Na krilima ruske nafte mala indijska kompanija postala najveći brodovlasnik.
Svega 18 mjeseci bilo je dovoljno da potpuno nepoznata indijska brodarska kompanija sa samo dva tankera postane najveći brodovlasnik na svijetu, s flotom od gotovo 60 tankera.
Riječ je, kako piše Financial Times, a prenosi Poslovni.hr o kompaniji Gatik Ship Management koja je od invazije Rusije na susjednu Ukrajinu kupila najveći broj tankera u svijetu.
Naime, još 2021. Gatik Ship Management bio je vlasnik dva tankera za prijevoz kemikalija. Do travnja ove godine kompanija je nabavila ukupno 58 tankera procijenjene ukupne vrijednosti 1,6 milijardi dolara, procjenjuje VesselsValue.
Zanimljivo je da je pozadina tako naglog skoka poslovanja, ali i pitanje pravih vlasnika kompanije obavijeno velom tajne. Kompanija 31. ožujka ove godine doregistrirana za izvozne poslove, ali o tome nema drugih službenih podataka. Jedan važan podatak ukazuje na moguće odgovore.
Gatik, naime, dijeli službenu adresu s brodarskom kompanijom iz Mumbaija pod nazivom Buena Vista Shipping. Radi se o još jednoj malo poznatoj brodarskoj kompaniji koja je do dvije godine prijavljivala imovinu vrijednu svega 100.000 dolara.
Veza u ruskom Rosnjeftu
Tko je ustvari vlasnik Buena Vista Shippinga i tko je financirao rapidno širenje Gatikove flote prava je enigma na naftnom tržištu. No, poznavatelji pomorskog prijevoza, analitičari i trgovci robama smatraju da vezu treba tražiti u najvećem Gatikovom klijentu – ruskom Rosnjeftu.
Gatikova novonabavljena flota uglavnom je korištena za transport ruske nafte, većinom prema indijskim lukama, pokazuju podaci praćenja ruta tankera. FT-ova analiza podataka od Kplera, analitičke kompanije, pokazuju da je Gatik prevezao najmanje 83 milijuna barela. To je količina dovoljna za dvomjesečnu potrošnju nafte u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Više od polovice te količine došlo je od Rosnjefta. Međutim, stvarne količine vjerojatno su bitno veće od onih koje je zabilježio Kpler. “Neizbježno je da su nakon uvođenja zapadnih sankcija ruske naftne kompanije željele osigurati prijevozne kapacitete i smatram da je Gatik ultimativni primjer da se to dogodilo”, kaže Viktor Katona, direktor analize prijevoza sirove nafte u Kpleru.
“Kompanija iz države koja ima prijateljski stav prema Rusiji, pojavljuje se niotkuda, kupuje nezamislive količine tankera u manje od godinu dana i gotovo isključivo servisira tokove ruske nafte”, dodaje Katona.
Zapadne sankcije na ruski izvoz nafte, kao odgovor na vojnu agresije Rusije na Ukrajinu, u potpunosti su preoblikovale globalno naftno tržište. Rosnjeft, kompanija pod velikim utjecajem Kremlja te najveći tamošnji proizvođač nafte, u središtu je te velike promjene.
Njezin izvršni direktor Igor Sečin bliski je Putinov saveznik i jedan od predstavnika kremaljskih tvrdolinijaša. O njegovim stavovima dovoljno govori i njegov nadimak – Darth Vader. Europska unija uvela je niz sankcija na uvoz ruske nafte, a posljednje je ograničenje cijene koju moraju primjenjivati europske kompanije koje trguju ruskom naftom.
Rosnjeftovi najveći klijenti, trgovci robama Trafigura i Vitol, prekinuli su ugovore prošle godine. S druge strane, Indija je izabrala povećati uvoz ruske nafte, umjesto da primjenjuje cjenovno ograničenje koje je dogovorila skupina G7.
Gatik – brzina
To je pozadina rapidnog rasta poslovanja Gatika. Podaci VesselsValuea pokazuju da je Gatik nabavio barem 56 brodova od ožujka 2022. godine, uključujući i 13 plovila samo u prosincu kada je stupio na snagu embargo na rusku naftu. Rebecca Galanopuolos, analitičarka VesselsValuea, ističe kako je time Gatik postao jedna od najvećih brodarskih kompanija na svijetu po veličini flote.
“Za ilustraciju, trenutno je u funkciji gotovo 14.000 tankera, a većina brodarskih kompanija posjeduje manje od 10 tankera. Samo 20 kompanija u svijetu, uključujući i Gatik, posjeduje 50 ili više brodova”, kaže Galanopoulos.
Od toga je najmanje 35 tankera u Gatikovoj floti do kraja ožujka posjedovalo zapadno osiguranje, što je uvjet G7 za prijevoz ruske nafte. Tako je Gatik – što na sanskrtu znači “brzina” – odigrao ključnu ulogu u jednom od najznačajnijih promjena u trgovini naftom posljednjih desetljeća. Prije rata u Ukrajini, Rusija je prodavala Indiji manje od jedan posto njezinih potreba za naftom. Službene trgovinske statistike pokazuju da sada zadovoljava oko trećine indijske potrošnje nafte.
Međutim, većina te nafte nabavljena je debelo ispod tržišne cijene. Tijekom prvog kvartala ove godine, Indija je plaćala 48,03 dolara za barel prije prijevoza. To je 10 dolara manje nego što su u prosjeku plaćale ostale države. Kroz takve aranžmane, Indija je kupila najveći dio ruske “Ural” nafte koja je prije odlazila na europsko tržište. Gatik i Buena Vista ostali su nedostupni.
Komentari