Projekt Dalmatinske marende, koji okuplja dalmatinske OPG-ove i vrhunske chefove, prvi je korak u brendiranju Splitsko-dalmatinske županije kao gastro destinacije, a pokrenut je kako bi se od zaborava sačuvala tradicionalna dalmatinska jela i stoljećima stare recepture
Prije nešto više od godinu dana Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije (TZ SDŽ) pokrenula je projekt Dalmatinske marende kojim je napravljen prvi korak u brendiranju Splitsko-dalmatinske županije kao gastro destinacije. Neosporno je da je dalmatinska kuhinja jedna od najkvalitetnijih i najzdravijih kuhinja na svijetu, no također smo u današnjem vremenu svjedoci i kako je se sve češće zamjenjuje stranim kuhinjama koje nemaju nikakvu poveznicu s našim podnebljem.
Dalmatinska je prehrana šarolika i raznovrsna. Dijeli se na ribarsku i težačku kuhinju, od kojih svaka ima svoje čarobne okuse. Na otocima i u priobalnim mjestima možete uživati u morskim plodovima, brudetima i crnom rižotu, dok će u Dalmatinskoj zagori vaša nepca raspametiti domaći pršut, panceta, meso ispod peke…
Iako u prvi plan dolaze tradicionalna dalmatinska jela i stoljećima stare recepture, srž ovoga projekta čine ljudi, naši običaju i hedonistički mediteranski način života koji se polako gubi, a koji itekako trebamo čuvati od zaborava.
Od dolaska nove direktorice Ivane Vladović na čelo TZ-a SDŽ intenzivno se radi na odmaku od sezonalnosti i razvoju autohtonog, visokokvalitetnog, cjelogodišnjeg i održivog turizma. Svi aktualni projekti TZ-a SDŽ idu u smjeru održivosti, autentičnosti i zelene i digitalne tranzicije.
Kao kruna toga upravo je projekt Dalmatinske marende koji ide za afirmacijom i očuvanjem lokalne gastronomije i običaja. Kako bismo se vratili na svjetsku gastronomsku kartu, TZ SDŽ na čelu s direktoricom Ivanom Vladović odlučio je pokrenuti projekt Dalmatinske marende kojem je cilj oživjeti izvornu dalmatinsku gastronomiju, drevne recepture i običaje lokalnoga stanovništva.
Kriteriji koji su bili nit vodilja pri pokretanju i razvoju ove gastronomske priče su održivost, autentičnost i visoki ekološki standardi. Tim povodom TZ SDŽ odlučio se odmaknuti od hiperglobaliziranih trendova i ponuditi turistima ono „naše“ autentično što nemaju u svojim državama.
Objekti koji poslužuju Dalmatinsku marendu imaju njezin logotip u formi naljepnice i morali su zadovoljiti visoke standarde
A nema boljega načina za prezentaciju iskonske Dalmacije od marende. Jer marenda u Dalmaciji nije samo puko jelo. To je običaj, to je smijeh, to je pjesma, to su drevni recepti našeg naroda.
To je čitava filozofija življenja i uživanja u vrhunskoj gastronomiji. Kako bi gostima predstavili svo šarenilo okusa i mirisa dalmatinske kuhinje, iz ureda turističke zajednice „zaronili“ su u stare kuharice i prionuli istraživanju drevnih recepata naših baka i djedova. Uz pomoć eminentnih chefova izdvojili su pritom najbolje od dalmatinske spize, primjerice pašticadu, pohane srdele, sipu, bakalar na bilo, slastice iz imotskog kraja, preko Trogira pa sve do Splita. Sve u cilju da se stvori brendirana platforma s jasnim identitetom koja bi okupila sve zainteresirane OPG-ovce te vinare i maslinare koji udovoljavaju ekološkim i tradicionalnim uvjetima.
Tim povodom, uz OPG-ovce i njihove visokokvalitetne domaće proizvode, TZ SDŽ je udružio snage i s vrhunskim chefovima i ugostiteljskim objektima u kojima gosti mogu uživati u okusima i mirisima Dalmacije.
Za sada je interes za sudjelovanjem u projektu iskazalo oko 40 OPG-ovaca i ugostiteljskih objekata koji su voljni raditi na kvaliteti i gastronomskom brendiranju Splitsko-dalmatinske županije. Svi sudionici projekta, s obzirom na to da su morali zadovoljiti visoke standarde u pogledu kvalitete, autentičnosti i autohtonosti, prošli su kroz proces verifikacije, stoga oni objekti koji poslužuju Dalmatinsku marendu imaju njezin logotip u obliku naljepnice.
Kreirali smo i posebnu sekciju Gastro & Wine na našem web portalu, na kojoj su pohranjeni svi recepti, zanimljive priče i fotografije naših izvornih dalmatinskih jela.
Valja naglasiti kako projekt Dalmatinske marende nije predstavljen isključivo zbog jačanja turističke slike i privlačenja inozemnih posjetitelja, već ključnu ulogu u pokretanju ovoga projekta zauzima zaštita i promicanje kvalitete života domaćih stanovnika.
‘Uz pomoć eminentnih chefova brendirali smo najbolje od dalmatinske spize, poput pašticade, sipe, bakalara na bilo, pohane srdele…’
“Riječ je autentičnom iskustvu koji turisti žele doživjeti. Mi se trebamo odmaknuti od hiperglobaliziranih trendova i ponude koju turisti imaju i u svojim državama. Turizam se ne odvija samo zbog partijanja, kamenih zidina, mora i sunca. Suštinu turizma ipak čine ljudi, njihovi običaji i način života. A nema boljeg načina od prezentacije iskonske Dalmacije od marende.
Jer marenda nije samo puko jelo. To je običaj, to je smijeh, to je pjesma, to su drevni recepti našeg naroda. To je čitava filozofija življenja i uživanje vrhunskoj gastronomiji. U sklopu projekta cilj je povezati ugostitelje i OPG-ovce te oplemeniti turističku ponudu Dalmatinskom marendom. Uz pomoć najeminentnijih dalmatinskih chefova brendirali smo desetak dalmatinskih jela poput pašticade, sipe i boba, pilećeg tingula, imotskih rafiola, viške pogače, fritula…”, izjavila je Ivana Vladović.
Kao nastavak projekta plan je da se u destinacijama diljem županije u narednom periodu organiziraju jednodnevne i dvodnevne (ovisno o prostornim uvjetima) edukacije i master classovi iz područja gastronomije i kulinarstva koji će biti otvoreni za dionike iz turističkog sektora, ugostitelje, hotelijere, kuhare i slično. Edukacije je pripremio tim vrhunskih stručnjaka, među kojima su Željko Neven Bremec (ŠKMER Kuharska Akademija) koji je zadužen za master classove na temu dalmatinske kuhinje te Ivan Cvitanić, stručnjak za destinacijski menadžment.
Gastro radionice okupljaju stručnjake iz područja gastronomije i poznate kuhare koji će podijeliti svoje vještine i tajne s lokalnim ugostiteljima, kuharima, hotelijerima i ostalim zainteresiranima. Osim što će se upoznati s tradicionalnim receptima i tehnikama kuhanja, sudionici će imati priliku osnažiti svoje poslovanje i unaprijediti ponudu hrane i usluga. U ovome projektu TZ SDŽ, osim s Udrugom ŠKMER, snage će udružiti i s Turističko-ugostiteljskom školom u Splitu koja je dala potporu projektu.
Ivo Bilić, ravnatelj splitske Turističko-ugostiteljske škole, naglasio je kako je u tijeku izgradnja Regionalnoga centra kompetentnosti koji će na jednom mjestu imati sve što je potrebno za suvremenu edukaciju iz sektora turizma.
“Trenutno je u tijeku izgradnja jednog od naših najvećih projekata, Regionalnoga centra kompetentnosti koji će na jednom mjestu imati sve što je potrebno za suvremenu edukaciju iz sektora turizma. Sadržavat će hotelske sobe, kuhinjski i uslužni prostor kao i kapacitet za edukacije te ćemo uvijek biti na raspolaganju TZ-u SDŽ kao i potpora ovome projektu koji je zaista jedan veliki iskorak na gastronomskoj sceni naše županije. Današnje obrazovanje treba usmjeriti ka rješavanju problema, okrenuti se konkretnim stvarima i terenskom i praktičnom radu, a suradnja Turističke škole i županijske turističke zajednice donosi jednu sinergijsku vrijednost. Umrežavanje turističke zajednice kao stručne turističke organizacije i realnoga sektora doprinosi stvaranju boljeg i konkurentnijeg turističkog sustava. Kada se s edukacijom počinje od mlade dobi, kao u ovom slučaju, to rezultira stručnijim i obrazovanijim kadrom, a na kraju i zadovoljnijim gostom. Kako se kaže, na mladima svijet ostaje”, zaključio je Bilić.
Komentari