Treba osigurati funkcioniranje komunalnih, sanacijskih i dostavnih poslova tijekom noći, a vozače disciplinirati sustavnim naplaćivanjem kazni za nepropisno zaustavljanje od 30 eura. Za Zagreb news piše Željko Marušić, redoviti profesor tehnologije prometa i transporta, glavni urednik portala Autoportal.hr
U uređenim gradovima je duže zaustavljanje, praktički parkiranje, osobnih i gospodarskih vozila s upaljena četiri žmigavca na prometnim trakovima radi obavljanja nekih radnji i poslova, najčešće dostava, nezamislivo. U Zagrebu je to često, posebice na ključnim prometnicama – u Ilici od Gundulićeve do Črnomerca te oba Zelena vala. Ta je praksa, zbog neriješenog problema komunalnih i gospodarskih dostava u Zagrebu, prisutna godinama.
Time se ugrožava normalno funkcioniranje prometa, smanjuje protočnost i stvaraju gužve te izravno i neizravno ugrožava sigurnost prometa. Povećava se rizik naleta vozila, sudara zbog naglih i neočekivanih skretanja, ugrožavaju pješaci (time se često remeti normalan promet na nogostupu), a potom vozači, zbog izgubljenog vremena, često voze brže i neopreznije.
Takvo postupanje u prometu suprotno je Zakonu o sigurnosti prometa na cestama: članak 78. stavak 1, “Vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo na mjestu kojem bi ono ugrožavalo sigurnost drugih sudionika u prometu ili predstavljalo smetnju za normalan tok prometa ili kretanje pješaka” i članak 80. stavak 3, ‘’Vozač može zaustaviti i parkirati vozilo na mjestima koja se nalaze na sredini kolnika samo ako su ta mjesta obilježena odgovarajućim prometnim znakom ili oznakom na kolniku kao mjesta za parkiranje vozila.’’
Bez obzira na to, policija blagonaklono gleda na takve prometne prekršaje, tretirajući ih kao “nužno zlo” zbog sustavno neriješenih problema s dostavama roba i usluga u gradskom središtu. Time se potiče svojevrsna anarhija u cestovnom prometu i pravi nepravda, neravnopravnost vozača pred zakonom. Naime, istodobno se prilično ažurno sankcioniraju vozači koji vozila ostavljaju na nogostupu, gdje nije obilježeno parkirno mjesto, ali se ne ugrožava sigurnost prometa, ili na često praznima mjestima za invalide.
Velike gužve u središtima naših gradova posljedica su neriješenog javnog prijevoza i nedovoljne propusne moći glavnih prometnica, neriješenog problema prometa u mirovanju. Treba shvatiti potrebe za dostavom u središtima gradova, ali to treba tako urediti da se ne remeti promet u vrijeme najvećih gužvi i ne ugrožava sigurnost. Problem povećava činjenica da se mnogi vozači osobnih vozila koriste i zloupotrebljavaju tu praksu, nepisano pravilo, da u Ilici i na Zelenom valu mogu bez rizika sankcioniranja kršiti Zakon o sigurnosti cestovnog prometa. Zaustavljaju vozilo i upale četiri žmigavca nasred prometnog traka često radi obavljanja najbanalnijih poslova – dostave materijala ili dokumenata, kupnje na kiosku ili u pekarnici.
To se događa i radi ispraćanje djeteta u školu ili vrtić, osobe u zdravstvenu ustanovu…, ali to je problem mjesta za sigurno kratkotrajno zaustavljanje u blizini tih ustanova… Kako je to postala praksa, često ih je na stotinjak kritičnih metara prometnice nanizano nekoliko. Prošlog je tjedna usred dana na desnoj traci Zelenog vala dugo bio parkiran ogroman stari kamion za selidbe, u koji je nekoliko radnika bez žurbe tovarilo još stariji namještaj. Nije ključno što je vrijednost cjelokupnog namještaja bila višestruko manja od štete koje su nanijeli ostalim sudionicima u prometu, ključno je što im je to uopće moglo pasti na pamet. Takvo je ponašanje postalo normalno, a velika je odgovornost na policiji koja tada najčešće ne postupa na odgovarajući način.
Najodgovornije su službe za organizaciju prometa u gradu koje bi trebale odrediti pravila igre za takve poslove. Trebalo bi donijeti uredbu da su dostave u gradskim središtima, za koje je nužno zaustavljanje na glavnim prometnicama, dozvoljene isključivo od 22 do 5 sati, uz propisanu svjetlosnu signalizaciju. Problem je i u radu gradskih komunalnih službi koje potrebne poslove održavanja i sanacija prometa obavljaju tijekom normalnog radnog vremena, od 7 do 15 sati.
Probleme sa zaustavljanjem vozila na gradskim prometnicama treba riješiti sustavnim postavljanjem radarskih kamera koje bi, uz ostale bitne prometne prekršaje (prolaske kroz crveno svjetlo, povećavanje brzine na žuto svjetlo kad se vozilo može sigurno zaustaviti, prevelika brzina, slalom vožnja, korištenje mobitela, nevezivanje) evidentiralo i nepropisno zaustavljanje. To bi potom bio temelj za zakonsko kažnjavanje i najbolji način discipliniranja vozača da ubuduće ne rade takve prekršaje.
Zagreb ima preopterećen gradski promet, posebice u vremenima odlaska na posao i vraćanje s posla i stoga treba spriječiti sve dodatne smetnje i nepotrebne zastoje u funkcioniranju prometa. Gradske komunalne službe trebaju biti primjer te poslove poput uređenja i čišćenja stabala, popravaka infrastrukture i prometa… obavljaju isključivo noću. Kod popravaka prometnica često se kao izgovor navodi da je to, radi negativnog utjecaja niskih noćnih temperatura, bolje uraditi noću. No to je samo pitanje dobre organizacije i prilagođene tehnologije radova. Istodobno treba uvesti red na glavne gradske prometnice te početi sustavno i temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, čl.78. st. 1 i 80. st. 3 kažnjavati one koji neodgovorno zaustavljaju vozila na gradskim prometnicama, često iz banalnih razloga. Kazna je 30 eura, što nije puno, ali je, ako bi se počela redovito naplaćivati, dovoljna kako bi se discipliniralo vozače da ne rade više takve prometne ‘’marifetluke’’.
Komentari