Jednom od najljepših i najdirljivijih opera na svijetu, “Madama Butterfly” Giacoma Puccinija, čija će se posebna izvedba u režiji legendarnog talijanskog redatelja Piera Luigija Pizzija održati 5. i 7. listopada u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK), obilježit će se 20. obljetnica potpisivanja Ugovora o pravima manjina između Italije i Hrvatske.
Pizzi, koji je tu operu 2009. postavio u Areni Sferisterio i za nju kreirao scenografiju i kostime, vjeruje da će zagrebačka izvedba, koprodukcija HNK i opernog festivala Sferisterio u Macerati kojemu je Pizzi osnivač, biti uspješna s obzirom da je dosad sve savršeno funkcioniralo u njezinoj pripremi.
“Svi smo jako lijepo primljeni, naišli smo na suradnike koji rade efikasno i dobro, nismo imali nikakvih teškoća, a vjerujem da ih neće biti ni ubuduće”, rekao je Pizzi na konferenciji za novinare, dodavši kako je imao odličan odnos čak i sa zborom, što nije uvijek slučaj.
Tijekom više od šezdeset godina, koliko je prisutan na svjetskim kazališnim pozornicama, Pizzi je postavio brojne operne predstave, a režiju “Madame Butterfly” dobio je slučajno, nakon što je jedan redatelj odustao. Kaže da ju je uzeo “preko volje”, no na kraju mu je bila pravo otkriće. “Riječ je o savršenom remek-djelu u kojem je sve vezano uz osjećaje i ganuće koje izaziva, čak i na probama”, istaknuo je.
“Velika je Puccinijeva zasluga što zna i može govoriti ljudima kroz glazbu, a ja sam s velikom pozornošću i poštivanjem radio na tome da se njegove želje prenesu publici, da budem njegov medij u tome”, dodao je.
Pizzi najavljuje da će izvedba u HNK biti “osjećajna i poetična, jednostavna i stroga u toj jednostavnosti” te poziva zagrebačku publiku da je dođu pogledati s “čistom dušom”.
Pohvalio je danas jednu od vodećih interpretkinja Puccinijevih likova, Donatu D’Annunzio Lombardi kao Cio-Cio San koja “toliko proživljava samoću i patnju glavne junakinje da je nakon izvedbe potpuno iscrpljena”, a i ostali su izvođači pokazali veliku požrtvovnost, ne samo u vokalnom i tehničkom smislu, već u tome koliko su u potpunosti ušli u svoje uloge.
Nastupaju još Annunziata Vestri kao Suzuki, Diana Hilje kao Kate Pinkerton, Massimiliano Pisapia kao Benjamin Franklin Pinkerton, Giuseppe Altomare kao Sharpless, Damiano Salerno kao Konzul, Božimir Lovrić kao Goro, Nikša Radovanić kao Yamadori, Siniša Štork kao Ujak Bonzo, Alen Ruško kao Komesar, Igor Hapač kao Matičar, Kristina Anđelka Đopar kao Majka, Tamara Cipek kao Tetka.
Operom će u HNK ravnati Nikša Bareza, koji smatra kako je “Madama Butterfly” jedna je od najljepših i navrednijih djela talijanske opere i samog Puccinija. “To će možda biti najvažniji događaj u ovoj opernoj sezoni, no od neopisive je koristi za dobivanje novih saznanja i iskustava zajednički rad talijanskih i hrvatskih umjetnika”, napomenuo je maestro.
Zagrebačka izvedba organizira se u suradnji s talijanskim Ministarstvom vanjskih poslova i međunarodne suradnje, talijanskim Veleposlanstvom u Hrvatskoj, Talijanskim institutom za kulturu u Zagrebu, Narodnim sveučilištem iz Trsta i Talijanskom unijom.
Luciano Messi, intendant Arene Sferisterio iz Macerate, rekao je kako suradnja među kazalištima, poput ove, daje novi život operama koje već praizvedene, a potiče i kulturne veze koje su osobito važne u današnjim vremena.
Dubravka Vrgoč, intendantica HNK u Zagrebu, najavila je kako zagrebačko kazalište izvedbom slavne opere počinje suradnju s prestižnim talijanskim festivalom iz Macerate, a cilj je da se i ubuduće više surađuje s talijanskim glazbenim festivalima i talijanskim kazalištima.
Fabrizio Somma, predsjednik Narodnog sveučilišta u Trstu, kaže kako ta opera nije izabrana samo zbog svog značaja nego i zato što će u Fizzijevoj režiji na najvišem nivou predstaviti što znači kvaliteta talijanske opere.
O obljetnicama koje se obilježavaju zagrebačkom izvedbom, 20. obljetnici sporazuma o zaštiti manjina i 25. obljetnici osnutka Talijanske unije, govorili su talijanski veleposlanik u Hrvatskoj, Adriano Chiodi Cianfarani i predsjednik Talijanske unije Furio Radin.
“Hrvatska je za Italiju privilegirani partner, imamo niz veza od povijesnih i geografskih do političkih i gospodarskih”, napomenuo je veleposlanik, napomenuvši kako bi ipak i dalje trebalo raditi na ostvarenju prava koja još nisu ostvarena sporazumom.
S njime se složio Radin, ustvrdivši kako se 90 posto prava iz sporazuma postiglo na lokalnoj razini, a tek 10 posto na nacionalnoj. “Izvedba Madame Butterfly pokazuje dobru želju onoga što će se dogoditi u budućnosti”, dodao je.
Zagrebačka izvedba te potresne operne priče o iskrenoj i tragičnoj ljubavi petnaestogodišnje Japanke i njezinoj odanosti ocu svog djeteta unatoč svemu, rezultat je i bilateralnoga ugovora o suradnji na području kulture i obrazovanja između Hrvatske i Italije.
Uoči posebne izvedbe “Madame Butterfly” Talijanski institut za kulturu u Zagrebu organizirao je predavanja muzikologinje Monica Piante, uz slušanje najpoznatijih Puccinijevih arija.
Komentari