Nakon iznimnog uspjeha prodaje električnih automobila na europskom tržištu, posebice norveškom, krajem prošle godine uslijedio je nagli zaokret
Kao što se i očekivalo, Norvežani su gotovo prestali kupovati električne automobile, jer je od prosinačke prodaje od 39.107 vozila broj pao na samo 1860. Razlog tome je relativno jednostavan i odnosi se na ukinute pogodnosti za kupce i vlasnike električnih vozila.
Pri kupnji su bili oslobođeni plaćanja PDV-a od 25 posto te uvoznih i drugih davanja. Osim toga, električni automobili bili su oslobođeni naknade za korištenje cesta, cestarina, pa čak i trajekata. Povrh toga, uglavnom im je ukinuto pravo korištenja voznih dijelova cesta, inače rezerviranih za javni promet.
Prema novom zakonu PDV ne treba plaćati samo pri kupnji novih automobila do vrijednosti od 45.000 eura. Istodobno su ozbiljno smanjene povlastice za tvrtke, što je bio snažan generator kupnje električnih automobila.
Zanimljivo je da se slična priča dogodila i na njemačkom tržištu, gdje su također zabilježili snažan pad prodaje s prosinačkih 104 tisuće na samo 18 tisuća. Njemačku razboritost poremetile su mnogo manje stvari nego Norvežane. Dovoljan je bio pad subvencija sa 6000 na 4500 eura za vozila do 40 tisuća i s 5000 na 3000 za ona do 65.000 eura.
Dakle, što govore ovi podaci? Kao što norveški primjer pokazuje, čak i najnaprednije i najsvjesnije skandinavske zemlje više razumiju jezik novca nego brigu za okoliš. Hoćemo li biti spremni krenuti u električnu budućnost tek kad nam se to isplati?
No, države istodobno shvaćaju da su električni automobili “čisti” i ekološki najprihvatljiviji samo ako se njihove emisije ne gledaju sustavno (zagađenja u proizvodnji litij-ionskih baterija i električnih automobila, a posebice električne energije.
Problem je i rizik zapaljenja i neizvjesnog gašenja, zbog čega u Skandinaviji brodarske tvrtke počinju zabranjivati transport električnih vozila trajektima. Dakle, električni automobili su brzo i visoko poletjeli, a sada slijedi otrežnjenje i pad…
Komentari