POVEĆALI MARŽE Prihodi trgovaca lani porasli za milijardu eura. U ovih 10 trgovina najviše kupujemo

Autor:

Kupnja u trgovini

Bobo/F.A. BOBO/PIXSELL

Istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), pokazalo je da su prihodi u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u 2023. godini iznosili 7,73 milijardi eura.

To je nominalan rast od 1,07 milijardi eura ili 16,1 posto.

Manje trgovaca, više prodajnih mjesta

U istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2023. uzorak su činili poduzetnici, njih 44, koji prema ostvarenim prihodima, predstavljaju najznačajnije tvrtke koje djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.

Iz AZTN-a navode kako je četiri trgovca na malo manje u uzorku za 2023. u odnosu na 2022., i to Duravit, Kordun, Strahinjčica i Špar iz Bjelovara. Segment trgovine na malo mješovitom robom tih trgovaca na malo mješovitom robom integriran je u sustav Studenca.

U 2023. godini, ukupno je bilo 5140 prodajnih mjesta svih trgovaca, što je 144 prodajno mjesto ili 2,9 posto više u odnosu na 2022. godinu.

Konzum i dalje s najvećim tržišnim udjelom

Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2023. je Konzum plus. Njegov tržišni udio u 2023. iznosio je 20 do 30 posto i bilježi neznatan rast tržišnog udjela u odnosu na 2022. godinu.

Taj je trgovački lanac lani imao 637 prodajnih mjesta ili devet više nego u godini prije.

Veliki rast prihoda Lidla i Kauflanda

Nadalje, iz AZTN-a navode kako se bilježi nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe.

Lidl u promatranoj 2023. bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio Lidla u 2023. je iznosio 10 do 20 posto.

Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi dvoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio od pet do 10 posto.

Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2023. bilježe tržišni udio 20 do 30 posto.

Prihodi porasli i ostalim trgovačkim lancima

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2023. bilježi Konzum plus (za više od 200 milijuna eura), zatim Lidl, Spar, Studenac i Kaufland (sva četiri bilježe rast u iznosu od 100 do 200 milijuna eura).

Slijede Plodine i Tommy (oba bilježe rast u iznosu od 50 do 100 milijuna eura), te KTC i Eurospin (oba bilježe rast u iznosu od 20 do 30 milijuna eura).

Dobra godina i za regionalne i lokalne trgovce

Rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe i regionalni trgovci, i to Boso, Ribola, Mlin i pekare, NTL i Decentia, koji bilježe rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u iznosu od 10 do 20 milijuna eura, kao i neki regionalni i/ili lokalni trgovci, primjerice Trgovina Krk, Trgocentar, Zabok, Gavranović i Bakmaz (isti bilježe rast prihoda u iznosima manje od 10 milijuna eura).

Studenac je u 2023. po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu (1257 prodajnih mjesta), pretežno manjeg formata, tipa male prodavaonice i samoposluge, navodi se u istraživanju.

Tržišni udjeli najviše porasli Studencu i Sparu

Top 10 u promatranoj 2023. izgleda ovako – Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk, NTL, isto kao u prethodnoj, 2022. godini, ističu iz AZTN-a.

Pritom navode kako najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2023. u odnosu na 2022. bilježe Studenac i Spar, a slijedi Konzum plus.

Najviše kupujemo u supermarketima i hipermarketima te u malim dućanima

Rezultati istraživanja pokazali su kako su supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine.

U 2023. u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer je više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, ostvareno prodajom u supermarketima (51,8 posto) i hipermarketima (20,2 posto).

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2023. najviše je, kao i 2022., samoposluga – nešto više od 42 posto. Slijede male prodavaonice – 39 posto, zatim supermarketi, s udjelom od 16 posto, te hipermarketi, s udjelom nešto manjim od tri posto, otprilike kao u prethodnoj, 2022. godini.

Trgovačke marže najveće kod pekarskih i konditorskih proizvoda

Rezultati istraživanja pokazali su kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda, zatim u kategoriji svježeg voća i povrća te bezalkoholnih pića.

REGIONALNO ISTRAŽIVANJE Kvaliteta trgovine u Hrvatskoj bolja samo od one u Srbiji, trgovci ne znaju prodati dodatne proizvode

Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022., od osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju da se u četiri kategorije bilježi blago smanjenje prosječne marže (meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostale četiri kategorije bilježi blago povećanje prosječne marže (voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i vode te pekarski proizvodi).

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.