B&B otkriva zašto je Split otišao najdalje u realizaciji pametnih projekata digitalizacije i održivosti prema strategiji ‘Smart cities’, za koju je zadužen zamjenik gradonačelnika Antonio Kuzmanić te kako će to utjecati na život Splićana
Projekti energetske učinkovitosti uz provođenje digitalnih rješenja glavni su fokus hrvatskih gradova u planiranju razvojnih aktivnosti i povlačenju sredstava iz fondova EU-a. Među hrvatskim gradovima u realizaciji pametnih projekata digitalizacije i održivosti sukladno strategiji „Smart cities“, najdalje je otišao Split. Nakon prethodne dvogodišnje pripreme, Split je u veljači ove godine učinio značajne iskorake u realizaciji niza pametnih projekata, od kojih ćemo u ovoj prigodi izdvojiti tri: GIS portal Grada Splita, projekt Inteligentni transportni sustavi i SuSTainable, razvoj obnovljivih izvora energije i solara na gradskim javnim površinama. O tome smo razgovarali sa zamjenikom gradonačelnika Splita Antonijem Kuzmanićem, glavnim koordinatorom projekata, inače diplomiranim ekonomistom koji je godinama radio u Splitskoj banci, sada OTP banci, kao revizor, voditelj projekta migracije banaka i direktor IT strukture.
„Zapravo, prvo smo uspješno započeli proces digitalizacije javne uprave kako bismo uopće mogli provoditi projekte Smart Cityja. Uz pomoć AKD digitalnih kartica riješili smo pitanje mobilnih digitalnih potpisa svih nadležnih, jer je brzina potpisivanja dokumenata značajno ubrzala administrativne procese, ali i donijela ozbiljne financijske efekte i uštede“, istaknuo je Antonio Kuzmanić. Mobilnim digitalnim potpisima Grad Split je samo na tonerima za printanje dokumenata uštedio 46.500 eura, odnosno 350.000 kuna godišnje. Daljnje provođenje pametnih projekata ne bi bilo moguće bez razvoja projekta GIS portala Grada Splita, koji se može pronaći na službenim stranicama Grada.
„Na GIS portalu je cijeli grad Split postavljen u 3 D modelu, što omogućava digitalnu turu po cijelom gradu. Svaka zgrada u Splitu data je u 3 D modelu, što znači da su svima dostupne sve informacije baš o svakoj zgradi. Jednako dostupne, recimo, Građevinskom fakultetu koji želi provoditi neko istraživanje u staroj gradskoj jezgri, kao i arhitektima koji se spremaju poslati svoje prijave za skorašnji natječaj za projekt naselja Brodarica. Tako mogu saznati sve potrebne podatke, uključivo i one o protočnosti zraka ili temperaturi okolnih zgrada. Ali i nama u gradskoj upravi te informacije omogućavaju planiranje i kontrolu, jer se time otkriva je li netko mimo plana sagradio još jedan kat i treba li mu dostaviti novo rješenje o komunalnoj naknadi“, ukazao je Antonio Kuzmanić na prednosti digitalizacije i strategije Smart gradova te nas uveo u daljnji niz ozbiljnih pametnih projekata koje Split razvija kao prvi grad u Hrvatskoj.
„Grad Split ima i koristi kartu sunčanog potencijala splitskih krovova. Odaberite bilo koju zgradu i upišite godišnju potrošnju struje, sustav vam automatski izračunava indikativni postotak uštede energije i daje indikativni izračun površine krova koji je potreban za postavljanje solarne elektrane. Uz energetsku suglasnost HEP-a, koja je potrebna za izradu glavnog projekta, mi već znamo da nam je da nam je površina krova velike sportske dvorane na Gripama, za koju smo zainteresirani u našem novom projektu, 6368 četvornih metara, a 4933 četvorna metra stoji na raspolaganju za postavljanje solarne elektrane koja će zadovoljiti potrebe za strujom u tome objektu. Cilj nam je razviti taj projekt tako da svaki građanin može u kartu upisati svoj krov, dobiti podatke o dokumentaciji koja mu je potrebna prema HEP-u i indikativnom iznosu troška jedne solarne elektrane. Dakle, želimo postići ‘one stop shop’ kako bi na jednom mjestu i privatni i poslovni korisnici dobili sve potrebne informacije i načine realizacije, dok izvođača biraju sami“, istaknuo je zamjenik gradonačelnika Kuzmanić te nas uveo u prvi dio projekta postavljanja solara i povećavanja kapaciteta za proizvodnju solarne energije „SuSTainble“, čija je realizacija počela nedavno, a pripreme u svibnju 2022. godine.
‘Na GIS portalu je cijeli grad Split postavljen u 3D modelu, što omogućava digitalnu turu po cijelom gradu’, kaže Kuzmanić
„U sklopu tog projekta instalirat će se integrirane fotonaponske elektrane na 14 javnih objekata u vlasništvu Grada, kako bi se iskoristila sunčana energija i povećala proizvodnja električne energije iz obnovljivih izvora za 795 MWh godišnje, što će nam donijeti godišnju uštedu od oko 100.000 eura. Tako ćemo smanjiti emisiju CO2 za 186 tona godišnje, osigurati stabilnost napajanja električnom energijom i povećati energetsku neovisnost objekata, s efektom smanjivanja klimatskih promjena. Split tako postaje ‘zeleni grad’“, s ponosom je istaknuo zamjenik gradonačelnika Antonio Kuzmanić, uz napomenu da će se fotonaponske elektrane postaviti na krovove 10 splitskih osnovnih škola, tri dječja vrtića i dvorane KK-a Split na Gripama.
„Naprimjer, samo na krovu Osnovne škole Mertojak solarni paneli mjesečno umanjuju trošak energenata za nešto više od 400 eura, što je više od polovice računa za energente te škole. Želimo zadovoljiti kompletne potrebe te ustanove za električnom energijom, pa se u sklopu ovog projekta nadograđuju kabeli i ormarići koji će cijelu zgradu staviti pod solarne panele. Isto ćemo napraviti i s dječjim vrtićem na Brdima. Gradska tvrtka Split parking postavit će solarne ćelije na javne garaže. Split parking će biti agregator, upravitelj koji će prihvaćati proizvedenu električnu energiju i distribuirati je korisnicima“, naglasio je Kuzmanić.
U suradnji s Razvojnom agencijom Splita RaST, gradske službe aktivno sudjeluju u pripremi i provedbi projekata koji se sufinanciraju sredstvima EU-a pa se tako i projekt „SuSTainble“ financira putem Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora (EGP) za razdoblje od 2014. do 2021. godine, u okviru programa „Energija i klimatske promjene“.
„Ukupna vrijednost projekta je 650.152 eura, a postotak sufinanciranja je 85 posto. Vjerujemo da će Europska investicijska banka financijski pomoći izradu projektne dokumentacije za sve solarne elektrane. U nepovoljnijoj varijanti, to ćemo financirati sami dugoročnim EIB framework kreditom, na rok od 20 godina vraćanja kredita i pet godina počeka. Na tako povoljnim kreditima za obnovu komunalnih potreba jedinica lokalne uprave, obnovljeno je pola Poljske“, naglasio je Antonio Kuzmanić, uz važan podatak da je isplativost izgradnje svih solarnih elektrana samo tri godine.
No projekt ima još prednosti. „Ovako dobivenu solarnu energiju trošit će i električni autobusi kada dođu u Split, pa bi tako troškovi za održavanje autobusa bili vrlo blizu nule. Sada gradski prijevoznik Promet samo za gorivo godišnje troši između dva i tri milijuna eura. Vrtići više neće trošiti naftu i mazut za grijanje, već svoju energiju iz svoje proizvodnje. Procijenit ćemo i bioplinski i solarni potencijal odlagališta smeća Karepovac. Nadamo se i zgradu nikad dovršenog Doma mladeži pretvoriti u simbol modernih energija! Želimo da Split bude predvodnik novih, zelenih trendova. Split ima takvu klimu da bi korištenjem sunčane energije po četvornom metru godišnje mogao dobivati 1500 kW električne energije. Sada je na području grada instalirano svega desetak integriranih sunčanih elektrana, mahom na privatnim kućama“, sagledava neiskorištene prirodne potencijale zamjenik gradonačelnika Kuzmanić.
‘Grad Split ima i kartu sunčanog potencijala splitskih krovova. Sustav automatski izračunava postotak uštede energije’
Ni to nije sve. Grad Split i Split parking žele uspostaviti internu komunikacijsku mrežu na javnoj rasvjeti i cijeli Split vezati na visoko propusni intranet. Time bi osigurali senzoriku za parkirališta i praćenje broja iznajmljivanja javnih bicikala, po čemu je Split najveći u Europi, spajanje gradskih Prometovih autobusa na intranet i upravljanje solarnim elektranama. Kako će to postići?
“Imamo 17.000 rasvjetnih tijela u gradu, kod kojih ćemo promijeniti i uvesti led rasvjetu, čime ćemo utrošak električne energije smanjiti 60 do 70 posto. Ali želimo da su sva rasvjetna tijela spojena komunikacijskim kanalom sa središnjim sustavom, pa ćemo na rasvjetna tijela postaviti senzore i kamere. Grad Split raspolaže sa 150 kilometara optičke mreže, a Split parking s 250 kilometara, pa je logično da imamo i jaku komunikacijsku mrežu i kontrolu zbog moguće vandalizacije. U Dračevcu, bivšoj vojarni, gradi se Tehnološki park uz čiju pomoć ćemo izgraditi komunikacijsku infrastrukturu. U Dračevcu će se preprojektirati i smjestiti DATA centar visoke sigurnosti i redundantnosti, koji neće služiti samo gradskoj upravi nego svim tvrtkama u Tehnološkom parku”, rekao je Antonio Kuzmanić, uz napomenu da će Dračevac tako postati središnja lokacija za prikupljanje svih podataka.
„Uz navedene projekte, Grad Split će, ugovorom vrijednim 12,8 milijuna eura, do kolovoza 2025. godine biti spreman provoditi Inteligentni transportni sustav s adaptivnim upravljanjem na 82 raskrižja u gradu. Projekt se sufinancira sredstvima EU-a u intenzitetu od 85 posto, čijom će se provedbom Gradu Splitu osigurati dostupna ICT infrastruktura nove generacije, najnovija generacija semaforskih uređaja te video analitička tehnologija koja je utemeljena na umjetnoj inteligenciji. Projektom se objedinjuje cijeli prometni sustav Splita, uključivo i promet gradske luke. Njime su obuhvaćena sva vozila javnog gradskog prijevoza, vozila žurnih službi, posebno hitna pomoć, policija, vatrogasci… Potom i svi semafori u gradu, koji će biti zamijenjeni i stavljeni u cjeloviti sustav kontrole koji će automatski omogućiti potrebu žurnog propuštanja vozila ili gradskih autobusa koji kasne zbog gužvi“, najavio je Antonio Kuzmanić. Integrativni dijelovi toga sustava logično su Split parking i Hrvatske ceste, što znači da će u sustav biti integrirana služba iznajmljivanja javnih bicikala.
‘U gradu imamo 17.000 rasvjetnih tijela kod kojih ćemo uvesti led rasvjetu i smanjiti utrošak energije do 70 posto’
“Svrha projekta je rasteretiti parkiranje u gradu, maknuti automobile sa zelenih površina, osigurati kvalitetan alternativni javni prijevoz, ažuriranje rada garaža i polupodzemnih spremnika, odnosno, smanjivanje gužve za parkiranje automobila. Stoga je logično da je nositelj projekta Grad Split u suradnji s Gradom Solinom, Hrvatskim cestama, Lučkom upravom i Županijskom upravom za ceste, jer se sve nabrojeno tiče svih prometnica Splita i okolice”, ustvrdio je zamjenik gradonačelnika Kuzmanić.
I cijela priča vratit će se na GIS portal Grada Splita. Kad se razradi komunalna infrastruktura, onda će svaka cesta, prometni znak i prometnica biti “provučeni” kroz GIS portal. Ako se na nekom raskrižju zatraži nalog postavljanja vertikalne ili horizontalne signalizacije (npr. znak STOP), nadležna služba će putem naloga kroz GIS aplikaciju dati zadatak nadležnoj tvrtki za održavanje. Prednost tog sustava je u tome što će izvršitelj naloga kroz mobilnu aplikaciju dostaviti dokaz o izvršenom poslu te priložiti fotografiju ili dokaze o ažuriranju prometnih znakova, semafora ili signalizacije. Kroz sustav GIS portal evidentirano je i stanje zelenih površina u kojem je vidljiva sva zelena infrastruktura grada Splita koja se stalno nadograđuje u suradnji s gradskom tvrtkom Parkovi i nasadi. Isto vrijedi i za javnu rasvjetu. Uz sve to postoji i digitalna karta gradskog groblja Lovrinac, pa će na GIS portalu biti evidentiran digitalizirani zahtjev za svakim grobnim mjestom.
Komentari