Već sada, kad je udio električnih automobila među novokupljenima u Hrvatskoj porastao na 1,2 posto nije lako naći raspoloživo mjesto za punjenje baterija, u EU je udio 10,5 posto, a kod nas će se električni sustav raspasti već kad udio električnih dosegne 5 posto, piše Autoportal.
Prije nekoliko godina, kad su lektrični automobili počeli stizati na hrvatsko tržište, situacija za njihove vlasnike bila je prilično povoljna. Bilo je dovoljno punionica (gradsko poglavarstvo, HEP, trgovački centri, javne garaže…) i struja je bila besplatna. No, već sada besplatno se može puniti sve rjeđe i ponekad samo noću.
Veći problem je, navodi portal, što je sve teže ronaći slobodno mjesto za punjenje, a električnih automobila među novokupljenima je tek 1,2 posto. U Europi ih je 10,5 posto. No, naša je električna mreža uvelike potkapacitirana i zastarjela.
Pitanje je snage struje potrebne za punjenje baterija, pogotovo brzo. Evo koliko je potrebno za punjenje litij-ionskih baterija kapaciteta 58 kWh s 20 na 80 posto kapaciteta:
AC 3,7 kW
kućni punjači, privatna i poslovna parkirališta … 9 – 10 sati
AC 11 kW
privatni Wallbox, brzi punjači na gradskim parkiralištima … 3 sata
DC 50 kW
brze punionice na autocestama … 45 minuta
DC 150 kW
super brze punionice na autocestama … 15 minuta
DC 350 kW
top brze punionice na autocestama … 6 minuta
Već za masovno korištenje običnih 3,7 kW kućnih punjača naša je električna mreža nedostatna, ako se deset vozila istodobno priključi na punjenje u nekom kvartu električni sustav će se raspasti. Mreže brzih punionica – trebat će preurediti kompletnu elektrodistribucijsku mrežu i izgraditi sustav fleksibilnih elektrana – primjerice na plin, koje će se uključivati u vremenima vršnog opterećenja, piše Autoportal.
Udio električnih automobila u Hrvatskojneće brzo rasti jer za to jednostavno nema uvjeta. Oni koji su ih ‘povoljno’ kupili, s druge strane, mogli bi se naći u problemima.
Komentari