Talijanski vlasnik hrvatske tvrtke koja proizvodi kombajne, Same Deutz-Fahr Žetelice iz Županje, odlučio je pokrenuti postupak likvidacije te tvrtke, a zaposlenici i sindikat o tome su službeno obaviješteni na sastanku u utorak, kao i da će zadnji dan rada tvornice biti 28. veljače iduće godine.
To je za Forbes Hrvatska potvrdio glavni sindikalni povjerenik Mladen Benković, koji kaže da je vlasnik, talijanska SDF Grupa, obavijestila da je odlučila potpuno prestati s proizvodnjom kombajna.
Većina zaposlenih na minimalcu
Prethodni pokušaji prodaje tvrtke nisu urodili plodom, ističe, iako je bilo interesenata te je jedna kineska kompanija obavila i dubinsko snimanje, piše Forbes Hrvatska.
Za županjsku je tvrtku, prema pisanju Glasa Slavonije, bila zainteresirana i jedna turska tvrtka.
“Dobili smo likvidacijski plan, a s prvim otkazima će se krenuti već u studenome. Rečeno je da će biti poštovana sva prava radnika iz Kolektivnog ugovora, što uključuje i otpremnine od 896 eura po godini staža“, rekao je za Forbes Hrvatska Benković.
Inače, većina zaposlenih, njih 60-65 posto, su na minimalnoj plaći.
Direktori već dali otkaze
Direktor Damir Kobaš i još tri člana uprave su, kako je rekao Benković, već ranije “dali otkaze i otišli“, pa je to zadnjih dana uznemirilo radnike jer nisu znali što im se sprema.
“Znali su sve, a nisu nam rekli“, dodao je.
Sada će, uz likvidatora, o završetku poslova u Hrvatskoj voditi računa i Andrea De Gaetano, direktor grupe za proizvodnju i logistiku, ističe.
Prihodi im u 2023. pali, a dobit skočila
Tvrtka Same Deutz-Fahr Žetelice je u prošloj godini, prema podacima Fine, imala prihode od 44,22 milijuna eura (pad od šest posto) te je poslovala s dobiti od tri milijuna eura (rast od 45,6 posto), a bilo je oko 250 zaposlenih.
Iako je Forbes Hrvatska kontaktirao SDF Grupu, čije je sjedište u gradu Treviglio na sjeveru Italije, oko gašenja tvornice, do zaključenja teksta nije dobio odgovor. Među ostalim, pitali su ih i jesu li točne ranije objavljene informacije u hrvatskim medijima da se proizvodnja kombajna seli u neku drugu zemlju.
Prema onome što su predstavnici SDF Grupe rekli na sastanku u Županji u utorak, a prenio je sindikalni povjerenik, to nije točno.
Pad narudžbi s ukrajinskog tržišta
Županjska tvrtka je ušla u sastav SDF Grupe 2005. godine, a prema dostupnim informacijama, do odluke o likvidaciji je došlo zbog pada narudžbi s jednog od glavnih tržišta, onog ukrajinskog, nakon što je tamo počeo rat.
Ranije je tvrtka bila prisutna i na njemačkom i francuskom tržištu, kaže Benković, ali plaće su i tada bile niske te su 2019. godine zbog toga i štrajkali.
SDF Grupa kombajne proizvodila samo u Hrvatskoj
SDF Grupa, koja je lani imala prihode od oko dvije milijarde eura, predstavlja se kao jedan od vodećih globalnih proizvođača traktora i poljoprivrednih strojeva. Osim u Italiji, pogone još ima u Francuskoj, Njemačkoj, Turskoj, Kini te Indiji, a kombajne je proizvodila samo u Hrvatskoj.
Tvrtka je osnovana još 1927. godine kao Cassani Tractor (osnovala su je braća Francesco i Eugenio Cassani) i bila je jedan od prvih proizvođača traktora s dizelskim motorom u svijetu, a širila se godinama uz akvizicije. Tako je 1973. godine kupila i Lamborghini Trattori, a 1995. godine Deutz-Fahr u Njemačkoj. Posljednja akvizicija koja je zabilježena na kompanijskim internetskim stranicama je VitiBot u Francuskoj 2022. godine.
Radnici bi mogli završiti u Đuri Đakoviću
Regionalni povjerenik Panonske regije Sindikata metalaca Hrvatske-IS Antun Štivić rekao je u utorak za Forbes Hrvatska da su već vodili razgovore o tome da bi radnici iz županjske tvornice kombajna, nakon što dobiju otkaze i prime otpremnine, mogli početi raditi u proizvodnji vagona Đuro Đaković – Specijalna vozila u Slavonskom Brodu, te da bi im bio organiziran i prijevoz autobusima iz Županje.
Ironično, na to bi se moglo gledati kao njihov simboličan povratak “kući”. Naime, tvrtka Same Deutz-Fahr Žetelice je u svojoj prvoj varijanti bila osnovana kao tvornica poljoprivrednih strojeva i uređaja u sklopu poduzeća Đuro Đaković. Kako se navodi u Hrvatskoj tehničkoj enciklopediji, proizvodnja je u njoj počela 1984. godine, a zapošljavala je tada više od 700 radnika. Proizvodnja se odvijala, navodi se, u suradnji i na temelju licence njemačkoga poduzeća Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD)-Fahr, napominje Forbes Hrvatska.
Završavaju posljednje kombajne
Inače, u SDFŽ-u završavaju još nekoliko preostalih kombajna.
Kombajni umjesto oklopnjaka? Analitičari sumnjaju da je na ruskim snimkama zapravo John Deer
To će ujedno biti i posljednji proizvedeni u županjskoj tvornici, zaključuje Glas Slavonije.
Komentari