Cjelokupna Uprava Hrvatske pošte, na čelu s predsjednikom Ivanom Čulom i nekoliko direktora, otišla je na luksuzni vikend u Opatiju koji tvrtka u cijelosti plaća dok se istovremeno smanjuju božićnice zbog loše financijske situacije u tvrtki
Djelatnici Hrvatske pošte ove godine dobit će božićnicu od 1500 kuna, što je 1000 kuna manje nego prošle godine i čak 2000 kuna manje nego prije dvije godine. Ta odluka nije najbolje prihvaćena među brojnim radnicima te državne tvrtke, a jedan od razloga zbog kojih među njima vlada veliko nezadovoljstvo je taj što smatraju da Uprava i direktori tvrtke istovremeno troše velike svote novca na svoj luksuz. Izvor iz Hrvatske pošte tako je Nacionalu otkrio da je prije nekoliko tjedana cjelokupna Uprava Hrvatske pošte, na čelu s predsjednikom Ivanom Čulom i nekoliko direktora, otišla na luksuzni vikend u Opatiju koji je tvrtka u cijelosti platila. Po njegovim riječima, čelnici tvrtke uživali su u luksuznom wellness tretmanu u jednom opatijskom hotelu, a istovremeno se radnicima drugu godinu zaredom smanjila božićnica.
Isti izvor otkrio je i da vodećim ljudima tvrtke nije palo na pamet smanjiti neke druge troškove, poput troškova za službene automobile vodećih ljudi Hrvatske pošte, na koje se, po njegovim riječima, mjesečno troši i do 60 tisuća kuna po automobilu. Riječ je o troškovima leasinga, održavanja, goriva i autoceste za automobile koje voze članovi Uprave Hrvatske pošte i dio direktora.
Nacional je dobio i fotografiju obavijesti koju je Uprava Hrvatske pošte podijelila radnicima, a u kojoj se objašnjavaju razlozi smanjivanja božićnice na 1500 kuna. U toj obavijesti se navodi da se božićnica smanjuje zbog velikih troškova koji su narasli i 40 posto zbog povećanja cijene energenata, a navodi se i da je jedan od razloga uvođenje eura. Naime, u obavijesti se tvrdi da će Hrvatska pošta biti jedan od glavnih kanala konverzije iz kune u euro te da je zato tvrtka zbog pripreme i provedbe tog procesa imala troškove od 22 milijuna kuna koje će morati sama podmiriti. Zanimljivo je i kako se u daljnjem tekstu obavijesti navode i drugi razlozi poput slabijeg prometa u poštanskim uredima zbog pandemije i uvođenja covid potvrda te zbog troškova testiranja na covid za sve radnike, koje je Hrvatska pošta morala sama pokriti.
No očito je da čelni ljudi Hrvatske pošte nisu zbog svih tih poslovnih problema štedjeli na svom luksuzu, već su odlučili kazniti radnike te im smanjiti božićnice. Nacional je još sredinom prošloga tjedna od Hrvatske pošte zatražio pojašnjenje takvih poslovnih odluka, ali do zaključenja ovog broja nismo primili odgovor.
Odluka o smanjenju božićnice u trenutku dok vrh tvrtke uživa u opatijskom luksuzu samo je još jedna u nizu spornih odluka čelnih ljudi Hrvatske pošte otkako je na mjesto predsjednika Uprave došao Ivan Čulo. On je u travnju ove godine ponovno izabran na tu funkciju nakon žestokog lobiranja predsjednika Sabora Gordana Jandrokovića. Čulin izbor pokazao je da se ni premijer Plenković, a ni ostatak vodećih ljudi HDZ-a nije spreman obračunati s klijentelizmom u najvećim državnim tvrtkama te im na čelu ostaju ljudi koji su opterećeni milijunskim aferama, ali po svemu sudeći za te afere ne samo da neće odgovarati, već su i nagrađeni novim mandatima kao što je to u slučaju Ivana Čule.
Hrvatska pošta u doba Ivana Čule bila je poligon niza skandala, dubioznih poslovnih odluka koje su, po svemu sudeći, sa sobom nosile znatan negativan utjecaj na njeno poslovanje, ali i mjesto na kojemu su do izražaja dolazili iznimno loši međuljudski odnosi. O svemu tome Nacional je prethodnih godina ekstenzivno izvještavao: početkom 2020., recimo, o činjenici da je u samo četiri mjeseca protiv HP-a podignuto čak 190 tužbi radnika – 176 tužbi radi povreda prava iz Kolektivnog ugovora, šest radi otkaza, sedam radi isplate određenih davanja, a za jednu tužbu u kojoj se kao razlog navodi „radno-ostalo“. Niz procesa je završio na štetu tvrtke, između ostalog i jedan o kojemu je pisao i Nacional: radi se o nezakonitom otkazu jednoj službenici uručenom neposredno nakon što se s porodiljnog dopusta vratila na svoje radno mjesto, zbog čega će tvrtka morati isplatiti preko pola milijuna kuna.
Niska skandala u Hrvatskoj pošti u režiji Ivana Čule rasla je u proteklih dvije godine gotovo iz tjedna u tjedan: tako je otkriveno da se nakon šest godina vođenja sudskog spora ova tvrtka neočekivano nagodila i dodatno platila softver koji ne koristi i na koji je izgubila ekskluzivno pravo korištenja te je upitno hoće li on ikada zaživjeti. Sporni je program plaćen dvostruko – jednom 2011. na temelju ugovora u kupoprodaji između HP-a i tvrtke Dokument IT koja je razvila program, a drugi put temeljem sudske nagodbe u okviru koje je HP prihvatio podmirenje naknade za održavanje programa navedenoj tvrtki koju u jednakim mjesečnim iznosima plaća od 2019. do danas. Za to vrijeme sporni računalni program nije u funkciji, HP je u međuvremenu izgubio ekskluzivno pravo na korištenje programa i upitno je hoće li on ikada zaživjeti, pa je posve opravdano postaviti pitanje je li iznos od gotovo 18 milijuna kuna bačen. Hrvatska pošta potom se našla i pod istragom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) jer jedina u EU-u naplaćuje naknadu za „kontrolni pregled’’ malih pošiljki, a njen direktor Čulo hvalio se da je tvrtka „profitabilna i vrlo nisko zadužena“ te spremna za akvizicije drugih tvrtki, prešutjevši činjenicu da je za profitabilnost u velikoj mjeri zaslužna potpora države. Prema službeno objavljenim podacima te tvrtke, Hrvatska pošta je tijekom 2019. ostvarila 142,6 milijuna kuna neto dobiti. Ali informacije iz same tvrtke ukazuju na to da je ta potpora – koja je u prošloj godini iznosila 92.845.875 kn, o čemu je HAKOM donio odluku koncem listopada – moguće isplaćena i mimo propisa.
Komentari