Priručnik “Učenik građanin” izrađen za potrebe provođenja izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim osnovnim školama, u četvrtak je predstavljen u riječkoj Gradskoj vijećnici, kao prvi takav priručnik za učenike u Hrvatskoj.
Riječka gradska uprava izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj i obrazovanje od školske godine 2016./2017. eksperimentalno će uvesti u pete razrede u šest osnovnih škola, a od 2017./2018. planira uključiti sve zainteresirane riječke škole.
Kako je rečeno, Građanskim odgojem i obrazovanjem želi se potaknuti mlade na veću participaciju u zajednici, poštivanje različitosti, preuzimanje aktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava, održivog razvoja i općenito demokratizacije društva.
Gradonačelnik Vojko Obersnel rekao je da građani često nisu svjesni svojih mogućnosti, ali ni snage da artikuliraju svoje želje i svojim sposobnostima mijenjaju svijet u kojem žive, zato što ih tome nitko ne uči. “Zbog toga smo krenuli u ovaj projekt”, rekao je Obersnel i dodao da gradska uprava nema nadležnost da se Građanski odgoj i obrazovanje u škole uvede kao obavezni ili izborni predmet, ali da ga stoga posebno veseli što su se od njegove najave, sa željom da se priključe, javile brojne jedinice lokalne samouprave.
“To me ispunjava nadom da će se ono što započinjemo proširiti Hrvatskom i ukazati Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta na potrebu uvođenja građanskog odgoja u škole”, rekao je.
Jedna od autorica priručnika, psihologinja u Osnovnoj školi Nikola Tesla Orjana Marušić Štimac naglasila je da je građanski odgoj potreban od malih nogu dodavši da se “demokracija ne prenosi genima i stoga svaka nova generacija djece mora učiti građanske vještine”.
Prema riječima suautorice priručnika i profesorice povijesti i zemljopisa u Osnovnoj školi Vežica, Gordane Frol, udžbenik je pisan u drugom licu jednine kako bi se učenika izravno stavilo u ulogu aktivnog građanina, da shvati da ima razne mogućnosti djelovanja u društvu, te da se zalaže za napredak zajednice.
Priručnik ima 30 tema, koje objedinjavaju šest dimenzija Građanskog odgoja i obrazovanja: društvenu, ljudsko-pravnu, političku, kulturalnu, gospodarsku i ekološku, a program izvannastavne aktivnosti i pripadajući priručnik izradio je četveročlani tim – Gordana Frol, Vesna Kovač, Orjana Marušić Štimac i Mirela Pašić.
Na predstavljanju je još rečeno da će se nastava organizirati po modelu programa “Moja Rijeka”, kao zaseban predmet, odnosno izvannastavna aktivnost, jednom tjedno, s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje, u višim razredima osnovne škole. Uvest će se postupno, sljedeće školske godine u pete razrede, pa do kraja osnovnoškolskog obrazovanja.
Komentari