Prodaja Sunce hotela američkom investicijskom fondu dovela bi do velikih promjena na hrvatskom turističkom tržištu i do promjena odnosa među najvećim hrvatskim hotelskim lancima jer se s cijelim poslom neposredno povezuje i Valamar riviera iz Poreča
Sunce hoteli, jedna od pet najvećih hrvatskih hotelijerskih tvrtki, uskoro bi trebala biti prodana jednom američkom investicijskom fondu, a ta bi transakcija trebala dovesti i do velikih promjena na hrvatskom turističkom tržištu, odnosno do promjena odnosa među najvećim hrvatskim hotelskim lancima. Nacionalu su tri neovisna izvora, koja su dobro upućena u poslovanje Sunce hotela, tijekom proteklog tjedna potvrdila da je vlasnik Sunce hotela Jako Andabak u završnoj fazi pregovora oko prodaje svojih hotela jednom američkom investicijskom fondu čije se ime za sada drži u strogoj tajnosti, a u tajnosti se drži i cijena ovog potencijalnog vrlo značajnog preuzimanja koje bi bilo najveće u turističkom sektoru otkako je Adris grupa za oko 135 milijuna eura sredinom 2018. kupila hotele tvrtke HUP Zagreb pokojnog Anđelka Leke. Kolika bi mogla biti cijena preuzimanja Sunce hotela koji su do proteklog ljeta bili poznati i kao Bluesun hoteli, nije poznato no točnu je cijenu teško i predvidjeti zbog tektonskih poremećaja na svjetskom turističkom tržištu i velikih gubitaka izazvanih pandemijom koronavirusa.
Jedan izvor blizak vlasničkoj strukturi Sunce hotela, odnosno obitelji Andabak, Nacionalu je otkrio da je Jako Andabak sredinom prošle godine već bio blizu prodaje tvrtke jednom singapurskom fondu, no taj je posao u posljednji trenutak propao te su u vodstvu tvrtke zato vrlo oprezni s puštanjem informacija u javnost kada je u pitanju prodaja Sunce hotela američkom fondu. Vjerojatno je i to razlog što iz tvrtke nisu odgovorili na upit Nacionala o pregovorima s američkim fondom oko preuzimanja Sunce hotela, iako je upit poslan još prošlog utorka.
U cijeli posao trebala bi biti uključena i najveća hrvatska hotelijerska tvrtka – Valamar riviera iz Poreča koja bi nakon finalizacije cijelog posla s američkim fondom preuzela upravljanje Sunce hotelima
No ono što je u cijeloj priči oko američkog preuzimanja zanimljivo je i informacija da bi u cijeli posao mogla biti uključena i najveća hrvatska hotelijerska tvrtka – Valamar riviera iz Poreča. Naime, sva tri izvora koji su Nacionalu potvrdili da je Andabak blizu prodaje svoje tvrtke američkom fondu, istovremeno su potvrdili da bi nakon finalizacije cijelog posla s američkim fondom upravljanje Sunce hotelima preuzeo porečki Valamar. To bi značilo da bi ta tvrtka još više učvrstila svoju poziciju kao najveća hrvatska hotelijerska kompanija jer bi pod upravljanje uz trenutnih šezdesetak vlastitih hotela dobila još dodatnih 12 hotela i jedan kamp, koliko ih trenutno u svojem portfelju imaju Sunce hoteli. Iako zbog tajnosti cijeloga posla nisu poznati točni detalji cijelog aranžmana novih američkih vlasnika Sunce hotela i Valamar rivijere, naši izvori tvrde da je takva opcija vrlo realna i da u turističkom sektoru nisu rijetkost poslovi u kojima se upravljanje hotela prepušta drugoj, u pravilu većoj tvrtki. Posljednji takav slučaj u hrvatskom turističkom sektoru dogodio se početkom ove godine kada je crikvenički Jadran preuzeo upravljanje nad hotelima Lišanj i Horizont u Novom Vinodolskom, hotelom Noemia u Baškoj Vodi i kompleksom Garden Palace Resort Bella Natura u Umagu.
Prodaja Sunce hotela nije pretjerano iznenađujuća jer je sredinom ljeta poslovni tjednik Lider objavio da Andabak planira prodaju svog hotelijerskog biznisa i to nakon što je Generali osiguranju uspješno prodao Izvor osiguranje. Pitanje je samo koliko će na cijenu utjecati loša turistička sezona koja je iza Sunce hotela, ali i svih ostalih hotela u Hrvatskoj, kao i potpuno nepoznate okolnosti oko turističke sezone 2021. na koju će također veliki utjecaj imati pandemija koronavirusa i distribucija cjepiva u državama Europske unije.
Po do sada dostupnim službenim podacima, Sunce hoteli su u prvih devet mjeseci 2020. zbog utjecaja pandemije ostvarili 161,17 milijuna kuna poslovnih prihoda ili 60,8 posto manje nego u istom razdoblju 2019., a gubitak je iznosio 45,65 milijuna kuna, dok je u istom razdoblju godinu dana ranije ostvarena neto dobit od 78,4 milijuna kuna. Podaci su to iz financijskog izvješća koje je objavljeno na Zagrebačkoj burzi, u kojemu Uprava Sunce hotela navodi da je u prvih devet mjeseci prošle godine ostvarena pozitivna EBITDA u iznosu od 13,7 milijuna kuna, što je za 118,5 milijuna kuna manje nego u istom razdoblju 2019.
“Razlog većeg pada na EBITDA razini je radi pada prihoda uzrokovanog korona-krizom, no taj pad i utjecaj na EBITDA-u djelomično je amortiziran radi prihoda od ostvarene direktne državne potpore za očuvanje radnih mjesta te indirektne državne potpore u vidu otpisa poreza i doprinosa u ukupnom iznosu od 21,5 milijuna kuna. Kada se isključe prihodi od primljenih državnih potpora, društvo je ostvarilo oko 34 posto lanjskih prihoda u prvih devet mjeseci”, istakli su iz Sunce hotela. U sklopu te grupacije koja je do kraja 2019. poslovala pod nazivom Sunce koncern, da bi se tada promijenio u Sunce hoteli, za smještaj turista pod brendom Bluesun Hotels&Resorts posluje 12 hotela i resorta te jedan kamp u Brelima i Tučepima na Makarskoj rivijeri, Starigradu Paklenica te na otoku Braču, gdje imaju i većinski vlasnički udjel u zračnoj luci Brač (50,2 posto).
Osim hotela, resorta, kampa i zračne luke Brač u sklopu te kompanije, čiji je većinski vlasnik Jako Andabak, posluje još desetak tvrtki različitih djelatnosti, a sredinom srpnja Sunce hoteli su zbog ostavke iz osobnih razloga dotadašnjeg predsjednika Uprave Tončija Borasa dobili novog predsjednika Uprave Hrvoja Veselka, čiji je petogodišnji mandat počeo 1. kolovoza, no pitanje je hoće li on svoj mandat završiti ako Sunce hoteli dobiju nove vlasnike.
Preuzimanje jedne od najvećih hrvatskih hotelijerskih kuća dolazi u trenutku kada je cijeli turistički sektor pogođen velikom krizom i kada je puno nepoznanica kada je u pitanju nova turistička sezona te je pitanje kako će tvrtke koje rade u turizmu preživjeti ako sezona 2021. bude jednaka ili čak i gora od sezone 2020. Vjerojatno je i to jedan od razloga zašto se Jako Andabak odlučio na prodaju jer ne želi riskirati da nakon iduće sezone vrijednost njegove tvrtke još više padne. S druge strane, američki investitori su vjerojatno svjesni da bi u slučaju poboljšane situacije s koronavirusom Hrvatska trebala biti jedna od posjećenijih turističkih destinacija, što bi povisilo vrijednost Sunce hotela te su procijenili da je ovo idealno vrijeme za preuzimanje ove tvrtke.
Cijela transakcija obavlja se u trenutku kada je u Hrvatskoj u 2020. ostvareno 7,8 milijuna dolazaka, što čini 37 posto rezultata iz 2019. i 54,4 milijuna noćenja, odnosno 50 posto rezultata iz 2019. Od toga su strani turisti ostvarili 43,1 milijun noćenja ili 45 posto rezultata iz 2019., dok su domaći gosti ostvarili 11,3 milijuna noćenja, što je 82 posto rezultata iz 2019. Tijekom 2020. najviše noćenja ostvareno je u Istri (13,5 milijuna) i na Kvarneru (11 milijuna noćenja), dok je u Zadarskoj županiji ostvareno 9,8 milijuna noćenja. Na nacionalnoj je razini u prošloj godini najviše noćenja ostvareno s tržišta Njemačke (12,7 milijuna noćenja), Slovenije (8,3 milijuna noćenja), Poljske (4,6 milijuna noćenja), Češke (3,5 milijuna noćenja) i Austrije (2,5 milijuna noćenja). Destinacije u 2020. s najviše ostvarenih noćenja su Vir, Rovinj, Medulin, Poreč, Mali Lošinj i Crikvenica.
Međutim, unatoč pandemijskoj krizi i velikom padom turizma u 2020. te nastavku negativnih trendova na početku 2021., svjetski turistički analitičari i stručnjaci ipak predviđaju određeni oporavak tržišta s mogućim povećanjem globalnog prihoda od putovanja i turizma za više od 50 posto u odnosu na 2020. Navode to uz ostalo stručnjaci iz svjetske turističke burze ITB Berlin i analitičari globalnog Instituta za podatke i istraživanje tržišta Statista u novoj prognozi objavljenoj prošlog tjedna, u kojoj osim osvrta na 2020., kao jednu od turbulentnijih godina za putovanja, iznose i predviđanja za 2021., odnosno do 2023.
Do 2023. bi se, kako predviđaju, turističko tržište trebalo jače oporaviti od pandemijske krize, naravno pod uvjetom da se u 2021. pandemija počne jače ‘’obuzdavati’’, čemu bi trebala pridonijeti i primjena cjepiva, zbog čega su i u tom i drugim sektorima početkom 2021. optimističniji nego prije primjene cjepiva.
“Milijarde ljudi u cijelom svijetu, njihovi životi i poslovanje su u 2020. pogođeni širenjem koronavirusa i raznim ograničenjima i protupandemijskim mjerama, no dolazak cjepiva ipak daje nadu. Bude li sve išlo prema planu, globalno tržište putovanja i turizma moglo bi se potpuno oporaviti od pandemije koronavirusa do 2023. i postići rekordne brojke prometa”, navode iz ITB-a i Statiste.
Cijela transakcija obavlja se u trenutku kada je u Hrvatskoj u 2020. ostvareno 7,8 milijuna dolazaka, što čini 37 posto rezultata iz 2019. i 54,4 milijuna noćenja, odnosno 50 posto rezultata iz 2019.
U Statisti s te strane predviđaju i da bi se već u 2021. globalni prihodi od putovanja i turizma mogli povećati više od 50 posto u odnosu na 2020., kao i da će ti prihodi nastaviti rasti i dalje, dok bi u 2025. mogli porasti i za više od 20 posto naspram rekordne 2019. za svjetski turizam. Iako još nema kompletiranih podataka za 2020., iz te istraživačke kuće predviđaju da će gubitak prometa u svjetskoj turističkoj industriji za 2020. biti oko 55 posto, što je jedna od rijetkih godina s gubitkom u zadnjih više od 30 godina i nakon što su, po podacima UNWTO-a, između 1950. i 2019. međunarodni turistički dolasci u svijetu porasli s 25 milijuna, na gotovo 1,5 milijardi.
Suprotno tome, samo u listopadu 2020. turističkih dolazaka u svijetu bilo je 72 posto manje nego u isto vrijeme rekordne 2019., što je negativno utjecalo i na brojne nacionalne turističke industrije. Tako je primjerice jedna od snažnijih svjetskih putničkih industrija, ona njemačka, po podacima koje je iznio predsjednik njemačkog udruženja DRV Norbert Fiebig, zabilježila pad prometa od 28 milijardi eura ili 80 posto. I u Njemačkoj, kao i drugim zemljama Europe i u svijetu, pandemija je znatno više zaustavila dolaske stranih turista, dok je na domaći turizam manje utjecala te analitičari predviđaju da će se u Europi i svijetu u 2022. vidjeti znatniji oporavak domaćeg turističkog tržišta. U oporavku koji, kako kažu, stručnjaci očekuju brzo, kao i u oživljavanju turističke industrije u ovoj i idućim godinama veliku ulogu imat će tehnološke inovacije i ponuda personaliziranih putničkih usluga.
Zbog ovih optimističnih najava vrlo su vjerojatno i strani investitori zaključili da je sada pravo vrijeme za ulaganje u turistički sektor, pa ne bi trebalo čuditi ako ubrzo i neke druge hrvatske turističke kompanije budu na meti stranih fondova. Hrvatskoj se zbog njenog geografskog položaja i blizine Njemačke, Austrije, pa čak i Nizozemske, predviđa nekoliko uspješnih turističkih sezona dok se građani Europske unije ponovno ne odluče za putovanja avionima na udaljenije destinacije.
Komentari