Splitski čokolatijer Marinko Biškić prije nešto više od 30 godina pokrenuo je poznati brend začina Nadalina, a potom je ponudu proširio i na čokolade i čokoladne namaze koje zbog neobičnih aroma sve više traže i stranci
Kada se u Splitu, u Dioklecijanovoj palači, stvori dugi red turista, uglavnom iz Azije, velika je vjerojatnost da oni strpljivo čekaju svoj red kako bi kupili čokolade jedinstvenog okusa u nadaleko poznatoj čokoladarnici Nadalina. Brend Nadalina pokrenuo je prije nešto više od 30 godina fetivi Splićanin Marinko Biškić, kojeg mnogi znaju kao pankera još s početka osamdesetih, zahvaljujući grupi Fon Biskich & Narodno blago, i kao jednog od „splitske dice“. Biškić je tvrtku Nadalina otvorio još u Jugoslaviji, kako bi proizvodio začine, no naglašava da to u početku nije bio nekakav ozbiljan biznis.
„Nakon povratka iz Zagreba, gdje sam nekoliko godina radio u tvornici ‘Nada Dimić’, posudio sam desetak tisuća maraka i otvorio mikro-pekarnicu u kojoj sam proizvodio za to doba dosta neobična peciva od cjelovitog zrna pšenice koju sam nosio mljeti u solinsku vodenicu na rijeci Jadro. Panker u meni nije mi dopuštao da proizvodim obični bijeli kruh“, prisjetio se prvi splitski čokolatijer svojih poslovnih početaka. Pekarnica je nekako bila logičan izbor, s obzirom na to da potječe iz mlinarske odnosno pekarske obitelji.
„Još od pradjeda mlinara i bake koja je u krušnoj peći pekla kruh i prodavala ga u Podgori, kao i stričeva pekara, u mojoj široj familiji svi su se – osim mog oca koji je bio radnik – bavili proizvodnjom hrane. Tako da je to vjerojatno i zapisano u mojim genima“, rekao je Biškić.
Nakon kratkog izleta u pekarstvo okrenuo se pakiranju začina i proizvodnji začinske mješavine po vlastitim recepturama. Sve je počelo s vanilin-šećerom i praškom za pecivo, a danas u ponudi svoje tvrtke ima paletu od pedesetak različitih začina i dodatka jelima, od kojih je najpoznatiji Dalmatinski začin. Iako je posao sa začinima odlično krenuo i sve bolje se razvijao, proširio je ponudu i počeo proizvoditi čokoladu čim su se za to ostvarili uvjeti.
„Najiskrenije, ovisnik sam o čokoladi i samo je bilo pitanje trenutka u kojem se biznis sa začinima dovoljno uhodao da sam mogao investirati u strojeve za proizvodnju čokolade. Evo, već skoro 15 godina proizvodim čokolade, a za razliku od čokolatijera kojih ima puno, proizvođača čokolade je jako malo“, istaknuo je Biškić i pojasnio: „Čokolatijeri kupuju gotovu belgijsku čokoladu i samo je pretapaju u kalupe, dok proizvođač kupuje kakao-zrna koja prži, melje i prerađuje do finalnog proizvoda. U svijetu se za to koristi naziv ‘Bean To Bar’.“
Kako mu, uz čokoladu, žilama još uvijek teče rock’n’roll, sa svojim dobrim prijateljima Nenom Belanom i Borisom Hrepićem Hrepom oformio je 2018. godine Cacao All Star Band, s kojim je u pjesmi „Od zrna do čokolade“ – za koju su spot snimili upravo u njegovoj maloj tvornici koja danas zapošljava 20 djelatnika – opjevao taj put nastanka čokolade.
Što se tiče konkurencije, odnosno ponude čokolada u Hrvatskoj, Biškić je naglasio: „Mi u Hrvatskoj sretni smo što imamo vrhunske velike tvornice čokolade pa smo još u socijalizmu konzumirali odlične mliječne čokolade Kraš i Zvečevo. Međutim, malih craft proizvođača nije bilo. Nadalina je bila jedina sve do ove godine, kada joj se pridružila Taman čokolada zagrebačkog repera El Bahatteeja odnosno Stiva Kahline. Eto, cijelu čokoladnu craft scenu u Hrvatskoj drže bivši reper i bivši punker.“
Čokoladne razglednice
Danas Nadalina u ponudi ima 12 vrsta čokolada, osam čokoladnih namaza, 16 vrsta čokoladnih pralina, ali i čokoladne razglednice, kao i pravu pravcatu čokoladnu gramofonsku ploču koja svira na gramofonu, a može se i pojesti. Upravo je ta njegova čokoladna ploča privukla pažnju domaćih, ali i svjetskih medija koji su pohrlili u Split snimiti reportažu o prvoj jestivoj gramofonskoj ploči, kao i o najvećoj čokoladi na svijetu. Dakako, prva čokoladna ploča bila je ploča njegove grupe Fon Biškić & Narodno blago.
„Prvu čokoladnu gramofonsku ploču koja svira na gramofonu napravio sam za svoj bend Fon Biskich & Narodno blago prije desetak godina. Od tada svake godine napravim neku novu, tako da sada u ediciji imam Belanov LP, Gibonnijev singl i LP Sunnysidersa. Nadalina je jednu godinu bila i u ‘Guinessovoj knjizi rekorda’, kada smo za proslavu 25 godina brenda napravili čokoladu od 101 m2 na splitskom Peristilu“, rekao je Biškić. No ono što čokolade Nadalina izdvaja od ostalih čokolada jest njihova jedinstvena aroma; u ponudi su čokolade s okusom cimeta, muškatnih oraščića, rogača, suhih smokava i prošeka, pa čokolada s kremom od maslinova ulja ili okusom magarećeg mlijeka itd.
Kako je počeo eksperimentirati s čokoladnim aromama?
„Pa eto, i nakon puno godina u meni je ostalo još malo onog pankera iz osamdesetih. Ne mogu proizvoditi nešto obično ili kopirati druge, uvijek se trudim biti originalan. Kada sam prije 15 godina proizveo čokoladu s kremom od maslinova ulja ili onu sa suhim smokvama i prošekom, tada to nitko drugi nije radio. Ima tu i neobičnih ‘limited edition’ čokolada, s pršutom, s kremom od drenjina i gloga, s magarećim mlijekom… Za zadnju ‘Feštu kaštelanskog boba’ dobili smo nagradu za praline i čokolade od sušenog boba. Nadalina proizvodi i čokoladni namaz u kojemu nema palmine masti nego je maslinovo ulje, a koji je dobio dvije nagrade Great taste u Engleskoj“, istaknuo je Biškić.
‘I nakon puno godina u meni je ostalo još malo onog pankera iz osamdesetih pa ne mogu proizvoditi nešto obično ili kopirati druge, uvijek se trudim biti originalan’
Teško je uopće pobrojiti nagrade koje je sa svojim čokoladama osvojio u Hrvatskoj i širom svijeta, među kojima i International Chocolate Award European 2017. godine.
Na tržištu je trenutno oko 50 različitih vrsta čokolada i čokoladnih namaza brenda Nadalina pa nas je zanimalo što bi posebno izdvojio od svojih proizvoda i zašto.
„Od začina bih izdvojio Dalmatinski začin za koji dobivamo pozitivne kritike sa svih strana svijeta, od turista koji ga kupe u hrvatskim supermarketima. Od čokolada je najprodavanija tamna čokolada punjena kremom od smokava i prošeka“, naveo je Biškić te nastavio o doista neobičnoj čokoladi s magarećim mlijekom:
„To je jedna od ‘limited edition’ čokolada. Radio sam je za sajam čokolade u Opatiji i bila je pakirana u unikatnu ručno rađenu kutiju od maslinova drva.“
Upravo završava čokoladu ‘Primitiva’, koja se tako zove kako bi se naglasilo da je rađena s vrlo kratkom preradom, kao što to rade u Meksiku, kako bi se osjetila puna aroma kakaa uz malu količinu šećera koji nije do kraja samljeven.
Marinku Biškiću bitno je i da su njegovi proizvodi ekološki. Naglasio je da treba izabrati kvalitetna kakao zrna za koja se trudi da budu iz zemalja u kojima nema ropskoga rada, a još bolje ako su i ekološki certificirana. Tako se kod njega u skladištu može naći kakao iz Madagaskara, Perua, Ekvadora, Dominikanske Republike, Nikaragve i Kube. Iako je vlasnik firme, ne bavi se previše financijama i prodajom. Njegovi zadaci su razvoj i tehnologija. No ne krije činjenicu da je pokretanje posla u Hrvatskoj kafkijansko iskustvo:
„Administracija je toliko komplicirana da kada to prepričavam svojim kolegama u Engleskoj ili Njemačkoj, oni se počnu smijati jer misle da ih zezam.“
‘Još uvijek zasviram s prijateljima’
Neprestano je okupiran kreiranjem novih proizvoda. U marketing i oglašavanje ne ulaže puno jer se dobar glas o vrhunskoj čokoladi brzo proširio Hrvatskom i svijetom. Čak i izbjegavaju direktno oglašavanje te se trude biti što više prisutni na specijaliziranim sajmovima koji su im prioritet. Iako ih je koronavirus malo izbacio iz ritma, nadaju se skoroj normalizaciji i povratku sajmova čokolade.
I dok se začini Nadalina distribuiraju u većini trgovačkih lanaca, jedinstvene čokolade istoga brenda se, osim u maloj čokoladarnici u Dioklecijanovoj palači, mogu naći u delikatesnim trgovinama, duty-free shopovima u svim zračnim lukama i u Muzeju čokolade u Zagrebu. Čokolade Nadalina danas se izvoze u Englesku, Švedsku i Austriju, a posebno su omiljene u Aziji.
„Čim su se pojavile na tržištu, čokolade Nadalina uvrštene su kao preporuka u tiskanim izdanjima japanskih, kineskih i koreanskih vodiča za Hrvatsku. Njihovi autori obilaze turističke destinacije i sami biraju što će preporučiti. Nisam o tome ni znao sve dok mi jedan turist nije došao s tiskanim vodičem i pokazao mi stranicu s čokoladama Nadalina“, ponosan je Marinko Biškić. Nakon nešto više od 30 godina u ovom poslu, prvi splitski čokolatijer ne žali ni zbog čega.
„Srećom, nemam za čime žaliti jer sam ostvario mnoge snove. Spojio sam glazbu i čokoladu, još uvijek zasviram s prijateljima i snimimo poneku pjesmu“, zaključio je Biškić, koji je svoje snove pretvorio u stvarnost i usput nam i te kako fino zasladio život.
Komentari