RAPHAËL DOMJAN: ‘Plovidba oko svijeta solarnim brodom bila je ostvarenje mog sna’

Autor:

Planet Solaire

Švicarski istraživač, eko-avanturist i vizionar Raphaël Domjan, koji je nadahnut Tolkienovim ‘Gospodarom prstenova’ osmislio jedinstveno plovilo na solarni pogon Tûranor PlanetSolar, već radi i na solarnom avionu, a u intervjuu za Navigare ističe da bi jahtaši uz solarni pogon uštedjeli milijune i pritom smanjili zagađenje mora

Uz neizvjesne globalno-političke prilike koje su nam donijele porast cijena fosilnih goriva te stalnu prijetnju kako bi uzlazna putanja u budućnosti mogla samo rasti, priča o brodovima na solarni pogon aktualnija je no ikad. Prisjetimo li se kako je za punjenje pola spremnika 163 metra duge jahte Romanu Abramoviču u Dubrovniku 2017. godine bilo potrebno punih 27 sati, a za taj nevjerojatan pothvat dopremljeno je čak 25 cisterni, jasno nam je koliko takva plovila troše. Uz solarni pogon ne samo da bi jahtaši uštedjeli milijune, već bi, što je mnogo važnije, pridonijeli manjem zagađenju mora i oceana. Potvrdio je to Raphaël Domjan, vizionar zahvaljujući kojem danas imamo jedno od najzanimljivijih plovila na svijetu Tûranor PlanetSolar. Naziv Tûranor nadahnut je Tolkienovim „Gospodarom prstenova“ i u prijevodu znači „moć Sunca“. A da je Sunce moćan izvor energije, fascinantan dvotrupac dokazao je obaranjem niza rekorda. Najznačajniji je onaj da je 2012., dvije godine nakon porinuća, koristeći isključivo solarnu energiju u povijest ušao kao prvi električni brod koji je uspio oploviti Zemlju. Za jedinstveni pothvat bila su potrebna 584 dana, a 4. svibnja proslavljena je deseta godišnjica uplovljavanja broda nazad u Monaco. Izgradnja katamarana stajala je 15 milijuna eura koje je osigurao njemački poduzetnik Immo Ströher. Dizajn dvotrupca, koji je cijelom svojom duljinom pokriven solarnim panelima, potpisuje Novozelanđanin Craig Loomes. No sve je počelo snom švicarskog istraživača i „eko-avanturista“ Raphaëla Domjana, koji je dao intervju za Navigare.

Tûranor PlanetSolar u povijest je ušao kao prvi električni brod koji je uspio oploviti Zemlju koristeći isključivo sunčevu energiiju. FOTO: Planet Solaire

NAVIGARE: Prije nego što ste započeli koncept PlanetSolara, bili ste vozač hitne pomoći, vodič planinarima, stručnjak za spašavanje u opasnim okruženjima… Otkud ideja za ovakav projekt?

Počeo sam avanturu s PlanetSolarom s 32 godine, sada već daleke 2004. Te godine sam posjetio Island nakon punih 11 godina. Obilazeći mjesta kojih sam se sjećao, shvatio sam da se okoliš promijenio te da ledenjak koji sam vidio pri prvom posjetu – nestaje. To me potaknulo na ovaj inovativni projekt.

NAVIGARE: Jeste li mogli sanjati da ćete jednog dana kao vođa ekspedicije uploviti u Monaco prvim brodom koji je koristeći isključivo sunčevu energiju uspio oploviti Zemlju?

Oploviti oko svijeta solarnim brodom bilo je ostvarenje mog sna. Da biste uspjeli u tako velikom naumu, sve drugo treba ostaviti po strani i fokusirati se samo na to. Velika je to odgovornost, ali i zadovoljstvo kada shvatite da ste uspjeli u svom naumu.

Izgradnja katamarana stajala je 15 milijuna eura koje je osigurao njemački poduzetnik Immo Ströher, a dizajn dvotrupca, koji je cijelom duljinom pokriven solarnim panelima, potpisuje Novozelanđanin Craig Loomes. FOTO: Planet Solaire

NAVIGARE: Možete li nam otkriti neke od jedinstvenih karakteristika Turanor PlanetSolara?

Brod je dug 31, a širok 16 metara, ubrajamo li i solarna „krila“ 26 metara. Težak je 89 tona, a visok 6,5 metara. Ukupna površina solarnih panela je 536,65 četvornih metara. Maksimalna brzina je devet čvorova. Znači, radi se o najvećem solarnom brodu na svijetu čiji je dizajn uistinu jedinstven.

NAVIGARE: Jeste li tijekom plovidbe oko svijeta naišli na neke tehničke probleme?

Što se tiče „novih tehnologija“, tijekom plovidbe oko svijeta uistinu nismo imali problema. Međutim, izazov s kojim smo se suočili bilo je usmjeravanje energije. Srećom, uspjeli smo ga riješiti zahvaljujući softveru koji smo razvili sa svojim partnerima. Najviše tehničkih problema imali smo na takozvanim „life“ sustavima, kao što su tuš i aparat za vodu, te pogonskim sustavom, ali uvijek smo uspijevali riješiti sve poteškoće.

‘Naš je cilj ukazati na to da će prijelaz na obnovljive izvore energije budućim pokoljenjima omogućiti da nastave sanjati o planetu kakvog mi poznajemo’

NAVIGARE: Kakvo je iskustvo bilo oploviti svijet i koja su vas se mjesta najviše dojmila?

Najdraži dio bila mi je plovidba južnim Pacifikom, od Galapagosa do Markižanskog otočja. Vrijeme je bilo savršeno, a pasati su nam omogućili da u 25 dana prijeđemo gotovo 3000 nautičkih milja. Dolazak na Markižansko otočje bio je nevjerojatan i nezaboravan trenutak.

NAVIGARE: Sjećam se da je 2014. godine prizor vašeg broda dok plovi jadranskom obalom izgledao pomalo nadrealno, gotovo kao da je na more sletio NLO. PlanetSolarom ste obišli i područja koja su poprilično odsječena od ostatka svijeta. Kako ljudi reagiraju kada vide brod?

U ovih petnaest godina naš brod nikoga nije ostavio ravnodušnim. Čak i danas privlači pozornost gdje god se pojavi. PlanetSolar je uistinu jedinstven na svjetskoj razini.

NAVIGARE: Koliko energije PlanetSolar može proizvesti?

Oko 500 kWh na dan, naravno, ako je vrijeme lijepo.

Avanturu s PlanetSolarom Raphaël Domjan počeo je 2004. godine, na put oko svijeta krenuo je 2010., a vratio se 4. svibnja 2012., nakon 584 dana. FOTO: Planet Solaire

NAVIGARE: Što je cilj fondacije PlanetSolar?

Glavni cilj fondacije je promoviranje solarne energije kao sredstva za borbu protiv klimatskih promjena.

NAVIGARE: Za sebe kažete da ste „eko-avanturist“. Što to točno znači?

Ja sam eko-istraživač. Bavim se eksperimentalnom ekologijom.

NAVIGARE: Koliko je zemlja ugrožena klimatskim promjenama i što ste vi primijetili kao najveći problem ploveći PlanetSolarom?

Od 2004. godine primjećujem, i na planinama i na moru, ubrzanje klimatskih promjena. I upravo to najviše zabrinjava. Plovidba PlanetSolarom oko svijeta otkrila je brojne posljedice koje to ima na okoliš, uglavnom kroz svjedočanstva koja smo prikupili.

‘Dolazak na Markižansko otočje bio je nevjerojatan i nezaboravan. Pasati su nam omogućili da u 25 dana prijeđemo gotovo 3000 nautičkih milja’, kaže Domjan. FOTO: Christian Ochsenbein, Planet Solaire

NAVIGARE: Rekli ste da moramo motivirati inženjere i znanstvenike da razvijaju inovativne tehnologije kako bi pokazali da je nemoguće moguće. Mislite li da su brodovi na solarni pogon naša budućnost?

Mislim da električni i solarni brodovi imaju golemi potencijal. Oni omogućuju plovidbu uz niske troškove, bez emisije stakleničkih plinova i bez buke. Danas je tehnologija dostupna i pristupačna tako da već postoji nekoliko proizvođača solarnih brodova i superjahti.

NAVIGARE: Iduće na čemu radite je SolarStratos, avion na solarni pogon kojim biste poletjeli u stratosferu. Što želite postići tim projektom?

Time što ćemo prvi dospjeti u stratosferu koristeći sunčevu energiju, želimo pokazati nevjerojatan potencijal sunca kao izvora energije. Naš cilj je ukazati na to da će prijelaz na obnovljive izvore energije omogućiti budućim pokoljenjima da nastave sanjati o planetu kakvog mi danas poznajemo. To što radim poruka je mlađim naraštajima.

Prolazak Panamskim kanalom bio je jedna od najfascinantnijih epizoda putovanja. FOTO: Planet Solaire

SolarStratos, avion na solarni pogon, novi je Domjanov projekt kojim želi prvi dospjeti u stratosferu koristeći sunčevu energiju. FOTO: Zeppelin Solarstratos

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.