Brod Oliver, bez dizelskog generatora za hitne i nužne slučajeve, nije uspješno prošao novi pregled HRB-a i Lučke kapetanije Rijeka, jer takvog pregleda nije ni bilo
Kad se 25. srpnja Jadrolinijin trajekt Oliver s 340 putnika, nakon dva uzastopna kvara motora u jednoj plovidbi i dugotrajnog plutanja Korčulanskim kanalom, na sreću mirnim morem, nakon devet i pol sati od isplovljavanja iz Splita napokon dokopao Vele Luke, vozeći brzinom manjom od jednog čvora, Uprava Jadrolinije nije samo izdala očekivano priopćenje za medije.
Osobno se podužom izjavom, neočekivano i neuobičajeno, u toj neugodnoj situaciji javnosti obratio predsjednik Uprave David Sopta. Moguće i zato što se sutradan pokvario i trajekt Hrvat, koji nije isplovio uz Splita za Supetar. Sopta je objasnio da se na Oliveru dogodio tehnički problem „uzrokovan kvarom izmjenjivača topline kompresora zraka zbog čega je došlo do pregrijavanja motora. Sustav je prebačen na drugi kompresor te je nakon ozračivanja sistema brod nastavio s plovidbom“.
NIŠTA OD FEŠTE? Trajekt Oliver ostao bez pogona. Remorker će ga otegliti u Vela Luku. Putnici očajni
Da je problem bio tako jednostavan kako ga opisuje Sopta, onda Oliver ne bi nakon devetosatne havarije na moru jedva umilio u Velu Luku, smatra izvor Nacionala. Do Lastova i luke Ubli nije ni stigao. „Nije se radilo o hlađenju motora“, objasnio je Nacionalov izvor, pomorski strojarski inženjer, „već se u sustav uvukao zrak, motori su se pregrijali i zakazali. Brod ima dizelske motore s turbo kompresorom. On služi za upuhivanje što veće količine zraka kako bi se poboljšalo izgaranje goriva i povećala snaga motora, što je standardno rješenje kod svih novijih dizelskih motora, čak i određenog broja benzinskih. Da je riječ o kvaru na izmjenjivaču topline kompresora zraka, motori bi i dalje trebali raditi s manjom snagom jer bi usisavali nekomprimirani zrak.
Ali Oliveru su motori potpuno otkazali, što govori o drugoj vrsti problema s motorima i o općem jako lošem stanju tog broda“, naglasio je Nacionalov izvor. „Nakon što je Oliver punih osam mjeseci proveo na remontu i doradi u brodogradilištu ‘Viktor Lenac’, takva situacija je nedopustiva“, smatra strojarski stručnjak. Na uzroke nastale situacije upozorio je i predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije kapetan Ivan Srzentić: „Sve to nije nikakvo iznenađenje. Tehnički neispravan brod nije se ni trebao kupiti, a još manje zvati se po velikom Oliveru Dragojeviću. Kad brod ostane bez obaju motora, a nema ‘emergency generatora’, pretvori se u skelu ili splav i jednostavno pluta morem.“
Sreća je da se havarija Olivera dogodila usred bonace, a ne u jesen ili zimu po nevremenu. Po viđenju Davida Sopte, mediji su „nestručno i nekompetentno komentirali temu u medijskom prostoru, naročito u kontekstu generatora u nuždi, s čime tematika ovog problema nema veze“.
No ipak ima veze, jer ni Jadrolinija ni David Sopta nikad javno nisu priznali da trajekt Oliver doista nema „emergency diesel generator“, a ipak plovi od Splita do Vele Luke, očito otežano, ali ipak plovi. Mjesec dana nakon što je Lučka kapetanija Rijeka zabranila Oliveru isplovljavanja, brod je 20. svibnja zaplovio, a pojedini riječki mediji ustvrdili su da je Oliver uspješno prošao pregled Hrvatskog registra brodova i Lučke kapetanije Rijeka. Međutim, to nije točno. Izvor Nacionala navodi da brod Oliver, bez dizelskog generatora za hitne i nužne slučajeve, nije uspješno prošao novi pregled HRB-a i Lučke kapetanije Rijeka, jer takvog pregleda nije ni bilo. Tvrdi da su obje institucije, vrlo izvjesno, dopustile Oliveru plovidbu Jadranom na temelju dokumenata izdanih u Grčkoj, a prema kojima je tamo, na opće čuđenje i zgražanje hrvatskih pomoraca, mogao ploviti.
Nacional je poslao više pitanja povezanih s tom situacijom ministru pomorstva, prometa i infrastrukture i predsjedniku Skupštine Jadrolinije Olegu Butkoviću. Međutim, ni Butković ni itko iz Ministarstva na naše se upite nisu oglasili. Ministar Butković je prije nekoliko dana samo kratko izjavio da će o svemu razgovarati u Jadroliniji. „Ništa nije alarmantno“, rekao je ministar Oleg Butković nakon što je predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec zatražio razrješenje i oštro kritizirao rad Uprave, kojoj „većina nabavljenih brodova mjesece provodi u brodogradilištima na doradi. Sv. Duje nije jedini“, što stvara „nerazumno velike troškove“.
Oni koji su se u subotu, 27. srpnja, zatekli na novom pristaništu u Veloj Luci, svjedočili su neopisivoj gužvi koja je vladala prilikom iskrcaja putnika i vozila s trajekta Oliver. Budući da Oliver može u Velu Luku i u Uble na Lastovu pristajati samo krmom i složenim manevrom, došlo je do kaosa jer su se sva vozila s trajekta iskrcavala u rikverc. Na razlog je Nacional davno upozorio: Oliver nema odgovarajuću pramčanu rampu kojom bi mogao dohvatiti pristanište u Veloj Luci, jer mu u doradi i remontu u „Viktoru Lencu“ taj nedostatak nisu ni uklonili. Radi se o složenom zahvatu i dogradnji koju u „Lencu“ nisu mogli izvesti, ali i koja košta još dodatnih oko četiri milijuna eura. I opet su nadležne institucije „progledale kroz prste“ Jadroliniji i pustile Olivera u plovidbu.
ISPRAVAK: ‘Jadrolinijin trajekt Oliver plovi s pramčanom rampom i prošao je sve potrebne preglede’Jadrolinijin trajekt Oliver plovi s ispravnim rampama (pa tako i pramčanom rampom, koja je testirana, ispravna i funkcionalna). Brod je prošao sve preglede nadležnih službi potrebne za plovidbu. Nabavljen je sa svim direktivskim svjedodžbama Europske unije, sve su potrebe generatora u nuždi u potpunosti zadovoljene, što potvrđuju i valjane svjedodžbe HRB-a i odobrenja hrvatske zastave (Lučke uprave Rijeka). Kvar koji se dogodio ne može biti povezan s generatorom u nuždi.
Oliver je brod iznimno cijenjene japanske gradnje i odličnih maritimnih sposobnosti, a u svijetu pomorstva normalne su prilagodbe brodova zbog činjenice da su neke luke u kojima oni pristaju premale za današnje kapacitete. Za takvu prilagodbu pramčane rampe broda Oliver Jadrolinija je zaprimila informativnu ponudu na 400 tisuća eura, a dogradnja je predviđena za sljedeći remont. Upravo je brod poput Olivera Jadrolinija više od 10 godina tražila na tržištu, kako bi zadovoljila potrebe državne linije Split – Vela Luka, i u sezoni omogućila preuzimanje i drugih linija poput linija za Vis, Supetar i Rogač, te time smanjila gužve i čekanja. Sustav Jadrolinije je tako sve stabilniji, što potvrđuju i porast prometa i smanjenje gužvi.
U Rijeci, 7. kolovoza 2024.
JADROLINIJA, društvo za linijski
pomorski prijevoz putnika i tereta
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari