Zbog višegodišnjeg uznemiravanja dvije zaposlenice HNK u Osijeku dale su otkaz i tužile Kazalište, odnosno Draženu Vrselju – državnu tajnicu iz kvote DP-a. Nacional donosi potresne ispovijedi osoba koje tvrde da ih intendantica nije zaštitila od zlostavljača
Dražena Vrselja, bivša intendantica HNK u Osijeku i aktualna državna tajnica u Ministarstvu kulture iz kvote Domovinskog pokreta, u osječkom je HNK-u štitila zlostavljačicu koja je provodila mobing nad svojim podređenima. Zlostavljačica koju je štitila njezina je prijateljica. Tvrde to u potresnim osobnim ispovijedima njezine žrtve, čiji je identitet poznat Nacionalu, ali koje su zbog straha od političkog utjecaja Dražene Vrselje zasad odlučile ostati anonimne. Štoviše, obje te osobe su zbog višegodišnjeg uznemiravanja dale otkaz i tužile HNK u Osijeku, odnosno Draženu Vrselju kao odgovornu osobu. Jedan spor je još u tijeku, a drugi je HNK, odnosno bivša intendantica, nepravomoćno izgubio. Drugim riječima, mobing je u tom slučaju dokazan i sudskim putem, što suštinski otkriva da je važan kotačić u administraciji premijera Andreja Plenkovića definitivno znakovito empatičan prema zlostavljačima na radnom mjestu.
Dva izvora koja o tome imaju neposredna saznanja, jer su takvom ponašanju osobno svjedočila i bila žrtve zlostavljanja, progovoriti su odlučila nakon što je Nacional nedavno otkrio da je Dražena Vrselja dulje štitila korepetitora Damira Šenka, inače osuđenog seksualnog zlostavljača, koji je pojedinim zaposlenicama osječkog HNK godinama slao poruke seksualnog sadržaja. One su na to upozorile Draženu Vrselju i zatražile njezinu pomoć, ali im ona, izjavile su za Nacional, ne samo nije pomogla niti ih zaštitila nego je relativizirala njegovo ponašanje.
Nacionalu se nakon tog teksta javila nekolicina zaposlenika i bivših zaposlenika HNK u Osijeku, svi redom s informacijama koje Draženi Vrselji ne idu u korist.
Za Nacional je o tome ekskluzivno progovorila jedna od danas bivših zaposlenica HNK u Osijeku koja je željela ostati anonimna, a 26 godina radila je kao vlasuljarka i maskerica. Ona navodi da je mobing doživljavala godinama, tijekom cijelog mandata Dražene Vrselje, zato što je njezina nadređena bila intendantičina bliska prijateljica i suradnica:
„Kolegica i ja naivno smo mislile da je dovoljno da radiš pošteno svoj posao. Bila sam u HNK-u u Osijeku zaposlena 26 godina, a da nisam dobro obavljala svoj posao, sigurno ne bih toliko dugo ondje bila zaposlena. Nemam nijednu jedinu pritužbu na svoj rad, a 200 je zaposlenih u HNK-u u Osijeku. Moj slučaj je nažalost još teži od onog kolegice. Riječ je o konstantnom degradiranju. U međuvremenu sam se prekvalificirala; zbog nemogućih uvjeta rada, konstantnog pritiska i mobingiranja obje smo dale otkaz u kazalištu. Pokušavale smo na više načina tražiti zaštitu, održale smo velik broj sastanaka, među ostalima i s intendanticom Vrseljom, ali smo uporno od svih dobivale izjave poput: ‘Šuti i pretrpi.’ A to se jednostavno nije moglo. Dražena Vrselja se, umjesto da nam pomogne i zaštiti nas, nama izrugivala, ismijavala nas. Primjerice, pitala me jesam li vjernica. Kad sam odgovorila da jesam, rekla mi je: ‘E pa onda se molite Bogu, uzdajte se u Boga.’ Ti su razgovori bili na takvom nivou. Budući da sam ja, nakon što je postalo neizdrživo, konstantno pisala prijave i prigovore, dobivala sam opomene pred otkaz. Svaki dan sam mogla očekivati da dobijem otkaz, to mi je svakodnevno visjelo nad glavom. Kao samohrana majka i podstanarka bila sam u teškoj situaciji, a to maltretiranje trajalo je godinama. Nakon nekog vremena zatražila sam i stručnu pomoć, zato što nisam mogla jesti ni spavati, bila sam u lošem zdravstvenom stanju. Oni su me i zbog toga ismijavali. Gomilu me puta gospođa Vrselja zvala na sastanke s njezinim igračima, gdje njih petero sjedi s jedne strane, a s druge strane sam ja, bez ikoga, bez svjedoka, bez zastupnika.“
Nacionalova se sugovornica obratila i sindikatu, koji se onda obratio i gospodinu Domagoju Rebiću, ali unatoč svemu nisu uspjeli apsolutno ništa napraviti. Postoji e-mail korespondencija, čiju je autentičnost Nacionalu potvrdio Domagoj Rebić, glavni tajnik Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi, iako nije mogao iznositi detalje slučaja. Kako tvrdi Nacionalova sugovornica, Rebić je – ne samo njih dvije – pokušao razgovarati s Draženom Vrseljom, ali ona nije reagirala. Zna ona jako dobro o čemu se radi, ali štitila je svoju prijateljicu, kaže sugovornica: „Ona je i dalje šefica, ali zato što sudski proces još nije završen. Iako, uvjerena sam da se i kad sve završi neće ništa promijeniti, jednako kao što i Damir Šenk još uvijek radi u kazalištu. Ma grozno mi se toga svega i prisjećati. Na jedan sastanak, primjerice, pozvani su svi rukovodeći kadrovi, od ansambala, orkestra, financija, dirigent je bio prisutan, svi su oni svjedoci. Nas dvije trebale smo pred njima iznijeti sve što smo proživljavale, a naša šefica je iz mobitela čitala naše osobne poruke njoj, to su bila vrijeđanja i omalovažavanja, mi smo ispale jadnice. Unatoč ukazanim nepravilnostima koja se ne smiju događati nigdje, a osobito ne u javnim poduzećima, Dražena Vrselja je rekla da ona stoji iza šefice i da joj vjeruje. Žalosno je da smo mi kolateralne žrtve takvog ponašanja, to su sve političke igre jer se ta šefica mobingašica zapravo štitila s više političke razine. Ako sam tolike godine bila tamo, onda sam željela dočekati i mirovinu u HNK-u u Osijeku. Taj posao sam jako voljela. Kad smo odlučile dati otkaz, pozvana sam na razgovor. Bili su, osim mene, ta moja šefica, odvjetnik koji zastupa HNK i Dražena Vrselja. Ponudili su mi da povučem tužbu, a u zamjenu za to povukle bi se sve te prijave prema meni. Da krenemo iz početka. Ja na to nisam htjela pristati zato što me sve to dovelo do točke pucanja. Vidjela sam da me nitko neće zaštititi i bila je situacija – ili ja i moje zdravlje ili oni. Odlučila sam se za sebe.“
Nacionalova sugovornica navodi da se i danas osjeća loše kad se samo sjeti Dražene Vrselje: „Ne zavidim joj jer ne bih nikad mogla biti takav čovjek. Žalosno je to kako se ona ponašala. Ne sjećam se koliko puta sam s njom razgovarala, i jedan na jedan kad mi je govorila ‘pa dajte se smirite, nije to tako strašno’ do izderavanja i vikanja ‘vi ste bolesni, potražite si pomoć’. Govorila mi je da sam luda, da je problem samo u meni. Sa mnom je radila jedna kolegica koju je ta šefica iskorištavala da bi ona imala čiste ruke. Stoga je ta kolegica radila spletke, skrivala nam materijale, zbog čega nismo mogle raditi svoj posao. Kad smo mi dale otkaz, ta kolegica je shvatila što se dogodilo, nakon nekoliko mjeseci i ona je dala otkaz i na sudu sve priznala. Meni to ništa sada ne znači, ali, eto, ipak je neka zadovoljština.“
‘Dražena Vrselja se, umjesto da nam pomogne i zaštiti nas, nama izrugivala, ismijavala nas. I dalje se bojim jer mi može naškoditi i na novom radnom mjestu jer ima politički utjecaj’, tvrdi bivša zaposlenica
Ta bivša zaposlenica HNK u Osijeku otkrila je također kako je sve zapravo počelo i zašto je postala žrtva mobinga. Smatra da je u pitanju prije svega ljubomora: „Ja sam u HNK došla kao dijete od 20 godina. Imala sam starog šefa koji je bio pred mirovinu, jedan od najboljih maskera u Jugoslaviji. On me prepoznao, prepoznao je moj talent i uzeo pod svoje. Za taj posao nema škole, odnosno tada nije bilo, danas se možda mogu naći neki tečajevi i na Akademiji, ali konkretne škole nema. To je zato što mi nismo obični frizeri, nego smo i vlasuljari, mi nismo vizažisti, nego i maskeri. Od starta sam učila i on me pripremao da nakon njega preuzmem posao. Radila sam dvije godine i otišla na porodiljni. Kad sam se vratila, rekli su mi da mogu raditi samo vlasuljarstvo i nisam se s tim složila, tražila sam objašnjenje. Rečeno mi je da je ta šefica htjela šminkati, pa me se maknulo. Dakle, maknuta sam s tog mjesta i još me mobingirala. Nikad ništa što sam ja napravila nije bilo dobro, to je bilo nešto prestrašno. U početku sam šutjela, ali poslije više nisam htjela, čak sam i ja kasnije bila drska jer sam se morala izboriti za sebe. Samo što je to u mom slučaju bio bezobrazluk, a netko drugi bi se na taj način založio za sebe, dvostruki kriteriji su bili prisutni cijelo vrijeme. Govorila je da kasnim na posao, pa sam joj rekla: ‘Kako znaš da kasnim na posao ako dolaziš nakon mene?’ Dakle, izmišljanja, laži, i tako godinama.“
Naravno, dati otkaz nakon 26 godina rada i odreći se posla koji voliš je za Nacionalovu sugovornicu bilo iznimno teško. Kako je rekla kroz plač, srušio joj se cijeli svijet: „Ja sam dijete kazališta, to je moj cijeli život, ne znam ni za što drugo. Usavršila sam se u tom poslu, žao mi je da imam toliko znanja, a nemam ga kome prenijeti. To je specifično zanimanje, pa me odvjetnik pitao zašto ne odem u Zagreb, a isto su mi govorili i glumci. Ali kao samohrana majka nije lako donijeti tu odluku i ostala sam u Osijeku. Za Draženu Vrselju nemam ništa lijepo reći. Trebala me zaštititi, ne kao čovjek, nego kao poslodavac. To nije napravila. Znala je sve, apsolutno sve što se događa. Prijetila mi je na nekim sastancima, da se čuvam ako taj razgovor izađe izvan kazališta. Ja se, moram priznati, i dalje bojim jer mi može naškoditi i na novom radnom mjestu jer ima politički utjecaj. A ja samo želim mir, zadovoljna sam na novom poslu i korisna sam. Pomažem drugima kad se već meni nije pomoglo. Najžalosnije je to što smo pomislile: ‘Eto, napokon je došla žena za intendanticu, sad će se stvari promijeniti.’ Međutim, ona je apsolutno najgori intendant. Njeno neznanje je uništilo moje znanje. U našem slučaju svi su znali što se događa, to je mala zajednica, ali se neće nitko za vas založiti. Na kraju ostanem sama, dođem kući, pogledam se u ogledalo i počnem sumnjati u sebe. Kad te dovedu do toga, onda je vrijeme za odlazak. To se dogodilo meni. I zato sam otišla, nisam imala izbora. Počela je borba za samu sebe.“
Zamoljena da prokomentira ove teške optužbe Dražena Vrselja za Nacional je izjavila sljedeće: „O sporu koji je u tijeku molim kontaktirajte odgovornu osobu HNK u Osijeku, intendanta Vladimira Hama. Navodi da sam štitila osuđenog seksualnog zlostavljača su neistina. Ne mislim se osvrtati na navode osoba kojima ne znam ime i prezime niti realno vrijeme i mjesto navodnog razgovora.“
Još jedan Nacionalov sugovornik iz HNK u Osijeku, osoba visokopozicionirana u Upravi, tvrdi da su Dražena Vrselja i pravnica Kazališta ucijenile osuđenog seksualnog zlostavljača Damira Šenka, koji je u HNK-u radio i još uvijek radi kao korepetitor. Taj sugovornik navodi da su mu rekle da će biti zaboravljene sve pritužbe, pisane i usmene, koje je Dražena Vrselja kao intendantica protiv njega dobila od nekolicine zaposlenica zbog seksualnog uznemiravanja, o čemu je Nacional pisao prije koji tjedan. On je zauzvrat ‘samo’ trebao, kaže Nacionalov sugovornik, dati otkaz na mjesto zamjenika ravnatelje Opere, koje je obavljao istovremeno sa svojim korepetitorskim poslom. Dakle, kako kažu Nacionalovi izvori, umjesto da je zaposlenice zaštitila od seksualnog zlostavljača i predatora, Dražena Vrselja bavila se zakulisnim igrama i brinula oko toga koga će postaviti na Šenkovo mjesto.
Isti sugovornik, još uvijek zaposlenik HNK u Osijeku, tvrdi da je tijekom intendanture Dražene Vrselje dalo otkaz više od 20 ljudi, ponajviše iz Tehnike, uključujući i ravnatelja Tehnike. Međutim, Vladimir Ham, intendant HNK u Osijeku koji je Draženu Vrselju naslijedio, na ovu tvrdnju odgovara da je „u navedenom razdoblju iz HNK u Osijeku sporazumnim otkazom ugovora o radu, jednostranim otkazom od strane zaposlenika i umirovljenjem otišlo ukupno 40 djelatnika, što otprilike odgovara fluktuaciji djelatnika i u prethodnim četverogodišnjim razdobljima“.
Dražena Vrselja je na ove navode Nacionalovih izvora izjavila: „U mom četverogodišnjem mandatu niti jedan djelatnik nije dobio otkaz. U HNK u Osijeku radni odnos s djelatnicima je različito ugovoren ovisno o radnim mjestima. Prirodno je da kazalištarci tijekom svoje karijere mijenjaju radna mjesta. Netko odlazi u mirovinu, netko na bolje plaćene poslove ili na bolje uvjete ugovor o djelu što je uobičajeno za umjetnički dio kolektiva. Ugovori o djelu ugovaraju se na određeno razdoblje.“
Nacionalov izvor kaže da je tijekom intendanture Dražene Vrselje bilo još mnogo nepravilnosti. Nacionalov sugovornik zaposlen u HNK-u u Osijeku tvrdi: „Dražena Vrselja željela je vladati pod svaku cijenu, a bez dostatnog znanja, okupila je ljude slične sebi i pozvala bi na sastanak puno ljudi i držala slovo kolegici koja je doživljavala mobing s više strana. Rekla bi joj pred svima ‹šuti, nisam ti dala da govoriš›, ‹tko si ti da išta kažeš›, ‹ti si jadnica› i slične stvari. Znala je ljudima reći ‘izlazi, ja razgovaram samo s visokoobrazovanima’, jednoj zaposlenici je govorila ‘seljančice iz Habjanovaca’. Unatoč prijavama sindikatu, ti isti sindikalisti nisu ništa napravili, nisu čak ni prenosili sve što su trebali. Prijave nisu bile urudžbirane, ništa nije bilo proslijeđeno i onda je mobing puno teže dokazati.“
Nekoliko zaposlenika s kojima je Nacional razgovarao i koji su se Nacionalu sami javili nakon teksta o Damiru Šenku, o Draženi Vrselji također nemaju puno toga lijepoga reći. Neki tvrde da je slatkorječiva, posebno kod muškaraca, neki da je lažljiva, ali svima je zajednička tvrdnja da za posao intendantice naprosto nema znanje, a to neznanje uzrok je svih njezinih problema. Ono čemu su se mnogi nasmijali jest nedavna izjava Dražene Vrselje da joj je cilj i ambicija biti ministrica kulture, što je rekla na jednoj lokalnoj televiziji.
Nacionalova sugovornica tvrdi da su se za vrijeme mandata Dražene Vrselje, što traje i danas, plaće isplaćivale za 208 zaposlenih, a stvarni broj zaposlenih je 197. Ne zna se gdje je razlika novca za 11 ljudi više, kamo ide taj novac i ako ne ide nikamo, uplaćuje li se taj novac za neku drugu namjenu. Iz nekoliko izvora u kazalištu Nacional je dobio informaciju i da je previše prvaka Drame i Opere u odnosu na broj zaposlenih u ansamblu te da se taj status dijeli bez nekog kriterija. Prvaci dvije godine od dobivanja statusa, a često i dulje, dobivaju mjesečni dodatak na plaću u visini 20 posto vrijednosti koeficijenta za to radno mjesto, što ide iz gradskog proračuna.
Vladimir Ham, trenutačni intendant HNK u Osijeku i nasljednik Dražene Vrselje, na ove navode nekih zaposlenika odgovara sljedeće: „Mislim da je ocjena da imamo previše umjetnika u statusu prvaka vrlo paušalna, jer pet opernih prvaka na ansambl od 20 umjetnica i umjetnika te šest dramskih prvaka na ansambl od 22 glumice i glumca ne vjerujem da itko u kazališnim krugovima može smatrati pretjeranim. Uvećanje koeficijenta koje uživaju umjetnici u statusu prvaka u iznosu od 20% odnosi se na razliku plaće između 1. grupe solista i njihovog statusa prvaka, s obzirom na to da u kolektivnom ugovoru za sada ne postoji definiran koeficijent prvaka Drame ili Opere, te je istim kolektivnim ugovorom utvrđeno da se plaća izračunava upravo uvećanjem koeficijenta 1. grupe za 20%. Za stjecanje statusa prvaka Drame ili Opere postoji pravilnikom utvrđena procedura, gdje na prijedlog ravnatelja umjetničke direkcije i uz mišljenje intendanta Kazališno vijeće status dodjeljuje na dvije godine, pa je tako i sam status predmet revizije najmanje svake dvije godine. Vjerujem da bi se dvojbe oko opravdanosti statusa otklonile kada bi kriteriji bili kvantificirani, ali takva inicijativa nikada iz samog ansambla nije došla.“
Intendant se osvrnuo i na navode o tome da je u HNK-u u Osijeku zaposleno 197 ljudi, a da Grad isplaćuje plaće 208 zaposlenika. Kako kaže, informacija nije točna. Plaća se svaki mjesec obračunava za stvarni broj zaposlenih u HNK-u u Osijeku, prema njihovim radnim mjestima i pripadajućim koeficijentima.
Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka, Nacionalu je poslao odgovore u kojima tvrdi da Grad Osijek izdvaja rekordna sredstva za Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku i isplaćuje najveće plaće do sada. Na pitanje radi li Grad reviziju poslovanja HNK u Osijeku i je li tom revizijom pronađeno nešto sporno, kao primjerice da se isplaćuje novac za 11 zaposlenika više, gradonačelnik je posredno dao potvrdan odgovor: „Posljednja revizija u HNK Osijek obavljena je u siječnju 2023. godine. Za utvrđene nepravilnosti kazalište je dobilo preporuke za postupanje kako bi ih otklonili.“
‘Dražena Vrselja trebala je aplicirati svu dokumentaciju i tražiti novac za izvedbu obnove zgrade HNK. Mislio sam da će to napraviti, ali nažalost nije. Za to nema objektivnih razloga’, kaže Božidar Šnajder
Još jedan veliki problem koji je iza sebe ostavila Dražena Vrselja, a s kojim se Uprava HNK u Osijeku mora suočiti, obnova je zgrade koja dosad nije napravljena, a s obzirom na to da se do kraja ove godine trebalo početi s radovima, a neće se početi, propast će detaljna projektna dokumentacija koju je 2018. dao izraditi Božidar Šnajder, intendant prethodnik Dražene Vrselje. Ona je u intervjuu za Nacional u prvim tjednima dolaska na mjesto čelne osobe kazališta rekla da joj je obnova zgrade prioritet. Međutim, od toga nije bilo ništa, što potvrđuje i Božidar Šnajder. On kaže:
„Najviše mi je žao što se ta obnova nije napravila. Ja sam u kazalištu proveo 35 godina, u dva mandata sam bio intendant, prije toga pomoćnik intendanta. Sudjelovao sam u dvjema obnovama kazališta, 1985. i nakon što je izgorjelo u Domovinskom ratu 1991. Ovo bi bila treća, za koju sam u svom mandatu napravio zaista puno, najveći dio, rekao bih. Za izradu projektne dokumentacije potrošili smo dva milijuna kuna, a krajem godine ističe građevinska dozvola i sve će to propasti, žalosno je to. I ne samo to. Tijekom mog mandata obnovljeno je pročelje, stolarija na pročelju zgrade je zamijenjena sredstvima Grada i Županije, isto tako napravili smo gumene odljeve za dekoraciju pročelja koji su pohranjeni, ali je od toga prošlo šest-sedam godina i to je sad valjda već propalo, a ti su odljevi plaćeni 400.000 kuna. Najviše mi je žao što će sve to propasti zbog činjenice da je projektna dokumentacija napravljena vrlo detaljno, od mehanike pozornice, unutarnjeg uređenja, videa, vatrodojave do zadnjeg vijka, rasvjete. To je Dražena Vrselja trebala učiniti. Odmah kad je preuzela mandat od mene trebala je aplicirati svu tu dokumentaciju i tražiti sredstva za drugu fazu, za izvedbu radova. Mislio sam da će to napraviti, ali nažalost nije.“
Razlozi za to ne mogu biti objektivni, smatra Šnajder. Mnogi su govorili da je u to vrijeme upravo vladala korona, ali to je baš – grozno je reći – idealno vrijeme za takve stvari: „Obnova je trebala trajati dvije godine, a kazalište se trebalo izmjestiti. Točno bi se u te dvije godine koliko je trajala pandemija moglo bez pretjerane muke premostiti to razdoblje. Dakle, od 2018. se nije ništa napravilo po tom pitanju, to je katastrofa. Toliki rad i toliko novca, truda, za što? Da bi to propalo zbog nemara, neznanja ili nečeg trećeg?“
Dražena Vrselja je na tvrdnje Božidara Šnajdera rekla:„Za vrijeme mog mandata nije bio raspisan javni poziv za obnovu kulturne infrastrukture. Koliko mi je poznato, taj poziv je objavljen sredinom 2023. godine u vrijeme mandata Vladimira Hama. Poziv je otvoren do kraja godine.“
Domagoj Rebić: ‘Ako im se ne poveća plaća, zaposlenici HNK u Osijeku spremni su za prosvjed’
Da situacija u HNK-u u Osijeku nije dobra ne samo kad su međuljudski odnosi u pitanju nego i kad su u pitanju primanja zaposlenika, dokazuje Domagoj Rebić, glavni tajnik Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi. On je Nacionalu rekao da je nešto manje od 200 ljudi, velika većina zaposlenika osječkog HNK i Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića, spremna za prosvjed, pa i štrajk, ako se ne udovolji njihovim zahtjevima za povećanjem plaća. Proces mirenja zakazan je za četvrtak 17. listopada, a nakon toga kreću u nove sindikalne akcije. Domagoj Rebić pojasnio je situaciju:
„Potpisivanjem kolektivnog ugovora u prosincu 2023. godine plaće zaposlenika HNK u Osijeku su rasle, ali su one i dalje iznimno niske. Dakle, u odnosu na iznose kakvi su bili prije napravljen je iskorak, ali to nije ono što smatramo primjerenom plaćom. Bitno je naglasiti da smo osnovicu za izračun plaće vezali za osnovicu za izračun plaće u Gradu Osijeku. Umjesto da je podignuo osnovicu plaće svojim službenicima, pa bi samim time podigao i našu osnovicu, a time i plaće, Grad je napravio to da je promijenio koeficijente za obračun plaća, i to u dva navrata, u svibnju i u rujnu. Time je zaobišao načelni dogovor o tome da će se plaća povećavati povećavanjem osnovice, a ne koeficijenata. Mi smo stoga ostali zakinuti za povećanje plaća u odnosu na gradsku upravu. Naravno da podržavamo povećanje plaća gradske uprave jer su bile niske u odnosu na druge jedinice lokalne samouprave. Međutim, mi smo isto tako zaposlenici Grada i financiramo se iz proračuna Grada Osijeka, pa ovakav parcijalni pristup u izračunu plaća ne možemo prihvatiti jer to nije pravično.“
Sindikat ne može, kaže Rebić, prihvatiti to da se jednoj skupini gradskih zaposlenika plaće dižu u dva navrata, a da druga skupina – djelatnici u kulturi – ne dobiju plaću veću ni za cent. Je li riječ o prevari, ne želi spekulirati, ali ponovio je da su zaposlenici HNK i Dječjeg kazališta ostali uskraćeni za povećanje plaće. Rekao je i primjer:
„Glazbenik, svirač u orkestru u HNK-u u Osijeku, koji je završio Muzičku akademiju, dakle to je visoka stručna sprema, ima za sto eura manju plaću nego što je Hrvatski sindikat djelatnika u kulturi dogovorio za najniži koeficijent, radno mjesto spremačice, u Gradu Zagrebu. Mislim da je time sve rečeno, to vam je odnos plaća. Da ne govorim po povlačenju paralele između HNK u Zagrebu i HNK u Osijeku, za isto radno mjesto. Plaće u zagrebačkom HNK-u su od 80 do 100 posto veće od onih u osječkom.“
Ako se u četvrtak, u postupku mirenja, ne udovolji zahtjevima za povećanjem plaća zaposlenicima HNK u Osijeku, kreće se u sindikalne akcije. Rebić kaže:
„Mi sada predlažemo izmjene i dopune kolektivnog ugovora na način da predlažemo korekciju koeficijenata za obračun plaća, s tim da bi osnovica opet ostala na istoj razini kao što je u gradskoj upravi. Postupak mirenja je zakonska pretpostavka provođenja i organiziranja štrajka. Iskreno se nadam da će razum prevladati jer svi argumenti su na našoj strani, novca se može i mora pronaći, nadam se da ćemo se uspjeti dogovoriti. Ako se ne dogovorimo, jedino sredstvo koje sindikat ima za ostvarenje svog cilja su prosvjed i štrajk. Želimo to izbjeći, ali ako bude nužno, moramo posegnuti za tom mjerom jer drugog pravnog mehanizma nemamo na raspolaganju.“
Vladimir Ham, intendant HNK u Osijeku, zaključio je u ime kazališta kolektivni ugovor kojim su u prosincu zaključeni pregovori. On kaže:
“Novim kolektivnim ugovorom za djelatnike HNK u Osijeku, koji je na snazi od 1. siječnja 2024., plaće zaposlenih porasle su za oko 25 posto, pri čemu su najniže plaće rasle i do 40 posto. To je najveće povećanje materijalnih prava u povijesti HNK. Istovremeno su povećavana, kako tom prilikom tako i prije nekoliko tjedana, ostala materijalna prava, poput raznih naknada i nagrada zaposlenicima u neoporezivim iznosima.”
Komentari