Tvrtka Pula Parking osmislila je niz inovativnih rješenja koja štede i povećavaju parkirališni prostor, a pri tome se balansiralo između očuvanja svoje povijesne baštine i potreba modernog prometa
Razvoj urbanog tkiva grada Pule kroz povijest nije samo oblikovao izgled grada i njegovu arhitekturu, već je također značajno utjecao na prometnu infrastrukturu i parkirališni kapacitet grada, a svako je povijesno razdoblje donijelo svoje specifične prometne potrebe i izazove. Uvodeći povijest Grada Pule u kontekst rješavanja problema mikromobilnosti i u svojevrsnu revoluciju u urbanom parkiranju, iz Pula Parkinga naglašavaju kako su povijesni i urbanistički aspekti od bitnog značaja za razumijevanje sadašnjih izazova i potreba u prometu i parkiranju. Naime, Grad Pula smješten je u dubokom zaljevu te ima bogatu povijest koja je oblikovala njenu urbanu strukturu i kulturno naslijeđe pa je vidljiv i utjecaj različitih vlasti na urbani razvoj grada, koji se odražava i u parkirališnom kapacitetu. Stariji dijelovi grada često su ograničeni prostorom i uskim ulicama, što može otežati izgradnju novih parkirališnih mjesta.
“Moramo razmotriti kreativne pristupe kako bismo iskoristili dostupne površine za parkiranje i kako bismo pružili adekvatan broj parkirališnih mjesta za svoje korisnike. To može uključivati izgradnju parkirališta na periferiji grada ili poticanje građana da koriste javni prijevoz kako bi smanjili potrebu za parkiranjem u središtu grada. U cjelini, povijesna struktura grada Pule ima trajan utjecaj na prometnu infrastrukturu i parkirališni kapacitet pa Grad mora balansirati između očuvanja svoje povijesne baštine i potreba modernog prometa”, kaže direktor Pula Parkinga Branislav Bojanić te navodi primjer još iz Rimskog carstva kada je za vrijeme Julija Cezara uvedena zabrana prometovanja centrom Rima, a potom su njegovi nasljednici tu zabranu proširili i na druge gradove uključujući i Pulu.
Kao rezultat tih mjera, najbliže ekvivalente parkiralištima u većini rimskih gradova vjerojatno su predstavljale građanske gostionice i staje, ispred kojih su putnici mogli ostaviti svoja vozila i konje uz dnevnu naknadu. Otprilike dvije tisuće godina kasnije Pula se suočava sa sličnim izazovima, a očuvanje kulturnih dobara i urbanog okoliša ima ključnu ulogu u suvremenom urbanom planiranju, posebno kada se radi o povećanju parkirališnih kapaciteta ili izgradnji garaža. Istovremeno, uvođenje i promocija mikromobilnosti u Puli mogu značajno doprinijeti rješavanju problema s parkiranjem, smanjenju prometnih gužvi i unaprjeđenju kvalitete života građana.
Problemi s parkiranjem predstavljaju ključni izazov u kontekstu urbanog prometa, s dubokim utjecajem na ekonomsku i urbanu privlačnost gradskih područja. Posebno se to vidi tijekom turističke sezone kada se gradovi na obali suočavaju s rapidnim porastom broja vozila koji gravitiraju prema centru grada što stvara ozbiljne poteškoće za turiste i lokalno stanovništvo. Pula, poznata i kao Dragulj Istre, suočava se s kontinuiranim rastom turističkih aktivnosti tijekom ljetnih mjeseci. Unatoč predivnoj obali i bogatoj kulturnoj baštini, taj uspon u turizmu donosi i izazove, posebno u obliku značajnog porasta broja vozila pa porast mobilnosti stvara nelagodu i narušava kvalitetu života posjetiteljima i lokalnom stanovništvu.
Na te izazove Pula Parking odgovorio je nizom inovativnih rješenje koja donose revoluciju u urbanom parkiranju, a veliku podršku u ostvarenju tih rješenja pružili su u Upravni odjel za urbanizam, investicije i razvojne projekte Grada Pule na čelu s pročelnicom Anjom Ademi i gradonačelnik Grada Pule Filip Zoričić. Potvrda tome je i dolazak predstavnika pedesetak gradova i općina koji su tijekom prošlog tjedna boravili u Puli gdje su s domaćinima iz Grada Pule i Pula Parkinga skupljali iskustva o najboljim rješenjima u urbanom parkiranju.
‘Izgradnja parkirališta na periferiji smanjuje prometne gužve u središtu grada, što automatski dovodi do smanjenja emisija štetnih plinova’, ističe Branislav Bojanić
Pula nije slučajno odabrana kao domaćin jer se situacija s parkiranjem promijenila u proteklih nekoliko godina. Grad je u 2021. godini imao 1712 parkirališnih mjesta pod naplatom, dok je krajem 2022. godine taj broj porastao na 2900, što predstavlja impresivno povećanje od 1188 parkirališnih mjesta. Trenutno postoji i pet posebnih parkirališta smještenih na periferiji grada, s povećim kapacitetom, a cilj je da se što više navodi korisnike upravo na ta parkirališta te da se tako rastereti centar grada.
“Izgradnja parkirališta na periferiji grada donosi brojne prednosti. Smanjuje prometne gužve u središtu grada, što automatski dovodi do smanjenja emisija štetnih plinova i poboljšanja kvalitete zraka. Također, olakšava pritisak na postojeća parkirališna mjesta u središtu grada, omogućujući stanovnicima i posjetiteljima da lakše pronađu parking.
Novoizgrađena parkirališta većinom su sezonskog tipa i ostavljena su neasfaltirana kako bi se poboljšala cirkulacija zraka i drenaža te kako bi se izbjeglo stvaranje toplinskih otoka i povećanje temperature u blizini parkirališta”, kaže direktor Pula Parkinga Branislav Bojanić, koji dodaje i da je Pula Parking trenutno u pregovorima s Hrvatskim željeznicama (HŽ) o koncesiji za dio njihova zemljišta smještenog na samom ulazu u grad. Taj važan korak omogućio bi stvaranje dodatnih 180 parkirališnih mjesta na najopterećenijem prilazu gradu, što će značajno poboljšati dostupnost i mogućnost parkiranja za stanovnike Pule i njihove posjetitelje.
Jedan od glavnih projekata koji bi trebali poboljšati dostupnost parkiranja u Puli jest projekt rotirajuće garaže na Marsovom polju, nedaleko od stadiona Aldo Drosina. Iz Pula Parkinga naglašavaju da će ta revolucionarna garaža koristiti automatizirani sustav dizala koji omogućava vozilima da budu smještena u vertikalnom položaju, zauzimajući tek dva tradicionalna parkirna mjesta na površini. Taj inovativni projekt ne samo da štedi prostor, već i mijenja temeljni način razmišljanja o parkiranju u urbanim sredinama.
S obzirom na urbanu evoluciju Pule tijekom povijesti, rotirajuće garaže predstavljaju jedan od rijetkih načina za povećanje kapaciteta parkiranja na postojećim parkiralištima. Taj inovativni pristup ne zahtijeva složene procese dobivanja građevinske dozvole te za montažu zahtijeva samo pripremu strujne mreže i temelja dubine svega 80 cm, što značajno pojednostavljuje proces.
Kada se taj projekt završi, Pula će postati prvi grad u Hrvatskoj koji će imati takvu naprednu rotirajuću garažu, što svakako predstavlja korak naprijed u poboljšanju parkiranja u urbanim sredinama. Taj projekt neće samo povećati kapacitet parkiranja, već će također doprinijeti i modernizaciji infrastrukture grada. Kako naglašava direktor Branislav Bojanić, do sada su drugi obećavali i davali nadu, a Pula Parking danas ostvaruje rezultate za bolji i lagodniji život stanovnika svog grada.
Komentari