Objavljeno u Nacionalu br. 1227, 30. listopad 2021.
Sanaderov šef Carine Mladen Barišić otkrio je istražiteljima kako misli da je taj u Zagrebu registriran auto bio Sanaderov. Mercedes je sredinom listopada bio izložen na sajmu oldtajmera u Salzburgu, a Zubović ga prodaje i putem interneta preko autokuće Carruca iz Stephanskirchena
Nacional je tijekom proteklog vikenda pronašao te hrvatskoj javnosti ekskluzivno predstavlja dva potpuno zaboravljena, izuzetno dobro sačuvana simbola, krunska kolekcionarska dragulja koji ponajbolje ocrtavaju razmjere koruptivne hobotnice bivšeg premijera Ive Sanadera, još jednom pravomoćno sudski osuđenog u ponedjeljak u aferi Ina-Mol i nedavno u aferi Fimi media.
Radi se o dvama skupocjenim i od očiju javnosti skrivenim Mercedesovim oldtajmerima, koji se odnedavno i službeno mogu kupiti, i to po astronomskoj cijeni. Oba su tehnički u vlasništvu zubara Marija Zubovića – saborskog zastupnika HDZ-a u mandatu od 2003. do 2008. i, što je najvažnije, osobe od najvećeg povjerenja tadašnjeg predsjednika HDZ-a i premijera Ive Sanadera. Onaj skupocjeniji je na Zubovićevo ime i službeno registriran, dok se drugi vodi kao neregistriran.
Prema iskazu koji je bivši ravnatelj Carinske uprave Mladen Barišić u kontekstu afere Fimi media dao Uskoku, Sanader mu je naložio da novcem koji je HDZ nezakonito stekao plati PDV za uvoz tih dvaju automobila. I to zato što je jedan, onaj vrjedniji, zapravo bio namijenjen Sanaderu. Malo je vjerojatno, gotovo nemoguće, da bi Sanader to naložio da nije bio stvarni vlasnik barem jednog od tih automobila.
Slučajno ili ne, u trenucima kada je postalo jasno koji dio Sanaderove imovine nejasnog podrijetla država planira konfiscirati, ta dva automobila Zubović pokušava prodati.
Riječ je, dakle, o mercedesima, jednom kojeg su hrvatski mediji u više navrata opisivali kao izravno vlasništvo Ive Sanadera i drugom koji je opisivan kao vlasništvo Marija Zubovića, stomatologa i čovjeka iz najužeg Sanaderova kruga dok je njegova korupcijska hobotnica bila na vrhuncu. Jedan se prodaje po cijeni od 464.035 britanskih funti, odnosno 541.674 eura ili 4,13 milijuna kuna, a drugi po cijeni od 248.892 britanske funte, odnosno 290.534 eura ili 2,22 milijuna kuna.
Nacional je dobio na uvid fotografiju koja otkriva da se svega dva dana nakon izricanja pravomoćne sudske presude kojom je bivši čelni čovjek HDZ-a osuđen na kaznu od sedam godina zatvora, a usto još mora vratiti 14,9 milijuna kuna nesrazmjera između imovine i zakonskih primanja, u Austriji diskretno, s ciljem da se proda, pojavio upravo skupocjeni oldtajmer koji se u hrvatskim medijima i javnosti više puta spominjao kao vlasništvo Ive Sanadera.
Taj misteriozni luksuzni automobil bio je izložen na autosajmu oldtajmera Classic Expo u Salzburgu, koji je održan između 15. i 17. listopada. Nominalno, ondje su ga izložili ljudi iz autokuće Carruca Thomasa H. Rupfa iz Stephanskirchena, mjesta 85 kilometara udaljenog od Salzburga u pravcu Münchena. Rupf se prodajom oldtajmera bavi od 2003.
Vozilo marke Mercedes 300 S proizvedeno je daleke 1955. i model je coupe-cabrio, dakle, kabriolet s dvojima vratima. Fotografija u posjedu Nacionala otkriva da je automobil i dalje registriran u Hrvatskoj, s registarskim pločicama Zg – 0300 – S. Registriran je od prvog dana na Zubovića.
Prije petnaest godina potpuno restaurirani automobil modela 300 S Cabriolet A, serije W 188 I, prešao je 36.709 kilometara, a prvi put registriran je u lipnju 1955. godine. Tamnosmeđe je boje, ima 150 konjskih snaga, šest cilindara i benzinski motor zapremine 2.996 kubnih centimetara, s ručnim mjenjačem i četiri brzine.
Mercedes 300 S dvosjed kabrio proizvodio se između 1951. – kada se prvi put pojavio na pariškom sajmu automobila – i 1958., a u razdoblju od 1951. do 1955. proizvedena su samo 203 takva modela. Radi se o luksuznijoj varijanti automobila, čiju je verziju s četirima vratima u svojoj kolekciji imao i Josip Broz Tito.
Izvor koji je Nacionalu dostavio fotografije tog skupocjenog automobila navodi da je u Hrvatsku bio dopremljen 30. svibnja 2008. za potrebe razmetljivo luksuznog otvaranja prodajnog centra AUTOline d.o.o. u Dugopolju. Potvrđuju to i fotografije dostupne Nacionalu.
Službenom otvaranju centra prethodili su prelijetanje objekta helikopterom EC 130 B4 i pilotske akrobacije, a istim helikopterom kasnije su u Dugopolje doletjeli Andreas Renschler, član uprave Daimlera, koji je uz tadašnjeg ministra znanosti, obrazovanja i športa Dragana Primorca, Joachima Schmidta, člana uprave Daimlera i osobe odgovorne za srednju i istočnu Europu, Afriku i Aziju, te vlasnika tvrtke EUROline Brace Radovanovića svečano otvorio taj prodajno-servisni centar.
Otvaranju je prisustvovalo više od tisuću uzvanika, uz pjevačke nastupe Ivane Vrdoljak Vanne, Tedija Spalata, Gibonnija, Maye Azucene, ansambla LADO, Big Banda HRT-a pod ravnanjem maestra Silvija Glojnarića, sopranistice Valentine Fijačko i klape Elektrodalmacije.
Posebno iznenađenje večeri bio je vatromet, koji je oštetio neke od izloženih skupocjenih oldtajmera, među kojima i spomenuti Mercedes 300 S.
To potvrđuje i novinski izvještaj u kojem stoji da su se među atraktivnim Mercedesovim vozilima izloženim pred centrom AUTOline našli i modeli 300 S i 280 SE.
Spomenuti Mercedes 300 S, kao i ostali iz te kolekcije, zapravo su dotad bili vlasništvo Brace Radovanovića. Zubović i Radovanović bili su bliski. Zubović je bio na čelu Mercedes Benz Classic kluba Hrvatska, osnovanog 2004. i smještenog u prostorijama Eurolinea u Zagrebu.
Radovanovića je Jutarnji list u veljači 2011. predstavio kao čovjeka s najvećom kolekcijom Mercedesovih oldtajmera. Novinarka Vanja Nezirović opisala ga je ovako: „Milorad Radovanović Braco u Zagreb je stigao 20. listopada 1993. godine. U sportskom Mercedesu 500E i Bossovu svijetlom odijelu dovezao se iz Njemačke. Imao je 38 godina. Tada je imao tvrtku registriranu na kućnoj adresi u mjestu Friolzheim nedaleko od Stuttgarta. Na Trgovačkom sudu u Zagrebu toga je dana u listopadu 1993. godine registrirao tvrtku Euroline d.o.o. Prijavio ju je na adresi Ilica 41a. Ubrzo je dobio ekskluzivno zastupništvo Mercedes Benza za Hrvatsku. Mnogi su ostali u šoku.
Nisu vjerovali u Bracu. Kao bivši tenisač, dotad nije bio ‘faktor’ u automobilskoj industriji. U Hrvatskoj je bio gotovo nepoznat. Naime, još kao student iz Opatije se odselio u Sjedinjene Američke Države, a nakon fakulteta nastavio je živjeti u Njemačkoj. No Braco je uspio vrlo brzo: već nekoliko godina nakon dobivanja zastupništva za Mercedes stekao je status jednog od najmoćnijih uvoznika automobila i uspješnog biznismena. Iako se redovito pojavljivao na ljestvicama najmoćnijih i najbogatijih Hrvata, priča o njegovu uspjehu i životnim strastima ostala je misterij. Sve dosad. Braco obožava oldtajmere. Najveći je, kako potvrđuju njegovi prijatelji i suradnici, kolekcionar oldtajmera u Hrvatskoj. Vrijednost te zbirke nitko, pa čak ni oni koji su vidjeli te moćne stare Mercedesove modele, ne može procijeniti!“
Otvaranje njegova prodajnog salona u Dugopolju bilo je savršena prigoda da se dostave i vozila za Sanaderovu kliku.
Osim spomenutog Mercedesa 300 S, tada je u Dugopolje dostavljen i model 280 SE 3,5 serije W 111, proizveden 1970., također potpuno obnovljen, prvi put registriran u lipnju 1970. Radi se o kabrioletu s 200 konjskih snaga, benzinskog motora zapremine 3,499 kubičnih centimetara, s osam cilindara i automatskim mjenjačem. Taj automobil trenutno nije registriran, ali je vrlo vjerojatno u vlasništvu Marija Zubovića. Naime, također je nedavno viđen na istom sajmu oldtajmera u Salzburgu.
Oba su automobila istaknuta na prodaju i preko portala Classic Trader, koji se predstavlja kao međunarodna tržnica za klasične automobile.
Ta su vozila privukla pozornost javnosti prije deset godina zato što se tada otkrilo da su bila proglašena kulturnim dobrom. Izvor s neposrednim saznanjima o tom slučaju otkrio je Nacionalu da je Zubović prije toga čak bio naručio da se napravi draft zakonskih izmjena kako bi formalna registracija tih automobila bila jeftinija. Draft izmjena već je bio dostavljen Zuboviću u Sabor, ali na koncu ipak nije ubačen u proceduru, nego je izveden manevar kojim su vozila proglašena kulturnim dobrom.
Tu vijest u to vrijeme službeno je potvrdilo i Ministarstvo kulture, navodeći da se ta vozila nalaze u Registru pokretnih kulturnih dobara iz skupine prijevoznih i prometnih sredstava, s jednim vatrogasnim vozilom, putnički vlakom i nekoliko brodova, među kojima je i Titov brod „Galeb“.
Tri godine nakon njihove prijave trebalo je biti doneseno rješenje kojim se utvrđuje trajno svojstvo kulturnog dobra, ali to se, tvrdi upućeni izvor Nacionala blizak i Zuboviću i Sanaderu, na koncu nije dogodilo zbog znatno promijenjenih političkih okolnosti. Sanader je tada već bio pod teretom ozbiljnih korupcijskih afera zbog kojih se par godina ranije naprasno iznenada povukao s premijerske pozicije.
Taj nevjerojatan kuriozitet bio je odraz bahatosti Sanadera i njegova najužeg kruga. Jer jasno je da Sanaderu nije bilo na kraj pameti da za ta vozila plati tada propisana carinska i porezna davanja, naročito zbog tada izuzetno visoke trošarine za takvu kategoriju vozila. Pa je Barišiću rekao da se to plati novcem koji je HDZ opljačkao, a koji aktualni predsjednik stranke i premijer Andrej Plenković, bez namjere da se zbog svega barem ispriča hrvatskoj javnosti, sada po pravomoćnoj presudi mora vratiti u državni proračun.
Izvor koji je Nacionalu dostavio fotografije Mercedesa iz 1955. navodi da je u Hrvatsku bio dopremljen 30. svibnja 2008. radi razmetljivog otvaranja prodajnog centra AUTOline u Dugopolju
Privremena preventivna zaštita zbog koje za na Zubovića prepisana vozila nisu morali plaćati davanja istekla je 26. kolovoza 2011., dok je za vozilo Mercedes 300 S preventivna zaštita istekla 10. listopada 2011.
Izvor koji je Nacionalu dostavio spomenute fotografije vozila za koje je njegov najuži krug suvereno tvrdio da zapravo pripada Sanaderu, navodi da je taj Mercedes 300 S u Hrvatsku dostavljen potpuno nov, kompletno restauriran, s novim motorom i praktički bez prijeđenih kilometara. Vozilo je restaurirano u radionici čuvenog njemačkog mehaničara Klausa Kienlea, koji se time počeo baviti 1984. i slovi kao jedan od najpoznatijih u Njemačkoj.
To je prije nekoliko godina u svom istupu za Slobodnu Dalmaciju izjavio i splitski arhitekt Slobodan Jelić, također ljubitelj oldtajmera i jedan od većih privatnih kolekcionara u Hrvatskoj. Pozornost novinara Slobodne Dalmacije privukla je upravo okolnost da je Jelić u svojoj kolekciji imao i dvije tone tešku i pet metara dugu kabriolet limuzinu Mercedes 300. Slobodna Dalmacija u tom tekstu doslovno je objavila:
„Upravo takav mercedes je trenutačno najtraženiji automobil u Hrvatskoj jer ga posjeduje i bivši premijer Ivo Sanader.“
Ljubičić je tada o tom automobilu iz svoje kolekcije rekao:
„Jugoslavensko Savezno izvršno vijeće kupilo ga je od jednog dilera automobila u Trstu, a bio je u sastavu službenih automobila predsjednika Tita. Bio je stacioniran u SUP-u Pula te na raspolaganju Titu i njegovoj najužoj pratnji. Je li se baš Tito u njemu vozio, nemam dokaza, ali nije isključeno. Valjalo bi kopati po beogradskim arhivima. Kao što nije isključeno da su se u njemu vozili egipatski predsjednik Saddat, indijski Nehru i ostali gosti Brijuna. U vrijeme kad je napravljen, 1952. godine, koštao je 29 tisuća maraka i bio jedan od najskupljih automobila u Europi onog doba.“
Ljubičić je tada izjavio da je skuplji bio samo Sanaderov auto – Mercedes 300 S koji ima dvoja vrata, a ovaj ima četvera. Jelić je prije deset godina izjavio kako je restaurirani mercedes kakav ima Sanader tada vrijedio između 300 i 350 tisuća eura. Danas se prodaje po znatnoj višoj cijeni.
Izvor koji je Nacionalu dostavio fotografije tog skupocjenog vozila navodi da se ono isprva nalazilo u garaži Marija Zubovića. Zatim je s ostalim Sanaderovim blagom – umjetninama i drugim vrijednim stvarima – privremeno bilo skriveno kod mesara Fiolića. Kada se Sanader suočio s pravnim problemima, skupocjeni Mercedes je praktički nestao. Izvor Nacionala s neposrednim saznanjima o tim zbivanjima o tomu kaže:
„Nema nikakve sumnje da je taj mercedes također bio kod Fiolića. Ali je s vremenom sasvim nestao iz pozornosti javnosti. Vjerojatno ga je opet k sebi uzeo Zubović, a i danas ga tretira kao svoje vlasništvo. Ali ako je tako, što je taj mercedes s ostalim Sanaderovim stvarima radio kod Fiolića?“
U listopadu 2013. Stjepan Fiolić je pred Sanaderovu vilu u Kozarčevoj ulici dovezao i ostavio parkiran Renault 8 iz 1967. – oldtajmer koji je, po Fiolićevim riječima, Sanader s umjetninama i odijelima sakrio od pljenidbe na njegovu imanju, što je Sanader pokušao demantirati navodima da je Fioliću odnio stvari jer je uređivao stan. Fiolić je toga dana obitelji Sanader u poštanskom sandučiću ostavio ključ Renaulta 8, koji je Sanader godinama navodio u svojim imovinskim karticama. Ali u njima nije isticao vrijednost umjetničke zbirke koju je povjesničar umjetnosti Igor Zidić procijenio na milijun eura, kao ni račun u Austriji, više puta spominjan tijekom suđenja u slučaju Fimi media. Nije u Sanaderovoj imovinskoj kartici bilo ni traga spornom skupocjenom mercedesu.
Na jednom od ročišta u suđenju u slučaju Fimi-media Sanader je izjavio da je 19 slika, dva kofera odjeće i Renault 8 „pospremio na Fiolićevo imanje u Mlaki jer je uređivao stan pa doma nije imao mjesta“.
“Fiolić i Uskok izašli su s tezom da sam, očekujući kazneni progon, išao sakriti 19 slika i dva kofera robe kod Fiolića. To je jedna od najglupljih laži koje sam ikad čuo”, izjavio je Sanader, ističući da je među umjetninama bilo i nekoliko potpuno bezvrijednih.
Dodao je tada i da je Fiolić prešutio kako mu je, osim slika i kofera “robe”, na čuvanje povjerio i oldtajmer. “Vjerojatno o tome nije govorio jer nije vrijedan, ali nisu ni neke slike koje su bile kod njega”, rekao je Sanader. “Kad sam izišao iz pritvora uzeo sam odijela, a slike nisam, kao ni automobil, jer ga nemam gdje držati”, zaključio je.
Ali nijedan od njih dvojice nije spomenuo Mercedes 300 S. Da Sanader skriva vrijednosti na Fiolićevu imanju doznalo se tijekom istrage u slučaju Planinska, u kojem su bivši prijatelji dijelili optuženičku klupu. Fiolić je tih dana govorio da je iz zahvalnosti prema bivšem premijeru, kojemu se osjećao dužnim što mu je osigurao dva zastupnička saborska mandata, za njega često odrađivao razne poslove. Od uređenja travnjaka u Kozarčevoj do organiziranja zabava za Sanaderove goste na imanju u Mlaki.
Odnosi su im se počeli mijenjati kada je u istrazi slučaja Planinska Fiolić priznao da je Sanaderu odnio 10 milijuna kuna i milijun eura provizije nakon što je zgradu njegove tvrtke, na Sanaderov poticaj, kupilo tadašnje Ministarstvo regionalnog razvoja.
Ustavni sud odbio je koncem prošle godine Sanaderovu tužbu u tom slučaju, nakon što mu je Vrhovni sud u travnju 2019. kaznu povisio na šest godina zatvora.
Nakon toga je bivši premijer zatvoren u remetinečkom zatvoru. Fiolić je na suđenju priznao da je Sanaderu u njegovu vilu u Kozarčevoj odnio deset milijuna kuna i milijun eura u kartonskoj kutiji za hrenovke. Zgradu njegove tvrtke otkupilo je Ministarstvo na čijem je čelu bio Petar Čobanković, koji je i prije suđenja priznao nedjelo te je osuđen na društveno koristan rad koji je odradio guleći krumpire.
Mercedes 300 S, kao i ostali iz te kolekcije, zapravo je ranije bio vlasništvo Brace Radovanovića. Zubović i Radovanović bili su bliski. Zubović je bio na čelu Mercedes Benz Classic kluba Hrvatska
U odbijenoj ustavnoj tužbi Sanader je ponavljao da je žrtva političkog progona te da su Fiolić i Čobanković, koji su ga teretili, postigli dogovore s tužiteljstvom i ublažili si kazne.
Nakon što je prije dva tjedna pravomoćno osuđen i u aferi Fimi media, Vrhovni sud je naložio što se obitelji Ive Sanadera treba oduzeti kako bi se namirili nesrazmjer u njegovoj imovini i imovinska korist od počinjenja kaznenog djela u ukupnom iznosu od 14.896.372,90 kuna.
Sanaderu u toj operaciji nije trebala biti oduzeta nijedna od nekretnina koje su pod blokadom. Sporni iznos namiren je od sredstava na računima njega i njegove obitelji te konačnim oduzimanjem dijela njegove zbirke umjetnina. Tako je u vlasništvo Republike Hrvatske prebačeno 12 umjetničkih slika, čija ukupna procijenjena vrijednost iznosi 275.000 eura. Riječ je uglavnom o “Bukovcima” koji su tek kasnije pronađeni u kući Stjepana Fiolića, kamo ih je Sanader bio sklonio.
Razlika je „pokrivena“ sredstvima sa Sanaderovih računa u Hrvatskoj i Austriji, kao i s računa njegove supruge i kćeri koji su tijekom postupka bili blokirani, a sada će im taj novac biti trajno oduzet. Tijekom proteklih godina otkriveno je da je Sanader na računima u Hrvatskoj i Austriji držao preko milijun eura. Na jednome od računa u tirolskoj Raiffeisenlandesbank bila je pohranjeno 701.000 eura, na drugome još 180.000, na trećemu 120.000, a na depozitu u Innsbrucku imao je vrijednosnice koje dosežu 171.000 eura. Zaplijenjeno mu je i 50.000 eura koje je imao u jednom bankovnom sefu u Austriji. Usporedo sa svođenjem tih računa, Zubović je na sajam u Salzburgu dovezao blještavi Mercedes 300 S vrijedan najmanje 500 tisuća eura, kao i drugi nešto manje vrijedan, kako bi ih unovčio.
Komentari