade, detaljan opis nesreće i ostalo.
Izvještaj su izradila trojica djelatnika – iz Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Upravi sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, iz Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka te iz Službe kontrole ispravnosti stranih brodova Lučke kapetanije Rijeka.
SINDIKAT POMORACA Pregledom trajekta ‘Marko Polo’ utvrđeni potencijalni rizici za sigurnost…
Jadrolinija: Još nemamo službeni nacrt izvještaja
Iz Jadrolinije su, pak, priopćili da u ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja o kojemu je riječ.
“U rujnu 2024. godine provedene su dvije dodatne vanjske prosudbe sustava upravljanja sigurnošću (ISM) od strane HRB-a uz nazočnost predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave za sigurnost plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka gdje nisu pronađeni značajni nedostaci provođenja ISM-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu Lastovo te da isti u potpunost funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila iz nalaza i prijašnjih godina”, pišu.
Navode da je sustav upravljanja sigurnošću uveden 1996. te se svake godine od strane HRB-a, ovlaštenog od strane državne administracije, provode vanjske prosudbe odnosno auditi u svrhu provjere implementacije i učinkovitosti primjene ISM-a.
Komentari