Radivoje Jovičić: ‘Zagreb bez tragova potresa vidjet ćemo tek za pet do deset godina”

Autor:

03.01.2023., Zagreb - Rade Jovicic, restaurator. 

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Akademski kipar Radivoje Jovičić, viši konzervator-restaurator, bio je nakon dvaju potresa u Zagrebu 2020. zadužen za zahtjevan segment obnove – restauraciju mnogobrojnih bakrenih kupola i crkvenih tornjeva građenih većinom nakon prethodnog zagrebačkog potresa 1880. godine

Nakon potresa 2020. u Zagrebu je došlo do prenaprezanja hrvatskih graditeljskih kapaciteta s naglaskom na uske specijalnosti u zaštiti kulturne baštine. Kontinentalna Hrvatska zadovoljavajuće je pokrivena restauratorskim kapacitetima, osim za ovakvu postpotresnu obnovu kao izvanrednu okolnost. Vidljivo je da se Grad Zagreb i županije Zagrebačka i Sisačko-moslavačka nisu odmah mobilizirali, nego su kadrovi i kapaciteti postupno pokretani, pri čemu se izgubilo puno vremena u fazi oblikovanja zakonske regulative, pokretanja projektantskih timova te stručnih izvođača zahtjevnih radova u konstrukcijskoj obnovi. Cjelovita obnova najvrjednijih spomenika kulture i sada, tri godine kasnije, tek se uvodi u poslove.

O tome je Nacional razgovarao s akademskim kiparom Radivojem Jovičićem, renomiranim višim konzervatorom-restauratorom starije generacije, stasale još znatno prije nego što je Zagreb dobio i fakultetsko restauratorsko obrazovanje na Akademiji likovnih umjetnosti….

NACIONAL: Gospodine Jovičić, kako ste reagirali na vidljive grubosti sa spomenicima nakon potresa 2020. godine?

Pokušavao sam sugerirati bolji i osjetljiviji postupak prema vrijednim dijelovima sa zagrebačkih spomenika užeg centra, ali zahuktala građevinska mehanizacija čak je i jakom dramatizacijom razgonila građane, čemu smo kao narod očito skloni, vidljivo i po sličnim scenama oko pandemije koronavirusa. Do nekog, a prilično malog tornjića dolazili su po šest puta teškim dizalicama kako bi provjerili stanje, pa obaviti nekakve „mudre“ pripreme, pa da gore nekakvim konopima povežu, pa onda dvije stotonske dizalice, jedna da zakopča, a druga da skine tornjić. Uglavnom su polomili sva popločenja po trotoarima i po mjesec dana su držali prepriječen promet vozila i tramvaja u visoko frekventnim ulicama centra grada….

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.