U brodogradilištu u Kraljevici u petak je potpisan ugovor temeljem kojeg će krenuti dugoočekivana obnova broda Galeb, zaštićenog kulturnog dobra Republike Hrvatske, u brod-muzej. Ugovor su
potpisali gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel i Ivan Ivić, predsjednik Uprave tvrtke Dalmont koja je na javnom natječaju dobila posao obnove i prenamijene broda Galeb s rokom završetka od 14 mjeseci. Radovi su vrijedni 58,5 milijuna kuna i financiraju se, među ostalim, i EU sredstvima. Galeb je, uz Palaču šećerane, dio projekta „Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine“ za koji je Grad Rijeka dobio 68.9 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija”.
Galeb tako postaje muzej u sklopu projekta Europske prijestolnice kulture i po dovršetku radova bit će smješten u riječkoj luci, uz Molo longo. Po završetku rekonstrukcije i opremanja brod će biti prvenstveno u funkciji kulture, a uz stalni muzejski postav, na Galebu će biti i prostori za izložbe, kino te razne kreativne radionice. Manji dio broda bit će stavljen u komercijalnu funkciju – kao smještajni kapaciteti, ugostiteljski objekt i suvenirnica.
“Siguran sam da će brod Galeb biti ponajveća turistička atrakcija u Rijeci budući da i sada, prije uređenja, izaziva golem interes i svako malo ga posjećuju i domaći i strani novinari”, poručio je riječki gradonačelnik Obersnel na potpisivanju ugovora .
Četiri teme postava broda-muzeja
Multimedijalni i interaktivan stalni postav broda-muzeja sastojat će se od četiri osnovne tematske cjeline: povijest broda RAMB III/Kiebitz/Galeb od 1938. do 1990. (uz poveznice s poviješću grada Rijeke u istom razdoblju), uloga Josipa Broza Tita i njegovih putovanja Galebom u razvoju Pokreta nesvrstanih, život na vojnome školskom brodu te prezentacija broda kao tehnološkog dostignuća
(strojarnica, kormilarnica). Fundus muzeja činit će sva postojeća oprema broda, postojeći ilustrativni materijali, kao što su foto i video građa, kopije dokumentacije o gradnji i povijesti broda, arhiva članaka, knjiga i drugih tekstualnih priloga vezanih uz Galeb. Posjetitelji će moći razgledati rezidencijalne dijelove, u potpunosti restaurirane, kao što su Titov i Jovankin apartman, zajednički salon, apartmani za goste, glavni salon, blagovaonica i veliki salon za goste, garderoba i
spavaonice.
U dugoj povijesti Galeb je imao različite namjene
Brod Galeb ima dugu povijest i preuređenje u muzej bit će mu četvrta namjena. Izgrađen je i porinut 1938. u brodogradilištu Ansaldo, u Genovi u Italiji, prvotno mu je ime “Ramb III” i funkcionirao je kao transportni brod. Početkom Drugog svjetskog rata pretvoren je u ratni brod, prvo kao prateća krstarica. Nakon kapitulacije Italije 1943. brod su preuzeli Nijemci, dali mu ime “Kiebitz” i ugradili mu šine za izbacivanje mina. “Kiebitz” je tijekom 1944. postavio više od 5000 mina u Kvarneru i sjevernom Jadranu, a potopljen je 5. studenog 1944. u riječkoj luci, u savezničkom bombardiranju, odakle ga je 1948. godine izvukla tvrtka “Brodospas”. Nakon obnove u pulskom brodogradilištu “Uljanik”, uvršten je u sastav mornarice kao Školski brod Galeb. Nakon raspada Jugoslavije je otplovio u Boku Kotorsku, prodan je grčkom brodovlasniku koji ga je dao na remont u brodogradilište “Viktor Lenac” , no ondje je i ostao jer radovi nikad nisu plaćeni. U stečaju “Lenca” otkupio ga je prije deset godina Grad Rijeka.
Komentari