Posvađana oporba Plenkoviću olakšava zataškavanje ugovora o kupnji francuskih vojnih aviona

Autor:

Patrik Macek, Matija Habljak/PIXSELL

Raskol u SDP-u i netrpeljivost bivših stranačkih kolega idu na ruku premijeru i njegovoj vladi jer oporba nema zajednički stav prema skrivanju detalja ugovora vrijednog milijardu i 200 milijuna eura

Oporba u Saboru napravit će pritisak na premijera Andreja Plenkovića i njegovu vladu da objave ugovore potpisane s Francuskom o prodaji vojnih zrakoplova Rafale. Po posljednjim objavljenim podacima, 12 francuskih vojnih zrakoplova Hrvatsku će stajati oko 1,2 milijarde eura, ali među članovima oporbe postoji sumnja da bi ta cijena mogla još i narasti te će od Plenkovića tražiti potpunu transparentnost i objavu ugovora, kao što je to učinila i Grčka koja je također od Francuske kupila avione Rafale. No i u ovom slučaju Plenkoviću bi na ruku mogla ići razjedinjenost oporbe, odnosno, raskol u redovima SDP-a do kojeg je došlo prije nekoliko mjeseci. Naime, šef saborskog Odbora za obranu je sada već bivši SDP-ovac Franko Vidović, za kojeg njegovi bivši kolege iz SDP-a tvrde da ne radi dovoljno kako bi preko nadležnog odbora zatražio ugovor o kupovini Rafalea. Da u oporbi doista postoje različita mišljenja o tom problemu, pokazuje i Vidovićeva izjava za Nacional prema kojoj smatra da su na Odboru učinili dovoljno i on nema sumnji da je u cijelom postupku bilo nepravilnosti.

Predsjednik saborskog Odbora za obranu Franko Vidović kaže da su ministar Banožić i njegovi suradnici temeljito obrazložili sve financijske detalje kupnje Rafalea. FOTO: Patrik Macek/PIXSELL

 

Nacional je iz samog vrha SDP-a doznao da je pritisak preko tog odbora jedna od zadnjih opcija preostalih oporbi, a iz te stranke naglašavaju i da je ponašanje premijera Plenkovića u ovom slučaju krajnje neprimjereno, pogotovo odbijanje da se ugovor dostavi na uvid predsjedniku i vrhovnom zapovjedniku Zoranu Milanoviću i saborskim zastupnicima. Izvor iz samog vrha SDP-a naglasio je da ako se ne zatraži ugovor putem Odbora za obranu, saborskim zastupnicima, ali i hrvatskoj javnosti preostaje još samo da ugovore zatraže na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama, što bi najvjerojatnije na kraju dovelo i do sudskog spora ako bi se Vlada na takve zahtjeve oglušila. Jedan visoki dužnosnik SDP-a o toj je mogućnosti rekao sljedeće:

“Spremni smo i na sudski epilog cijele priče jer je ovakva situacija nedopustiva. Nečuveno je držati ugovor od milijardu i 200 milijuna eura tajnim i ako kolega Franko Vidović i dalje bude tako mlak prema cijeloj situaciji kao što je bio do sada, onda će SDP poduzeti i neke daljnje korake koji će vjerojatno završiti nekim sudskim sporom. Odmah da budemo do kraja jasni: ne tražimo objavu nekih detalja za koje se slažemo da javnost ne treba znati, kao što su specifikacija i karakteristike naoružanja i ostalih sustava na zrakoplovima, ali smatramo da financijski dio priče itekako mora biti i dostupan i transparentan. Ako su to napravili Grci, stvarno ne vidim razloga da to ne napravi i Andrej Plenković.”

U vrhu SDP-a tvrde da će iskoristiti sve pravne mogućnosti kako bi prisilili premijera Plenkovića da objavi ugovor o kupnji francuskih aviona. FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

 

S druge strane, bivši SDP-ovac, a sada član saborskog kluba socijaldemokrata Franko Vidović kaže da su na jednoj od posljednjih sjednica saborskog Odbora za obranu saslušali ministra obrane Marija Banožića i ostale koji su bili uključeni u posao s Rafaleima te su od njih dobili odgovore na sva ključna pitanja. Nakon što je dobio te odgovore, Vidović kaže da ne vidi ništa sporno u cijelom poslu:

“Ministar Banožić i njegovi suradnici do detalja su nam objasnili financijsku stranu cijelog posla i s njihovim odgovorima bili su zadovoljni svi članovi Odbora za obranu pa ne vidim zašto sad neki govore da cijeli posao nije dovoljno transparentan. Detaljno nam je objašnjeno da je osnovna cijena za 12 zrakoplova 999 milijuna eura, a da dodatnih 200 milijuna ide na troškove poput obuke pilota, njihovih dnevnica, smještaja, gradnje hangara i ostalih stvari za koje se i prije znalo da ćemo morati platiti. Možda je greška Vlade što nije ranije o tome obavijestila javnost pa je taj loš PR sada stvorio ovu situaciju. To se možda moglo izbjeći.”

‘Greška je Vlade što nije ranije obavijestila javnost o dodatnim troškovima pa je taj loš PR sada stvorio ovu situaciju. To se moglo izbjeći, ali nemam razloga sumnjati u neke nečasne radnje’, tvrdi Franko Vidović

Vidović kaže da je kao predsjednik Odbora za obranu zatražio od Vlade da mu dostavi ugovor, ali da još ne zna hoće li mu taj zahtjev biti odobren i hoće li nakon božićne stanke ugovor doći u Sabor. On se, kaže, slaže s onima koji spominju primjer Grčke i traže da ugovor bude objavljen, no pritom napominje da ni to ne jamči potpunu transparentnost:

“Grčka je objavila samo osnovni ugovor, a ne i anekse koji su proglašeni tajnima, a u koje se isto može svašta staviti. Vladi zamjeram i to što je pristala na francuski uvjet da cijeli posao bude tajan, s obzirom na to da smo mi kupci i mi valjda postavljamo uvjete pod kojima ćemo kupiti tako vrijedne zrakoplove. Mislim da se na taj uvjet nije trebalo pristati. Trebalo je potpisati osnovni ugovor koji bi bio predstavljen javnosti, a nakon toga anekse koji bi sadržavali sve one komponente koje nisu za javnost, poput naoružanja i nekih borbenih sustava. Tako bi se javnost umirila te se ne bi došlo u situaciju u kojoj smo danas.”

Premijer Andrej Plenković u nekoliko je navrata ponovio da neće javno objaviti ugovore s francuskom stranom. FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

 

Manjak transparentnosti i veliki iznos koji će Hrvatska platiti Francuskoj za 12 zrakoplova Rafale, ne zabrinjavaju samo oporbu u Saboru već i neke vojne analitičare i bivše pripadnike HRZ-a s kojima je Nacional razgovarao o toj tematici. Svi oni potvrđuju da su francuski avioni vrhunski i da odluka o njihovoj kupnji nije pogrešna, ali neki od njih smatraju da je u ovome trenutku, kada i neke mnogo bogatije države od Hrvatske imaju problema sa svojim ratnim zrakoplovstvom, cijena koju plaćamo previsoka. Kao jedan od primjera navodi se i Austrija, koja već nekoliko godina ima velikih problema s financiranjem i održavanjem svog ratnog zrakoplovstva, odnosno zrakoplova Eurofighter zbog kojih je u toj državi izbio veliki korupcijski skandal. Nacionalov izvor koji je dobro upućen u vojna pitanja kaže da je Austrija najbolji primjer za to koliko se s lošom pripremom cijelog posla i puno bogatije države mogu dovesti u ozbiljne financijske probleme:

“Ako jedna Austrija traži načine da se riješi dijela zrakoplova jer nisu jako skupi samo za održavanje, već i za letenje, pitam se jesu li Plenković i njegovi ljudi dobro razmislili o tome kako će i koliko koštati održavanje tih 12 aviona. Nije uopće sporno da je riječ o vrhunskim avionima, ali ja nigdje nisam vidio da je napravljena analiza troškova od trenutka kada postanu operabilni. Je li netko izračunao koliko će stajati sat leta tih aviona, a koliko će se godišnje morati izdvojiti za njihovo servisiranje? Ovih 200 i nešto milijuna eura, bojim se, samo je početak jedne jako skupe avanture koja bi, umjesto da unaprijedi, mogla unazaditi spremnost hrvatske vojske.”

‘Spremni smo i na sudski epilog cijele priče jer je ovakva situacija nedopustiva. Nečuveno je držati ugovor od milijardu i 200 milijuna eura tajnim. Financijski dio ugovora mora biti javan’, smatraju u SDP-u

Isti izvor iznio je još neke sumnje u cijeli proces, a odnose se na odabir Francuske kao novog strateškog partnera Hrvatske te otklon Plenkovićeve administracije od SAD-a kao ključnog hrvatskog vojnog partnera i saveznika. On tvrdi da bi se odabir Francuske kao novog strateškog partnera mogao dugoročno pokazati kao pogrešan, i to iz nekoliko razloga:

“Jedan od njih je Francuska sklonost Srbiji, koja se vidi i iz Macronova posjeta toj zemlji, kada je na srpskom jeziku izgovorio nekoliko rečenica o velikom prijateljstvu Francuske i Srbije. Nisam čuo da je bio tako blagorječiv u Zagrebu pa se postavlja pitanje tko je Macronu u ovom trenutku važniji: Hrvatska ili Srbija? Drugi problem su narušeni odnosi s SAD-om, jer Washington sigurno neće blagonaklono gledati na naš odabir. Sigurno je da posao neće blokirati jer se ne žele dodatno zamjeriti Francuzima zbog situacije s Australijom i podmornicama. Međutim, Hrvatska bi mogla snositi određene posljedice, pogotovo ako se zakomplicira cijeli posao s tenkovima Bradley ili ako se ne završe hangari za helikoptere Black Hawk koji bi uskoro trebali stići. Ta dva primjera pokazuju nepoštivanje SAD-a koji je godinama bio naš najznačajniji partner i bez čijih bi donacija Hrvatska vojska danas bila na puno nižoj razini opremljenosti i spremnosti. Zato ne mogu shvatiti kako je Plenković sve to spreman odbaciti.”

Podsjetimo da je početkom prosinca američko veleposlanstvo u Zagrebu poslalo poruku Vladi da ponuda za donaciju 84 borbena vozila Bradley M2A2 vrijedi samo do siječnja 2022. godine te da nakon tog roka ugovor neće biti moguće sklopiti. SAD trenutno upotrebljava više od 2000 vozila Bradley, koja koriste aktivne postrojbe američke kopnene vojske i Nacionalna garda. Od tih 2000 vozila, više od 500 su ista vozila kakva se nude Hrvatskoj, a 84 Bradleyja koja se nude Hrvatskoj isti su model kakav koristi Nacionalna garda Minnesote, koja već 25 godina surađuje s hrvatskim oružanim snagama kroz State Partnership Program (SPP). Po toj ponudi bi Nacionalna garda Minnesote trebala pomoći Hrvatskoj u integraciji, školovanju i održavanju vozila Bradley kroz dugoročne SPP projekte, s hrvatskim oružanim snagama. No očito je da Amerikanci polako gube strpljenje i cijeli je posao zbog neodlučnosti Plenkovićeve vlade ugrožen, a u slučaju da propadne, to bi bio novi udarac u odnosima SAD-a i Hrvatske koji su donedavno bili na vrlo visokoj razini. Osim što bi narušavanje tih odnosa imalo političkih reperkusija, najveću štetu pretrpjela bi Hrvatska vojska koja je upravo zbog odličnih odnosa s SAD-om imala višestruke koristi.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.