Nakon godinu i pol intenzivnih radova nekadašnji rudnik ugljena u Raši ponovno je otvoren, ali ovoga puta u sasvim novom svjetlu. Prenamijenjen je, naime, u turističke svrhe.
Općina Raša prepoznala je vrijednost rudarske povijesti te je uložila 870 tisuća eura u ovaj ambiciozan projekt s vizijom stvaranja “perspektivnog, zanimljivog i turistički atraktivnog područja” koje će živjeti s rudnikom i od njega, baš kao i nekada. Rezultat je kilometar i pol dug potkop Karlota, koji je sada prohodan i prima prve avanturiste.
No, to nije sve što se može vidjeti i doživjeti na ovom povijesnom mjestu. Izgrađen je i Muzej rudarstva s rudarskim stanom, koji autentično dočarava rudarsku svakodnevicu, kako unutar rudnika, tako i izvan njega. Posjetitelji sada imaju priliku iskusiti jedan dan u životu rudara kroz rudarske ture koje su počele 17. srpnja.
Jedinstveno iskustvo rudarskog života
Kova Experience, turistička tura koja traje 2 i pol sata, vodi posjetitelje kroz jedinstveno iskustvo rudarskog života. Sudionici će doživjeti pripremu za posao, zaduživanje zaštitne i radne opreme, šetnju kraj zajedničkih raških rudarskih kuća i obilazak uređenih tunela rudnika. Na turi se mogu čuti priče o napornom i opasnom rudarskom poslu, ali i o zajedništvu rudara, ulozi žena u rudarstvu i rudarskim obiteljima. U rudniku je konstantno ugodnih 11 stupnjeva.
“Duljina tunela je kilometar i pol u jednom smjeru, a na kraju se nalazi jedna ogromna prekrasna galerija s dva izvozna stroja i jako puno eksponata još iz doba ’30-ih godina prošlog stoljeća. Nakon prolaska kroz galeriju van se izlazi drugom cijevi od kilometar i pol na drugu stranu koja je nekih 8 metara iznad. Inače, potkop Karlota se nalazi na 8. horizontu, a ispod nas je još 12 horizonata i samim ulaskom u potkop iznad nas se nalazi stijena, odnosno brdo, od nekih 70-ak metara”, ispričao nam je Jasmin Mahmutović iz Turističke zajednice Raša, koji nas je proveo kroz rudnik.
Najmlađi istarski grad
Ovaj turistički projekt, osim što oživljava povijest i industrijsku baštinu grada Raše, ističe važnost rudarske djelatnosti na tom području koja seže još u doba Mletaka. Nakon Prvog svjetskog rata, raspada Austro-Ugarske i dolaska Italije na vlast u Istri, ugljenokop preuzima Ugljenokopno društvo sa sjedištem u Trstu. Po Mussolinijevu nalogu 1935. odobren je zajam od 5 milijuna lira za izgradnju naselja Raša. Čitav je grad izgrađen u samo 547 dana. Od 1928. do 1966. u rudniku je radilo više od deset tisuća rudara. Grad je tako postao pravo graditeljsko i industrijsko čudo, a rudarska djelatnost je ondje zabilježila impozantnu povijest koja seže sve do današnjih dana.
“Raša je kao rudarsko mjesto izgrađeno 1937. u svega 547 dana za potrebe tadašnje talijanske industrije. Napravljeno je kompletno tipizirano naselje, tako i naš potkop Karlota. Rudnik i rudarenje je obilježilo naselje i danas u Raši nema niti jedne obitelji koja nema neku poveznicu s tim rudnikom. Meni su oba djeda, i s majčine i s očeve strane, radila u rudniku tako da smo izuzetno ponosni na ovaj naš projekt”, rekao je Mahmutović.
Nezaboravno iskustvo za sve ljubitelje povijesti
Iako je nekadašnji rudnik ugljena zatvoren, njegova prenamjena u turističku atrakciju otvara nove mogućnosti za posjetitelje da istraže i dožive ovu važnu i zanimljivu stranu hrvatske povijesti. Kova Experience tura, koja pruža uvid u svakodnevicu rudara, dodatno obogaćuje turističku ponudu ovog područja. Iskustvo koje pruža Kova Experience tura pravi je doživljaj za sve ljubitelje povijesti i industrijske baštine.
Komentari