Predstavljena monografija “Aleksandar Marks”, o iznimnom animatoru, grafičaru, ilustratoru i slikaru

Autor:

Zagreb,7.2.2023.- Održano je predstavljanje monografije Aleksandar Marks uz prigodnu jednodnevnu izložbu djela tog animatora, grafièara, ilustratora i slikara iz fonda Grafièke zbirke Nacionalne i sveuèilišne knjižnice.Na slici Jadranka Kruljac Sever,Tamara Iliæ Olujiæ i Marija Cepetiæ Rogiæ.foto HINA/ Tomislav Pavlek/ tp

HINA/ Tomislav Pavlek/ tp

Monografija o animatoru, grafičaru, ilustratoru i slikaru “Aleksandar Marks”, koju je uredila Maja Cepetić Rogić predstavljena je danas uz jednodnevnu izložbu posvećenu ovom slikaru u predvorju Nacionalne i sveučilišne knjižnice (NSK) u Zagrebu.  

O monografiji su govorili glavna ravnateljica NSK Ivanka Stričević, profesor s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu Frano Dulibić, hrvatski filmski teoretičar, kritičar i sveučilišni profesor u mirovini Hrvoje Turković, voditeljica Galerije Aleksandar Marks Gradskoga muzeja Čazma Jadranka Kruljac-Sever, voditeljica Grafičke zbirke NSK Tamara Ilić-Olujić te ravnateljica Gradskog muzeja Čazma i urednica monografije Maja Cepetić Rogić.

Ravnateljica NSK Ivanka Stričević istaknula je kako je Marks bio iznimna osoba koju možda javnost toliko ne pozna koliko ona to zaslužuje te napomenula da u Grafičkoj zbirci NSK imaju 23 njegova djela, koja pokazuju svu raskoš njegovog djelovanja te o različitim ulogama njegova izraza koje nam je ostavio u nasljeđe.

U monografiji se Marksa sagledava kroz sve vrste njegova djelovanja, rekao je prof. Dulibić i dodao kako je po vokaciji Marks primarno bio ilustrator i grafičar, a uz animaciju bavio se i ilustriranjem knjiga, udžbenika i časopisa, tjednika te dizajnom, a kraće vrijeme i stripom.

Naglasio je kako je djelovao kroz tri države – NDH, Jugoslaviju i Republiku Hrvatsku, dodavši da je za njegov ilustratorski opus najvažnije njegovo drugo razdoblje, poslije 1945. kada počinje surađivati u časopisu Kerempuh.

Ocijenio je kako je Marks bio specifičan, zasebni autor kojeg ponekad nazivaju pesimističnim cinikom. Po Turkovićevim riječima djelo Aleksandra Marksa iznimno je važno u vidu najranije animacije.

Bio je 1954. glavni crtač prvog hrvatskog crtanog filma u boji Crvenkapica, napomenuo je dodavši kako je djelovao u različitim studijima za crtani film te se od 1956. i osnivanja Studija za crtani film Zagreb filma zapošljava tamo do mirovine.

Začetnik je, naglasio je,  izrazite moderne likovnosti crtanog filma iz koje nastaje pojam Zagrebačka škola crtanog filma. Za animirane filmove na kojima je radio nagrađivan je na mnogim domaćim i svjetskim festivalima, rekao je Turković.

Ravnateljica Gradskog muzeja Čazma i urednica monografije Maja Cepetić Rogić istaknula je kako je Marks, premda nagrađivan autor animiranog filma u zemlji i inozemstvu, u današnjem širem društvenom diskursu ostao nepoznat i neprepoznat, čak i u lokalnoj sredini.

Voditeljica Galerije Aleksandar Marks Gradskoga muzeja Čazma Jadranka Kruljac-Sever napomenula je kako su ovom znanstveno-stručnom publikacijom nastalom povodom Marksova 100. rođendana željeli naglasiti važnost lika i djela Aleksandra Marksa te popularizirati njegova ostavština koja se čuva i prezentira u okviru djelatnosti Gradskog muzeja Čazma.

Monografija će ujedno osigurati trajan i kvalitetan stručno-znanstveni sadržaj koji će od pomoći biti učenicima, prosvjetnim djelatnicima, studentima, istraživačima, znanstvenicima i svoj široj zainteresiranoj javnosti, rekla je voditeljica Grafičke zbirke NSK Tamara Ilić-Olujić.

Na prigodnoj izložbi u predvorju NSK izložena su djela Aleksandra Marksa iz fonda Grafičke zbirke NSK u Zagrebu te odabrana djela iz Galerije Aleksandar Marks koja pokazuju svu raskoš njegova djelovanja kao ilustratora i grafičara.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.