Osvrćući se na prometnu nesreću u kojoj su na Korčuli stradala tri mladića, prometni stručnjak Željko Marušić provjerio je stanje u sustavu sigurnosti cestovnog prometa Hrvatske.
Za Autoportal piše kako su posebno opasne prometnice koje lokalno stanovništvo dobro poznaje. Smatra da je užasna prometna tragedija na Korčuli pokazala da se umjesto na širok raspon mjera, koje, kako kaže, imaju smisla, ali većina ih nije učinkovita, trebamo fokusirati na ključnu mjeru – povećanje izvjesnosti kažnjavanja za opasne prometne prekršaje.
“Krajnje neodgovorni mladići iz Smokvice na Korčuli dobro su znali kako je vjerojatnost da će ih iza ponoći, na državnoj cesti od Blata prema Veloj Luci, u jurnjavi nesigurnim Volkswagen Golfom 3 zaustaviti policija te kazniti zbog prebrze vožnje (prema čl. 54 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), zatim zbog neprilagođene vožnje (čl. 51), nevezivanja sigurnosnog pojasa (čl. 163), a možda i alkohola, slična riziku da će ih u vožnji pogoditi meteorit. Dakle, praktički, nikakva vjerojatnost”, rekao je Marušić.
Dotaknuo se i stanja automobila.
“Volkswagen Golf III, automobil iz ‘sigurnosno -pretpovijesnog razdoblja’, vozio je 19-godišnjak, koji je vozački ispit položio 16. rujna 2021. i još čak nije izvadio vozačku dozvolu, vozio je uz potvrdu”, ističe dalje pa zaključuje kako je sada jasno koliko je bilo štetno ukidanje odredbe o mladim vozačima te bi je trebalo, u dorađenoj formi vratiti.
S druge strane, govori kako od 15. studenoga do 15. travnja treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma za sve hrvatske ceste jer, kaže, ljetne gume gube sigurnosna svojstva prijanjanja već ispod +7 Celzijevih stupnjeva, a dalmatinski je asfalt skliskiji nego na kontinentalnim prometnicama.
“Svaka zimska noć, s vlagom na cesti, stvara opasno stanje”, kazao je.
Predložene strože mjere
Naposljetku, naveo je i kako ova prometna tragedija, koja je u crno zavila Korčulu ukazuje da se trebamo fokusirati na sljedeće mjere:
“Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te provesti katarzu pravosudnog sustava, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti. Treba uvesti posebne mjere za lokalne sredine, posebice otočne, kao što su redovita premještanja djelatnika policije iz kontinentalnih u otočne sredine i obrnuto”, kaže i nastavlja:
Vratiti odredbu ‘mladog vozača’ do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) i uvesti izdavanje samo ‘privremene vozačke dozvole’, uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.
Propisati obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za sve hrvatske ceste, uz mjere subvencioniranja (primjerice povrat PDV-a na jedan komplet guma svake dvije godine, iz PDV-a plaćenog na račun za servisiranje – bila bi to dvostruko korisna mjera).
Trošarinu (PPMV) i godišnji porez na vozila (do 10 godina starosti) za nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP sustavu smanjiti za 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja, ukinuti. Na stara i nesigurna vozila, poput Volkswagen Golfa 3 (1991. – 1997.), u kakvom su poginuli korčulanski mladići, otklonom od štetnog populizma i političkog marketinga, uvesti progresivni osiguravateljski malus”, zaključio je Marušić, prenosi RTL.
Komentari