Koji je prvi auto s prednjim pogonom? Francuski Tracta Type A iz 1927.! Ovo je priča o toj pogonskoj koncepciji

Autor:

Osenat

Tracta Type A, predstavljen 1927. na salonu automobila u Parizu, pokretao se 4-cilindrašem obujma 985 ccm s kompresorom, postavljenim uzdužno iza prednjih kotača

Autor: Željko Marušić

Snaga se usmjeravala naprijed na 3-stupanjski ručni mjenjačdiferencijal te pogonska vratila koja su pokretala prednje kotače preko ‘zglobova konstantne brzine’, preteča homokinetičkog zgloba, koje je konstruirala Tracta. Dorađena se verzija modela Tracta Type A natjecala na 24 sata Le Mansa.

Uslijedili su američki Ruxton i Cord L-29 te njemački Stoewer V5, DKW F1, Adler Trumf, a 1934. stiže slavni Citroēn Traction Avant. Prvi su automobili imali stražnji pogon i to se do kraja 60-ih smatralo potpuno normalnim. Europski pioniri prednjeg pogona su Citroēn, DKW, Trabant, Mini, Renault, Peugeot, Simca i Fiat. Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno.

Mlađi će čitatelji pomisliti kako je revoluciju s prednjim pogonom napravio Volkswagen Golf iz 1974., no prije njega je, s prednjom vučom, 1971. stigao Fiat 127, dvije godine prije, 1969., Fiat 128, po kojem je napravljena Zastava 101, slavni Stojadin. No 1967. je stigla Simca 1100, a još prije – 1965. i Peugeot 204. Čekajte malo, pa 1961. je došla slavna Četvorka – Renault 4, a 1959. i legendarni Mini.

Da priča o prednjem pogonu ima puno dublje korijene, pokazuje i slavni Citroën DS (Žaba) iz 1955. i nezaboravni Citroën 2CV (Spaček) iz 1948. Ne treba biti nepravedan i zaboraviti automobilske uspjehe s prednjim pogonom, ostvarenim iza ‘Željezne zavjese’, poput prvog modela Trabant P50 iz 1957. i većeg Wartburg 311 iz 1956.

Prednji pogon je, dakle, sve samo ne tehnološka novost i to je koncepcija koja je, malo po malo, iz temelja izmijenila povijest automobila. Francuski se Latil 1898. opredijelio za tada krajnje neobičnu koncepciju ‘sve sprijeda’, a iste godine austrijski Gräf & Stift. To su bile koncepcije gdje se cijeli prednji do s fiksno postavljenim prednjim pogonskim vratilom, bez diferencijala zakretao upravljačkom polugom.

John Walter Christie, važan američki pionir prednjeg pogona, patentirao je koncepciju s križnim zglobovima. Ta se koncepcija koristila u trkaćim automobilima. Sljedeće korištenje bilo je 1923. u trkaćem britanskom Alvis 12/50 s kompresorskim motorom, koji se pokazao uspješnim u brdskim utrkama.

Posebno je zanimljiv američki Miller 122, koji se natjecao u utrci Indianapolis 500. Prvi tržišni model s prednjim pogonom, premda je bilo riječ o samo desetak primjeraka bio je francuski automobil Tracta Type A iz 1927.

Dugo su automobili s prednjim pogonom, u ukupnoj produkciji sudjelovali s manje od jedan posto. Tek je šezdesetih je njihov udio počeo rasti, da bi 1974., kad je stigao Volkswagen Golf, prešli deset posto. Tome je 1976. doprinijelo dolazak hit-modela Ford Fiesta.  Stampedo prednjeg pogona počeo je 1979., kad je uveden Opel Kadett D, odnosno 1980., dolaskom treće generacije modela Ford Escort.

Prednji pogon je unio revoluciju u proizvodnju, jer je bitno olakšao, ubrzao i pojeftinio proizvodni proces. Osigurao je temelje za neslućenu globalizaciju i ‘multibranding’. Naime, sada se motor, mjenjač, diferencijal, prednja pogonska vratila, upravljački mehanizam, prednje kočnice i prednji ovjes, na pomoćnom okviru proizvode u sklopu, te se, pri kraju proizvodnog procesa ugrađuju u gotovu karoseriju, u procesu zvanom ‘vjenčanje’.

Prednji pogon je označio automobilsku revoluciju i danas od 80 milijuna proizvedenih automobila u svijetu godišnje više od 60 milijuna ih je s prednjim pogonom.

Tracta Type A iz 1927., prvi automobil s prednjim pogonom. Foto: Osenat

Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!

Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.! 

Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!

Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!

Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.

Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.

Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.

Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.

Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.

Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.

Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.

Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.

Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.