Prosvjeduju autobusne tvrtke, prijeti zatvaranje linija

Autor:

Zagreb, 18.05.2022 - Prosvjed vozača i ostalih radnika u javnom prijevozu ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojim upozoravaju na rizik od prekida javne usluge županijskom prijevoza, propasti tvrtki i gašenja 7 tisuća radnih mijesta.
foto HINA/ Damir SENČAR/ ds

HINA/ Damir SENČAR

Nije postignut dogovor nakon prosvjeda zaposlenika u linijskom autobusnom prijevozu zbog prijetnje prestanka djelatnosti, te sastanka s ministrom Olegom Butkovićem koji tvrdi da je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture učinilo sve da se problem riješi te pozvao županije da sklope ugovore s prijevozničkim tvrtkama, objavio je HRT.

Prosvjednici su u srijedu tražili da županije s prijevoznicima sklope ugovore o linijskom prijevozu kojim bi se omogućilo subvencioniranje nerentabilnih linija, no zasad su to učinile samo Zagrebačka i Koprivničko-križevačka županija, pa ostalima prijeti ukidanje linija.

To bi, upozorilo je njih 500-tinjak s transparentima i sindikalnim zastavama ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u organizaciji SSSH i udruženih sindikata, značilo još veće probleme, uglavnom u ruralnim krajevima iz kojih se stanovništvo ionako iseljava.

Ministar Oleg Butković nakon sastanka je izjavio kako su prosvjednici zatražili da Ministarstvo učini pritisak na županije koje ugovaraju javnu uslugu, jer da država to ne čini, već su doneseni zakon i uredba te je osigurano 430 milijuna kuna za provedbu javne usluge.

“Županije moraju ugovoriti javnu uslugu jer im Ministarstvo ne može narediti da to učine, već samo sugerirati”, istaknuo je i dodao kako su stvorene pretpostavke za ugovaranje javne usluge, pa se pozivaju županije da to što prije i učine, “jer je šteta da novac stoji, a da ga županije ne koriste”.

Potrebno je, dodao je, raspisati javne natječaje za pružanje javne usluge, pri čemu postupak dodjele javnog novca mora biti transparentan, navevši kako još nije sasvim jasno što će biti u slučaju obustave linija i može li se to ugovoriti u nekom skraćenom postupku, iako misli da može.

Upitan kako tumači mogućnost štrajka, Butković je rekao da će to biti loše, ali je moguće da neki drugi prijevoznici preuzmu te linije.

Ustvrdio je i kako nema mogućnosti utjecati na povećanje plaća u privatnim tvrtkama te napomenuo da se Vladine mjere za očuvanje radnih mjesta u prijevozničkom sektoru još uvijek primjenjuju te mjesečno primaju pomoć oko 25 milijuna kuna.

Predsjednik Saveza samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) Mladen Novosel rekao je kako ugovori o javnom linijskom prijevozu nisu sklopljeni, iako je rok za to davno prošao, dok je na ministrove tvrdnje kako je učinjeno sve, ali da jamstva za očuvanje radnih mjesta i podizanje plaća nisu dobivena, poručio da se nastavlja borba s onima koji trebaju sklopiti ugovore – županijama.

Napomenuo je da je osigurano više od 400 milijuna kuna, ali su županije dodatno tražile tražile još 200 milijuna kuna, što je također trebalo biti osigurano.

Stoga se postavlja pitanje zašto već sutra 19 župana ne krene u potpisivanju ugovora, rekao je Novosel i upitao hoće li se to učiniti s onima koji već pružaju tu uslugu ili s platformama.

Pozvao je i na potpisivanje sektorskih kolektivnih ugovora u javnom linijskom prijevozu kako bi se spriječila nelojalna konkurencija. Prosvjednici traže provedbu zakona i provedbu uredbe Europske unije te veće plaće. Istaknuli su da je najveći problem neproveđenje uredbe EU-a prema kojoj su županije još 2019. godine trebale imati potpisane ugovore s prijevoznicima, kako bi se financirale neprofitabilne linije. S obzirom da su cijene goriva sve više i na druge probleme, kažu da će biti primorani zatvarati određene linije. To znači da će brojni građani sve teže dolaziti do svojih odredišta. Uredba EU-a postoji kako bi se spriječilo odumiranje sela, kako bi se smanjilo korištenje automobila, a to je vezano uz zelenu politiku EU-a. Javnolinijski prijevoz ima sve manje putnika, a kada prestanu mjere pomoći zbog pandemije, ističu da će biti primorani ukinuti linije.

“Ne želimo biti otjerani u Njemačku, Irsku. Želimo raditi kod kuće. Zato što znamo da možemo, hoćemo, samo hoćemo biti plaćeni za to. Znamo da vrijedimo više”, izjavila je jedna od prosvjednica.

“Na rubu smo, tako reći, već tri godine, neću reći na minimalcu, ali ljudi bježe van, nema ih. Ovo što je ostalo, fizički ne možemo pokriti. Svaki dan to pada u nekakvu kolotečinu, gdje se ne vidi kraja. Ako treba, ovo će biti i u većem obimu. Fizički je ostalo pola vozača od one količine koja je bila prije pandemije”, govori Marijan Mitrović, vozač Čazmatransa, koji je u tom poslu 39 godina.

Okupljenim prosvjednicima obratio se predsjednik SSSH-a Krešimir Novosel. “Želimo veće plaće, želimo sigurnost radnih mjesta i sektorski kolektivni ugovor. Zašto smo ispred Ministarstva? Udruga hrvatskih javnolinijskih prijevoznika okuplja preko sedam tisuća radnika. Danas vi koji ste ovdje, vi ste samo predstavnici. Vidim mnogo mladih, vidim žena. Sigurno je da je najmanje vozača, oni voze. Mi danas nismo zaustavili promet u Hrvatskoj, što ne znači da ako ne bude rezultata da to nećemo”, poručio je.

“Mi ovdje smo došli zajedno pokazati da iza nas stoje ljudi koje treba zaštititi, čija radna mjesta treba zadržati. Ovo Ministarstvo od 2018. godine kada je donesen Zakon o javnolinijskom prijevozu, nije ništa učinilo da županije sklope ugovore o javnolinijskom prijevozu. Da svi građani u bilo kojem dijelu Hrvatske, da imaju garanciju da će tamo moći ostati živjeti, da neće morati iseljavati, da će ih imati tko odvesti liječniku. Jedine dvije županije koje su to učinile su Zagrebačka i Koprivničko-križevačka, a dobile su po prstima. Ključni cilj i interes je sklopiti sektorski kolektivni ugovor na razini javnolinijskog prijevoza, ali i svi poslodavci moraju poštivati minimalnu razinu usluge”, kaazo je Novosel.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.