Popularnost ženske odbojke, košarke, nogometa i ostalih sportova toliko je narasla da će ove godine ženski elitni sportovi generirati zaradu veću od milijarde dolara, triput višu od očekivane
Prošla godina za svijet žena u sportu bila je poput određene prekretnice s organizacijom dvaju sportskih događaja koji su obarali rekorde gledanosti – američkim košarkaškim turnirom za žene i FIFA-inim svjetskim nogometnim prvenstvom, također za žene. Do kraja ove godine, ali i u narednom periodu, očekuje se da će popularnost ženskog sporta još više rasti.
Tome će sasvim sigurno pridonijeti i novo organizirana američka profesionalna liga za hokejašice koja je svoju prvu natjecateljsku sezonu započela u siječnju. Uz to, na predstojećim Olimpijskim igrama u Parizu prvi put u povijesti tog najvećeg sportskog natjecanja sudjelovat će jednaki broj muških i ženskih sportaša i sportašica. Prema procjenama poznate britanske multinacionalne kompanije Deloitte, ove će godine prvi put ženski elitni sportovi generirati preko jedne milijarde dolara zarade, što će označiti rast od čak 300% u odnosu na prognoze rasta 2021. godine.
Iz toga proizlazi da više nije tajna da živimo u feministički orijentiranom desetljeću, a svijet sporta – s obzirom na navedene brojke – iz toga može izvući dvostruku korist, za dodatni profit i za poticaj generacijama mladih djevojaka kojima su životni uzori trenutno uspješne sportašice koje su probile barijeru nekadašnje opskurnosti kad su ženski sportovi u pitanju. Teško je reći koji je to točno bio trenutak kad se situacija počela mijenjati, ali u posljednjih nekoliko godina ženski sportovi postaju sve popularniji.
Fantastični sportski uspjesi mlade i perspektivne američke tenisačice Coco Gauff ili sveučilišne košarkašice Caitlin Clark koja ruši rekord za rekordom pomogli su toj popularnosti, jer su zahvaljujući svojem talentu pred male ekrane, ali i na stadione, uspjele privući publiku koja do tada nije pratila navedene sportove. Za rast popularnosti također se mora uzeti u obzir i porast financijskih investicija u ženske profesionalne lige i u širenje opcija za razne oblike sponzorstava.
Na predstojećim Olimpijskim igrama u Parizu prvi put u povijesti sudjelovat će jednaki broj muških i ženskih sportaša i sportašica
Krajem kolovoza prošle godine u američkoj saveznoj državi Nebraski održala se na prvi pogled sasvim obična odbojkaška utakmica Nebraske i Omahe. No taj susret ostat će zabilježen p tome da je igrana na stadionu izgrađenom za američki nogomet te ju je gledalo čak 92 tisuće gledatelja, što ju je učinilo najgledanijom ženskom sportskom utakmicom svih vremena. Obožavatelji odbojke koji su uživo došli popratiti susret svojih najdražih ekipa na taj su način srušili rekord 2022., kada je utakmicu ženske Lige prvaka između Barcelone i Wolfsburga gledalo 91.648 gledatelja.
Odbojkaška sveučilišna sezona koja je uslijedila nakon te utakmice postala je najposjećenijom u povijesti, a gledanost utakmica na televiziji se doslovno utrostručila. Mnogi smatraju da je upravo ta utakmica u Nebraski podigla razinu svijesti o odbojci kod mnogih, a trostruka osvajačica olimpijskih medalja Jordan Larson komentirala je: “Ta utakmica nije označila samo uspjeh jedne savezne američke države, u ovom slučaju Nebraske; to je bio uspjeh za sve žene u sportu. Ništa nije moglo privući bolju pozornost na odbojku od posjećenosti utakmice o kojoj se dugo govorilo i pisalo”.
Nekoliko tjedana nakon te povijesne odbojkaške utakmice u Nebraski, košarkaška ženska ekipa sveučilišta u Iowi koju predvodi 22-godišnja Caitlin Clark odigrala je utakmicu u predsezoni na nogometnom stadionu koju je gledalo više od 55 tisuća obožavatelja. Trenutno možda i najbolja košarkašica u svijetu, mlada Caitlin Clark do danas je oborila nekoliko različitih sveučilišnih rekorda, od kojih je posljednji postigla početkom ožujka ove godine, kad je postala vodeći strijelac svih vremena, bez obzira na to je li riječ o muškom ili ženskom natjecanju.
Osim što na utakmice, zbog svoje odlične igre koja fascinira mnoge, dovodi rekordan broj gledatelja, Caitlin Clark također gledaju i milijuni obožavatelja pred malim ekranima. Utakmicu koju je njezin klub Iowa Hawkeyes u konačnici izgubio protiv ekipe s državnog sveučilišta Louisiane gledalo je gotovo 10 milijuna ljudi putem televizijskih mreža ABC i ESPN, čime je oboren rekord gledanosti jedne ženske košarkaške sveučilišne utakmice. Caitlin Clark ove je godine pod posebnim povećalom jer je sredinom travnja izabrana kao prvi pick na ženskom NBA draftu, a izabrao ju je klub Indiana Fever.
Sveučilišna košarkaška momčad Iowa, koju je predvodila Caitlin Clark, odigrala je utakmicu koju je uživo gledalo više od 55 tisuća obožavatelja
Mjesec dana kasnije ostvarila je svoj profesionalni debi, a u šestoj utakmici profesionalne karijere uspjela je postići 11 koševa i 10 skokova. Krajem svibnja u utakmici protiv Los Angeles Sparksa postala je četvrta igračica u povijesti ženske NBA lige i prva “rookie” igračica koja je postigla 30 koševa – što joj je ujedno i rekord karijere – pet skokova, šest asistencija, tri ukradene lopte i tri bloka. Drugim riječima, nakon dva mjeseca profesionalnog bavljenja košarkom počela je postizati nove rekorde, što će doprinijeti još većoj popularnosti ženske NBA lige.
Prethodna sezona ženske NBA lige u dvadeset i jednu godinu postojanja bila je uvjerljivo najgledanija u njezinoj povijesti. Sredinom listopada prošle godine u trećoj utakmici doigravanja između klubova Liberty iz New Yorka i Las Vegas Aces zabilježena je rekordna posjećenost od 17.143 gledatelja. Tom prilikom trenerica Libertyja je izjavila: “Vidjeti ovakvu rekordnu posjećenost za jednu finalnu utakmicu ženskog NBA-a je fenomenalna stvar. To je pravi dokaz koliko ženski sportovi mogu biti popularni kad im se pruži prava prilika i kad ih se postavi na pravu pozornicu”. Prije dva i pol mjeseca započela je nova sezona ženske NBA lige, a s pravom se očekuje da će i ona oboriti nove rekorde gledanosti i popularnosti, čemu će sigurno pridonijeti i nastupi Caitlin Clark.
Otprilike u ovo vrijeme prošle godine u Tempu smo najavili tada nadolazeće FIFA-ino svjetsko nogometno prvenstvo za žene održano tijekom srpnja i kolovoza u Australiji i Novom Zelandu koje je u svoje 64 utakmice oborilo nekoliko različitih rekorda. Gotovo dva milijuna ljudi pratilo je turnir uživo na utakmicama i bilo je najposjećenije žensko nogometno prvenstvo u povijesti. Sarai Bareman, osoba koja se nalazi na čelu FIFA-inog odbora za ženski nogomet, rekla je da je za popularnost turnira najzaslužnija FIFA-ina globalna strategija o involviranosti žena u nogomet koja je pokrenuta 2018. Ta strategija uključuje programe za razvoj ženskih sportašica u usponu kao i razne inicijative za buduće obožavatelje koji se najprije moraju upoznati sa sportom.
“U trenutku kada je FIFA odlučila povećati broj sudionika na turniru s 24 na 32 ekipe, postojala je određena nervoza zbog mišljenja da ženski nogomet na to nije spreman, da će ravnoteža kompetitivnosti biti upitna. Ali u konačnici ono što smo vidjeli na terenima bilo je nevjerojatno – djevojke su zbilja pokazale snagu ženskog nogometa”, rekla je Sarai Bareman. Prema podacima kompanije Deloitte, prošlogodišnje žensko svjetsko nogometno prvenstvo donijelo je više od 570 milijuna dolara profita, pa je započeta velika prekretnica u ženskom profesionalnom sportu. “Prvenstvo je iznjedrilo nove zvijezde, stadioni su bili puni, a cijeli je svijet pričao o ženskom nogometu. Za iduće generacije djevojčica, a i dječaka, vidjeti ovakvu razinu nogometa na rasprodanim stadionima bit će sasvim normalna stvar”, zaključila je Sarai Bareman.
Prošlogodišnje žensko svjetsko nogometno prvenstvo donijelo je više od 570 milijuna dolara profita, što je bila velika prekretnica u ženskom sportu
Kao dokaz koliko daleko uspjeh i popularnost ženskih sportova može dovesti stoji i činjenica da su se u nekoliko saveznih američkih država u posljednje vrijeme otvorili potpuno novi sportski barovi samo za žene. Seattle, Chicago, Portland, Minneapolis i Salem samo su neki od američkih gradova u kojima djevojke i žene mogu uz piće i hranu pratiti svoje omiljene sportske ekipe uživo na brojnim televizijskim ekranima. Prije travnja 2022. bilo je gotovo nemoguće pronaći sportski bar u kojem bi se mogao pratiti bilo koji susret bilo kojeg ženskog sporta. No tada je otvoren “The Sports Bra”, prvi sportski bar za žene u Portlandu čija je vlasnica Jenny Nguyen. Ideja ženskog sportskog bara bila je toliko uspješna da je već par mjeseci nakon otvorenja za njezin pothvat čula gotovo cijela Amerika. I naravno, drugi su krenuli kopirati ideju, jer ako nešto negdje funkcionira, najbolje je to kopirati na drugom mjestu. No pitanje je koliko bi ženski sportovi postali popularni i bi li postali popularni ovako brzo da na vodeće pozicije ključnih institucija nisu zasjele upravo žene. Jer svijet je u jednom trenutku konačno shvatio da i žene mogu jednako kvalitetno odrađivati poslove direktorica i voditeljica, predsjednica raznih odbora i ostalih važnih, rukovodećih, stručnih pozicija s kojih imaju mogućnost razvijati ženske sportove te ih popularizirati.
Spomenuta američka hokejaška ženska liga koja je osnovana početkom ove godine sa šest klubova – tri iz SAD-a i tri iz Kanade – već je u prvoj polovici svoje prve sezone rasprodala više od trećine utakmica, od kojih je najposjećenija bila ona između Montreala i Toronta koju je gledalo rekordnih 19.285 gledatelja. Ipak, popularnost ženskih sportova nije ograničena isključivo na televizijsku gledanost ili na posjećenost na stadionima. Popularnost se očitava i u pokušajima proširivanja postojećih liga s još više momčadi. Tako je ženska NBA liga nedavno odobrila ulazak ekipe Golden State u novu sezonu, a već sada postoje glasine o tome da će i Toronto dobiti svoju žensku ekipu za to popularno ligaško natjecanje. Samo tri mjeseca nakon utemeljenja, profesionalna hokejaška ženska liga već dobiva upite s drugih tržišta koji ne uključuju šest postojećih koji se u njoj natječu. Ženska nogometna liga, pak, razmišlja o proširivanju izvan granica SAD-a te uključivanju čak 14 momčadi u natjecanje od iduće sezone, a najglasniji među onima koji bi se u toj ligi željeli natjecati su, naravno, Kanađani.
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari