Četvero uspješnih vlasnika i menadžera tvrtki koje su dobile milijunska sredstva agencije HAMAG–BICRO za širenje proizvodnje i izvoza ili pak nove napredne softvere, objašnjava što je bilo presudno u njihovim prijavama na projekte
Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG–BICRO) proteklih je godina u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja raspisala više javnih natječaja u kojima je pozvala mala i srednja poduzeća da prijave svoje projekte namijenjene razvoju i širenju poslovanja, a kojima je agencija, zahvaljujući izdašnoj financijskoj pomoći europskih strukturnih fondova, ponudila sufinanciranje i pomoć u realizaciji zamišljenoga. Između ostaloga i pozivi na dostavu projektnih prijedloga pod nazivom „Kompetentnost i razvoj malih i srednjih poduzeća (MSP)“, “Poboljšanje konkurentnosti i učinkovitosti MSP-a kroz informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT)” i “Poboljšanje konkurentnosti i učinkovitosti MSP-a kroz informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) – 2”, na koje se javio veći broj tvrtki predstavivši svoje projekte i planove razvoja. Svaka je prijava prošla kroz nekoliko zahtjevnih faza ocjenjivanja, a u procesu selekcije odabrani su oni najbolji i najperspektivniji projekti koji su ostvarili pravo na bespovratna financijska sredstva iz strukturnih fondova u okviru Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. Predstavnici četiri tvrtke koje su uspješno aplicirale na otvorene natječaje i čiji su projekti odabrani za sufinanciranje ispričali su za Business&Banking svoja iskustva u procesu razrade projektne ideje, pripreme za prijavu, objašnjavajući zbog čega su baš njihovi projekti dobili financijsku potporu koja će im omogućiti rast i osvajanje novih tržišta.
Vrlo perspektivna samoborska tvrtka Klimaoprema, koja se bavi projektiranjem, proizvodnjom i održavanjem opreme za klimatizaciju, ventilaciju i čiste prostore te zaštitu od požara, svojom je uspješnom prijavom na javni poziv “Kompetentnost i razvoj malih i srednjih poduzeća (MSP)“ dobila bespovratna sredstva u iznosu od 30 milijuna kuna za projekt izgradnje proizvodno-skladišnih hala i nabavu modernih CNC strojeva i kolaborativnih robota u Novoj Gradiški. Ukupna vrijednost investicije iznosi oko 100 milijuna kuna, što znači da je tvrtka dobivenim sredstvima osigurala nešto manje od trećine potrebnih financija za realizaciju projekta, potvrdio je za Business&Banking direktor tvrtke Klimaoprema Sergio Galošić. Sredstva su, objasnio je, namijenjena za razvijanje i širenje oba strateška proizvodna programa Klimaopreme, odnosno specijalnih uređaja i proizvoda za potrebe čistih prostora u farmaceutici, proizvodnji mikroelektronike i operacijskih sala te proizvoda za ventilaciju i klimatizaciju javnih prostora. Spomenutim će ulaganjem Klimaoprema značajno povećati proizvodne kapacitete koji su nužni za nastavak rasta poslovanja, a osobito za izvoz na zapadno-europska tržišta koja trenutno čine udio od preko 90 posto ukupnog poslovanja Klimaopreme, kaže Galošić i dodaje kako je u procesu prijave na javni poziv poseban izazov bio pomiriti sve potrebe te definirati konačnu koncepciju i tehnološki tijek materijala, a samim time proces budućeg pogona, posebno uzme li se u obzir izrazito široka lepeza različitih proizvoda i različitih tehnoloških razina. “Stoga smo najviše vremena potrošili na ovoj inicijalnoj fazi projekta, što je zapravo i razumljivo, jer nam je cilj bio zadržati visoku efikasnost i produktivnost naše proizvodnje, što je ključno za konkurentnost na stranom tržištu”, objasnio je Galošić.
‘Realizacija projekta uključuje nabavu osam novih strojeva i opreme kao što su kamere i skeneri te edukaciju’, kaže Habus
Opisujući poslovnu ideju i projekt koji su prijavili na natječaj, Galošić kaže da tvrtka, zahvaljujući dugogodišnjem strateškom i promišljenom ulaganju u tehnologiju i proizvodnju, već 20-ak godina bilježi kontinuiran rast poslovanja, a nova investicija u razvoj proizvodnje i tehnologije u Novoj Gradiški nastavit će takav stabilan rast i osigurat će kontinuitet poslovanja te strateški cilj širenja i još boljeg pozicioniranja na europskom tržištu. “Novi proizvodno-tehnološki kapaciteti u Novoj Gradiški zapravo su dio naše srednjoročne strategije pa smo taj projekt promišljali neposredno nakon završetka prve faze koja je završila krajem 2015. godine. Novi pogon je izgrađen i završen 2020. godine i kao takav je već dao puni doprinos rastu poslovanja u 2020. i 2021. godini. Gotovo smo sigurni da većina velikih projekata koje smo vrlo uspješno završili u posljednjih nekoliko godina ne bi bila moguća bez naših proizvodnih kapaciteta kojima danas raspolažemo”, kazao je Galošić i dodao da im sam proces apliciranja na natječaj nije predstavljao veću poteškoću. “S obzirom na iskustvo i stručnjake koje imamo, proces apliciranja je odrađen profesionalno i relativno brzo, tako da nismo imali značajnih izazova. Isto tako s obzirom na dobre poslovne rezultate proteklih godina i dobru tržišnu poziciju, nije bilo poteškoća u ispunjavanju uvjeta. Sama činjenica da smo po broju osvojenih bodova na natječaju bili pozicionirani vrlo visoko, govori o tome da je projekt prepoznat kao jedan od onih čija realizacija će značajno pridonijeti ukupnim cijevima – povećanju prihoda i izvoza, a samim time i povećanju broja zaposlenika”, rekao je na kraju Sergio Galošić.
I tvrtka SATO iz Zaboka također je uspješno aplicirala na javni poziv “Kompetentnost i razvoj malih i srednjih poduzeća (MSP)“. Njezin direktor Ratko Habus ispričao nam je da su za projekt pod nazivom „Osnivanje nove poslovne jedinice u svrhu povećanja konkurentnosti poduzeća“, koji se odnosi na osnivanje nove poslovne jedinice za proizvodnju etiketa s RFID čipovima i popratne marketinške i administrativne aktivnosti, dobili bespovratna sredstva u iznosu od 3.066.245,89 kuna. “Sama provedba projekta sufinancirana je iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova, a projekt je bio ukupno vrijedan 8.025.034,83 kuna. Tvrtka SATO u strateškim planovima ima zacrtane ciljeve koji se odnose na rast inozemne prodaje i širenje na strana tržišta i mi kontinuirano poduzimamo aktivnosti kako bismo te ciljeve i ostvarili. U konkretnom slučaju to podrazumijeva pozicioniranje s novim proizvodom. U tom smjeru smo osmišljeno i planski istraživali tržište i stvarali podlogu za realizaciju planova kada dobijemo potrebna financijska sredstva. Realizacija projekta uključuje nabavu osam novih strojeva i dodatne opreme kao što su kamere i skeneri te provođenje edukacije zaposlenika za korištenje novih strojeva i opreme”, objasnio je Habus, dodajući kako će novi pogon u konačnici rezultirati zadovoljenjem potreba krajnjih kupaca, povećanjem broja inozemnih kupaca, širenjem na strana tržišta, rastom prihoda od izvoza i porastom broja zaposlenih.
Novi softver tvrtke IM-COMP unaprijedio je i povezao procese nabave, prodaje, proizvodnje, logistike, računovodstva…
Zanimalo nas je koliko je trajao proces razrade poslovne ideje s kojom su se prijavili na natječaj. “Razrada ideje je trajala duže vrijeme snimanjem potreba tržišta, dok je tehnička realizacija započela javnom nabavom i praćenjem tehnološkog razvoja strojeva koji takve ideje mogu popratiti”, objasnio je Habus. U prijavama na takve natječaje, kaže, uvijek je izazovno sudjelovati u raspravama oko tehničkih detalja, u razradi detalja koji se tiču javne nabave, pregledavanju ponuda što uključuje i aktivnu komunikaciju s HAMAG–BICRO-om i pomoć pri realizaciji projekta njihovih stručnih službi. “Inače, proces apliciranja prošao je dosta bezbolno s obzirom na podršku konzultanata tvrtke Valzor koje smo angažirali. Put da se dođe do faze kada radite s konzultantom je poprilično dug, no nije obeshrabrujuće, jer kada se dođe do faze da imate savjetodavnu potporu koja radi s vama, tada znate da ste već dobar dio puta prošli”, rekao je Habus. A što je bilo ključno u donošenju odluke da baš projekt koji je ponudila tvrtka SATO bude odabran za sufinanciranje? “Kriteriji su jasno propisani, bez obzira na izvor financiranja, i u svakom su natječaju određeni za odabir projekata odnosno za ocjenu kvalitete, tako da je teško reći što je presudilo, osim da je projekt bio kvalitetan i prepoznalo ga je povjerenstvo koje donosi odluku o odabiru. Subjektivno gledano, možemo pretpostavljati da je rast proizvodnih kapaciteta kroz nabavu novih strojeva i opreme, stvaranje dodane vrijednosti, otvaranje novih radnih mjesta, unaprjeđivanje znanja i vještina zaposlenika, širenje na strana tržišta i slično, samo dio onoga što svaku tvrtku i društvo u cjelini može održati u ovim izazovnim vremenima”, jednostavno je objasnio Ratko Habus.
Tvrtka Applied Ceramics iz Siska, hrvatska podružnica istoimene tvrtke sa sjedištem u Silicijskoj dolini u SAD-u, bavi se proizvodnjom i strojnom obradom specifičnih materijala poput aluminij-oksidne keramike, kvarca, silicija i industrijskih safira te servisom potrošnih komponenti koje se koriste u svjetskoj poluvodičkoj industriji. Projektni tim Applied Ceramicsa prijavio je projekt pod nazivom “e-AppliedCeramics” na javni poziv HAMAG–BICRO-a pod nazivom „Poboljšanje konkurentnosti i učinkovitosti MSP u područjima s razvojnim posebnostima kroz informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT)“. “Ukupna vrijednost projekta, koji je proveden u roku od 12 mjeseci, je 1.302.042,87 kuna, a iz EU fondova dobili smo 1.152.307,94 kuna bespovratnih sredstava za njegovu realizaciju”, ispričala je voditeljica projekta “e-AppliedCeramics” Krunoslava Kosina-Milutinović, koja nam je otkrila i o kakvom je projektu riječ i na koji je konkretni način tvrtka Applied Ceramics iskoristila dobivena sredstva. “Promjene na tehnološkom poluvodičkom tržištu su brze pa ih je jako izazovno pratiti u tehnološkom razvoju. Zato naša tvrtka kontinuirano ulaže u novu informacijsku i komunikacijsku tehnologiju. Provedbom projekta ‘e-AppliedCeramics’ potaknuli smo razvoj, rast i konkurentnost tvrtke Applied Ceramics kao srednjeg poduzeća u području s razvojnim posebnostima Republike Hrvatske te smo ulaganjem u napredna IKT rješenja i opremu znatno ubrzali poslovne i proizvodne procese i njihovu upravljivost, a usvojili smo i nova znanja, vještine i kompetencije kod zaposlenika, što je svakako doprinijelo povećanju konkurentnosti tvrtke na svjetskoj razini. Sastavni dio tehnološke opreme proizvodnog pogona Applied Ceramicsa su CNC strojevi, koordinatni mjerni laserski roboti, laserski uređaji za rezanje materijala, specifična oprema za proizvodnju safira kao i specifičan ERP sustav Applied Ceramics Internal Database (ACID) koji je godinama razvijan i napravljen po mjeri korisnika te su se provedbom projekta ‘e-AppliedCeramics’ izravno unaprijedili i nadogradili predmetni tehnološki sustavi, čime su se znatno ubrzali pojedini proizvodni i poslovni procesi”, protumačila je Krunoslava Kosina-Milutinović.
‘Klimaoprema će značajno povećati proizvodne kapacitete koji su nužni za nastavak rasta’, ističe Galošić
Razrada projektne ideje i razvoj projektne prijave projekta pod nazivom „e-AppliedCeramics“ na EU natječaj trajala je dva mjeseca, tijekom koje je provedena analiza informacijsko-komunikacijskih tehnoloških potreba poslovnih i proizvodnih procesa u kompaniji te su identificirani problemi i predložena rješenja, navodi dalje naša sugovornica i objašnjava da su im bespovratna sredstva omogućila da planski i strateški u mnogostruko kraćem vremenskom roku uvedu sva potrebna unapređenja IKT sustava u poslovni i proizvodni proces tvrtke. “Također je sufinanciranjem projekta bespovratnim sredstvima EU-a omogućena provedba svih potrebnih IKT unapređenja poslovnih i proizvodnih procesa u Applied Ceramicsu kao jedinstvenog zaokruženog projekta, jer se omogućilo formiranje zaokruženog budžeta te smo u kratkom vremenskom periodu od svega godinu dana proveli cjelokupnu investiciju koja unapređuje poslovanje i proizvodne procese. Isti bismo projekt iz vlastitih sredstava provodili minimalno sedam ili osam godina”, kaže Krunoslava Kosina-Milutinović i dodaje da su spomenutom investicijom ne samo ispunjeni, već i višestruko premašeni planirani pokazatelji uspješnosti projekta te je provedba projekta „e-AppliedCeramics“ omogućila daljnje povećanje zaposlenih. “Umjesto konzervativno planiranih 11 posto povećanja zaposlenih, tri godine nakon provedbe projekta postigli smo čak 58 posto veću zaposlenost u odnosu na relevantnu godinu kod prijave projekta. Isto se dogodilo i s povećanjem prihoda od prodaje. Planirali smo konzervativno povećanje prihoda na razini 13 posto u odnosu na relevantnu godinu kod prijave projekta, a ostvarili smo čak 56 posto veći prihod od prodaje“, sa zadovoljstvom naglašava.
Krunoslava Kosina-Milutinović posebno ističe kako im je HAMAG–BICRO kao posredničko tijelo pružilo svu potrebnu institucionalnu i savjetodavnu podršku za pravodobnu i kvalitetnu provedbu projekta, zbog čega je projekt proveden u svim zadanim terminskim i proračunskim okvirima. “Stručnjaci HAMAG–BICRO-a su partnerski i savjetodavno pristupili prema nama – poduzetnicima, korisnicima bespovratnih sredstava, te su nastojali zajedno s nama ‘rješavati’ a ne ‘tražiti’ probleme i uklanjati prepreke za uspješnu realizaciju pojedinih aktivnosti”, kaže. Ipak, uza sve pohvale HAMAG BICRO-u Krunoslava Kosina-Milutinović ističe i jednu zamjerku. “Predugačak vremenski period od čak više od godinu dana od predaje projektne prijave, odnosno zatvaranja poziva, pa do ugovaranja odobrenog projekta velika je slabost sustava ocjenjivanja, odobravanja i dodjele bespovratnih sredstava Ministarstva gospodarstva. U svijetu poduzetništva vrijeme je ključan faktor, posebice za instaliranje novih informacijsko-komunikacijskih tehnologija koje se rapidno mijenjaju na dnevnoj osnovi. Stoga je period od godine dana neprihvatljivo dugačak za implementaciju i ranije planiranih IKT tehnologija, posebice ako se želi održati ili povećati konkurentnost na svjetskom tržištu”, ističe naša sugovornica.
‘Sufinanciranjem smo cjelokupnu investiciju proveli u godinu dana, inače bi nam trebalo sedam godina’, kaže Kosina-Milutinović
Još je jedna domaća tvrtka uspješno odradila proces prijave na javni poziv HAMAG– BICRO-a i tako ostvarila pravo na bespovratna sredstva iz EU fondova. IM–COMP, tvrtka iz Čakovca koja se bavi obradom i oblikovanjem stakla te izradom staklenih fasada i interijera od stakla, prijavom na javni poziv pod nazivom “Poboljšanje konkurentnosti i učinkovitosti MSP-a kroz informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) – 2” dobila je bespovratna sredstva u iznosu od 976.828,07 kuna. Menadžerica razvoja poslovanja tvrtke IM–COMP-a Petra Mesarić Horvat za Business&Banking je ispričala da je uprava tvrtke još 2019. krenula u potragu za novim softverom koji bi unaprijedio i povezao poslovne procese nabave, prodaje, tehničke pripreme, proizvodnje, logistike, otpreme i računovodstva i financija i na taj način povećao protok i točnost informacija, smanjio vremenski ciklus od narudžbe do isporuke, smanjio gubitak efektivnih sati, poboljšao internu komunikaciju, povećao zadovoljstvo zaposlenika kao i kupaca i doprinio boljem donošenju odluka menadžmenta poduzeća. “Zahvaljujući dobivenim sredstvima tijekom 2020. i 2021. godine ostvarili smo ulaganje u sveobuhvatan i integrirani informacijski sistem na razini poduzeća, odnosno informacijsko-komunikacijsku tehnologiju (IKT) za poslovno upravljanje kojim smo objedinili sustav narudžbe, nabave, kontrole skladišta i fakturiranja. IKT za poslovno upravljanje omogućila nam je fokus na kupca, a ne na administraciju. Uz to uveli smo i informacijsko-komunikacijsku tehnologiju za upravljanje proizvodnjom koja nam je omogućila kvalitetnije planiranje i organizaciju proizvodnje od ulaska jumbo ploče stakla, pa sve do završetka kroz rezanje, brušenje i obradu do gotovog proizvoda”, objasnila je Petra Mesarić Horvat.
Integracijom oba softvera, kazala je, tvrtka je podigla razinu organizacije, produktivnost, efikasnost i točnost vremenskog upravljanja na novi nivo te je poboljšala cjelokupno poslovanje optimiziranjem troškova, smanjenjem broja zakašnjelih isporuka, točnošću i postojanjem podataka, povećanjem zadovoljstva kupaca i zaposlenika te posljedično povećanjem produktivnosti, prihoda i konkurentske prednosti. “Od 2010. do 2020. godine IM–COMP je koristio četiri različita sistema za upravljanje podacima i proizvodnjom poduzeća koji su bili zasebni i nepovezani, zahtijevali su ručni unos podataka koji je oduzimao puno vremena i trošio mnogo papira, a iz tih podataka se nisu mogli mogu donositi nikakvi zaključci i nisu davali pravovremene informacije. S obzirom na to da u 2019. godini poduzeće nije imalo IKT koji na jednom mjestu obuhvaća i generira sve proizvodne podatke i u kojem je moguće pravovremeno dobiti informaciju o stanju na skladištu, statusu narudžbi kupaca u proizvodnji, broju proizvoda na dvorištu i hali, ili pak bilo koju informaciju vezanu uz proizvodnju, prodaju i nabavu, a da ona sama nije morala biti fizički provjerena ili ručno upisana u Excel tablice, javila se potreba za ulaganjem u softver koji će poduzeće dovesti na novu razinu digitalizacije, a sa samim natječajem otvorila se mogućnost ulaganja uz potporu bespovratnih sredstava. Ulaganje u projekt je završilo 2021. Projekt je omogućio rješavanje problema s kojim se IM–COMP susretao tako da je poboljšano cjelokupno poslovanje s optimiziranjem troškova”, objasnila je Petra Mesarić Horvat, koja je ujedno i autorica projekta kojim se IM–COMP prijavio na natječaj HAMAG–BICRO-a.
Komentari