Čađav dim dizelskog motora mnogi podcjenjuju, premda je vrlo štetan i na duži rok uništava motor. Neispravne brizgaljke ubrizgavaju previše goriva, jer ga propuštaju u intervalima zatvorenosti
Upravljački modul dizelskog motora (ECU) proračunava potrebnu količinu goriva po trajanju otvorenosti brizgaljki po pulsnom ciklusu (vrijeme otvorenosti brizgaljki po ciklusu i tlak goriva definiraju količinu ubrizganog goriva), a kad su zatvorene, protok treba biti nula. Tu nastaje problem, odnosno propuštanje goriva, uslijed oštećenja dosjednih ploha.
Zbog toga gorivo ne može potpuno izgorjeti, pa se ispuhuje u vidu nakupina elementarnog ugljika (čađe), što se uočava po crnom, čađavom ispuhu. Ta se čađa nakuplja u komori za izgaranje, ispušnim kanalima. Uz to može oštetiti i poremetiti EGR ventil, a čađa nakupljena na lopaticama rotora turbine stvara njegov dinamički debalans, koji je vrlo štetan pri brzinama većim od 200.000/min, koliko se vrti turbopunjač. Uništavaju se ležajevi, vratilo…
Ubrizgavanje prevelike količine goriva izaziva nekontrolirane detonacije i toplinsko-mehanička preopterećenja u cilindrima, zbog čega mogu izgorjeti klipovi. Bilo je slučajeva pucanja stijenki cilindara, koja počinju na mjestima gdje su već postojale inicijalne pukotine izazvane cikličkim mehaničkim i toplinskim opterećenjima, uslijed štrcanja i izgaranja.
Problem se rješava servisom sustava ubrizgavanja, a po potrebi i turbopunjača i čišćenjem EGR ventila, ako su kontaminirani čađom.
Komentari