Objavljeno u Nacionalu br. 633, 2007-12-27
Čelni ljudi vodećih hrvatskih franšiznih tvrtki otkrivaju koliko je razvijeno tržište franšiza u Hrvatskoj te zašto je poslovanje putem franšiza idealno za mlađe poduzetnike
Iako potencijal franšiznog poslovanja u Hrvatskoj još uvijek nije dokraja prepoznat, to se poslovanje posljednjih godina sve više razvija. Njegov razvoj ekonomski stručnjaci tumače kao logičnu posljedicu pripreme hrvatskoga gospodarstva za ulazak u Europsku Uniju.
U Hrvatskoj je franšizno poslovanje takvo da još uvijek dominiraju strane franšize. Unatoč tomu, u Hrvatskoj već dulje vrijeme uspješno posluju i neke domaće tvrtke, koje su razvile vlastite franšize.
Jedna od njih je franšizni koncept bio&bio, koji još od 1996. razvija tvrtka Biovega. Riječ je o trgovini prirodnih proizvoda na načelima odabira kvalitetnih proizvoda s potvrdom ekouzgoja. S obzirom na to da je Biovega na tržištu postala prepoznatljiva po svom zastupstvu vodećih europskih i svjetskih brandova ekoproizvoda, po djelatnosti restorana Nova, te jakoj izdavačkoj djelatnosti, na osnovi uspješnog poslovanja vlastite maloprodaje, te velikog zanimanja kupaca, odlučili su se za stvaranje novog branda maloprodajnih trgovina pod nazivom bio&bio. Trgovine su se pod tim nazivom pojavile 2003., što je i godina početka širenja franšiznog poslovanja kojem se do danas, uz jednu vlastitu, pridružilo još pet trgovina u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku.
Koncept bio&bio osmislili su hrvatski stručnjaci za prirodnu prehranu i ekoproizvodnju Jadranka Boban Pejić i Zlatko Pejić. Trgovine bio&bio prodaju svjetske proizvode s certifikatom ekouzgoja. U ponudi se mogu pronaći i hrvatski ekoproizvodi – za sada ih je oko 25 posto.
Voditeljica središnjeg ureda bio&bio poslovanja Žana Hinek kaže da se koncept trgovina bio&bio širi po principu franšiznog poslovanja. “Interes za otvaranje novih trgovina bio&bio svakim danom je sve veći, jer poduzetnici prepoznaju ovo poslovanje kao gospodarski isplativo. U bio&bio poslovanju spaja se ekonomija, etika i ekologija, što posao čini zaokruženom cjelinom. Lanac ekoproizvoda bio&bio prepoznat je i na europskoj razini u segmentu poslovanja s ekološkim proizvodima te je primljen kao jedini član iz jugoistočne Europe u uglednu organizaciju Organic retailer organization (ORA). Ovaj franšizni koncept isto tako često predstavljamo kao ‘key study’ na mnogim domaćim i međunarodnim franšiznim konferencijama”, rekla je Žana Hinek.
Domaćih je franšiza u Hrvatskoj relativno malo zbog više razloga. Slaba je razina razumijevanja prednosti franšiznog poslovanja, taj se posao često pogrešno povezuje s vrlo visokim financijskim ulaganjima, zakonodavni okvir za reguliranje franšiznog poslovanja praktično ne postoji, kao niti financijski proizvodi namijenjeni za financiranje kupnje franšize. Zato ne začuđuje što danas ne postoje ni kompletne informacije niti statistički podaci o franšiznom poslovanju u Hrvatskoj. Unatoč tomu, domaće franšize zasigurno će jačati usporedo s osnaživanjem domaćega gospodarstva.
Prva i zasad jedina novinska franšiza u Hrvatskoj je News, najtiražnija hrvatska tiskovina i jedine prave besplatne novine koje izlaze u 13 regionalnih izdanja. News je osnovala i izdaje NCL Media Grupa, čija izvršna direktorica Iva Biondić objašnjava da su sva izdanja Newsa koncipirana kao neka vrsta regionalne, odnosno lokalne franšize, prije svega kako bi sadržajno bila što bliskija lokalnim čitateljima. “Primjerice, u Osijeku kroz partnerstvo s Gradskim radiom osiguravamo da News bude prisutan i u radijskom eteru pa su izdanje Osijek Newsa najčitanije novine u Osijeku.
Navedeni koncept potpuno je u skladu sa svjetskim trendovima razvoja besplatnih novina. Naime, pokazalo se da su besplatne novine uspješnije što lokaliziraniji sadržaj imaju. Zahvaljujući razvoju tehnologija elektronički mediji nam bez ikakvog vremenskog odmaka mogu prenijeti vijesti iz najudaljenijih i najteže dostupnih dijelova svijeta, ali ljudi često ne znaju što se događa u njihovu vlastitom gradu, pa čak i kvartu”, rekla je Iva Biondić, izvršna direktorica NCL Media Grupe. Besplatne novine uspijevaju na tržištu samo ako se trude odigrati istinski angažiranu društvenu ulogu. News tako kroz sve svoje rubrike provlači aktivan dijalog s čitateljima. Zato je bitno da su redakcija, njeni novinari, urednici i fotografi kroz svakodnevni život integrirani u lokalnu zajednicu te da zajedno sa svojim čitateljima stvaraju sadržaj svakog od Newsovih izdanja. News je zasigurno jedna od najuspješnijih franšiza u Hrvatskoj, ali i medijskih franšiza u regiji. Daljnji razvoj nastavit će kroz nova lokalna izdanja poput Bjelovar Newsa, ali i širenjem u regiji.
Franšize u ekonomskim krugovima smatraju idealnima za mlađe poduzetnike, ali i one koji nemaju dovoljno hrabrosti sami pokrenuti svoj posao, te se oslanjaju na već postojeće uspješne poslovne modele. Nedostatak iskustva onoga tko ulazi u franšizni posao može biti i njegova velika prednost. Najveći dio onih koji ustupaju franšize ne traže iskustvo u određenim poslovima. Najčešće to nije niti poželjno. Taj se nedostatak iskustva poslije nadomješta učenjem novih poslovnih vještina od onih koji su ih i izmislili.
Među domaćim franšizama uspješna je i marka Body Creator. Riječ je o centrima za prevenciju i liječenje pretilosti i preoblikovanje ženskog tijela. Marka postoji od 2001. i do danas je putem franšize proširila svoje poslovanje u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji s velikim planovima za pokrivanje svih gradova Hrvatske i regije.
Body Creator u svojoj franšizi predlaže formulu “ključ u ruke” koja obuhvaća sve tehničke i strukturalne aspekte vezane za pripremu centra, marketinške i promotivne usluge, pomoć pri stavljanju u pogon, obuku i trening i stalno usavršavanje, održavanje. Ulaganje u tu franšizu je u rasponu od 29.000 do 58.000 , ovisno o formatu franšize, mjestu na kojem će poslovati i kvadraturi prostora koje je na raspolaganju.
“Body Creator posluje u vrlo dinamičnom sektoru medicinskog wellnessa koji se, uz IT sektor, smatra najbržim rastućim sektorom poslovanja s odličnom perspektivom u budućnosti. Centri Body Creator nude prije svega tretmane lokaliziranog mršavljenja na bazi termo-slim učinka koji se u svijetu uspješno koristi već 30 godina”, kazala je Ljiljana Kukec, voditeljica Body Creatora i tvrtke Pro maturo, poduzetničkog centra za franšize u Hrvatskoj, koji promovira franšizno poslovanje.
Jedna od tvrtki koja svoj poslovni razvoj bazira i na franšiznom poslovanju je i Lantea grupa, vodeći maloprodajni lanac tekstilnih proizvoda u Hrvatskoj, koji zapošljava 1000 ljudi i ima 173 prodavaonice širom zemlje.
“Uzimanje franšiza u Lantea grupi čini manji dio poslovanja, no imamo već respektabilan broj svjetski poznatih robnih marki koje smo na hrvatsko tržište uveli upravo na taj način. Naša vjerojatno najpoznatija franšiza je brand Emporio Armani a po istom principu distribuiramo i Mango, Gerry Weber, Elenu Mirò, Nike, Camel activ, La Divinu, Di Caprio, Muru, Triumph i Levis. Uzimanje franšize poznate robne marke dobar je temelj za uspjeh na tržištu jer svoje poslovanje bazirate na prepoznatljivom imenu i već uhodanim i testiranim načinima poslovanja i predstavljanja na tržištu. No uzeti franšizu poznatog branda svakako samo po sebi ne jamči uspjeh – za to je nužno ispuniti i neke druge preduvjete. Iz bogatog iskustva koje imamo zaključujemo da je čovjek – prodavač ključni čimbenik uspjeha”, tvrdi Miki Huljić, direktor Lantea grupe.
Huljić kaže da dobivanje ekskluzivnih franšiza s jedne strane jača svijest o našoj snazi, ali jača i svijest gospodarske i cjelokupne javnosti o veličini kompanije te tako pridonosi ostvarenju vizije tvrtke, a samim time i uspjehu na tržištu. “Za novim franšizama u Lantea grupi intenzivno i kontinuirano tragamo. U tom smislu i ovih dana pregovaramo s više poznatih svjetskih brandova”, rekao je Huljić.
Xnation je jedna od poznatijih hrvatskih franšiznih robnih marki. Vlasnik te marke je tvrtka NIN koja se od 1991. bavi proizvodnjom i distribucijom odjeće. Direktor Mile Kožul kaže da je upravo takav način poslovanja Xnationu omogućio brz poslovni razvoj, tako da samo 10 godina nakon proizvodnje prve kolekcije tvrtka posluje na više od 60 lokacija u Hrvatskoj. “Prepoznali smo da je franšizno poslovanje najbrži i najracionalniji način povećanja prodaje. Danas naša tvrtka ostvaruje oko 30 posto prometa kroz franšizno poslovanje. Prednost franšiznog načina poslovanja je u tome što je cijeli poslovni proces od proizvodnje do maloprodaje interesno pokriven te i efikasniji. Primatelj franšize sam financira otvaranje dućana tako da davatelju franšize ostaje veća mogućnost financiranja zaliha. Osim toga, primatelj franšize gotovo nema nikakav poslovni rizik jer mu davatelj franšize prenosi već provjereno i na tržištu potvrđeno znanje i iskustvo te preuzima sav rizik prodaje. Ipak, bez obzira na to, osnovni preduvjet uspješne franšize je dobar proizvod koji tržište prihvaća”, rekao je Mile Kožul.
Jedna od popularnijih stranih franšiza u Hrvatskoj je Lush, poznati brand u proizvodnji prirodne ručno rađene kozmetike za njegu kože lica i tijela. Lush u Hrvatskoj posluje samo godinu dana manje od svog engleskog davatelja franšize, već punih 11 godina. Lush je u Hrvatsku dovela Zagrepčanka Slavica Ćaleta. Ona je u to vrijeme imala kozmetički salon i htjela je uvesti neke novosti u poslovanju. Svidjeli su joj se proizvodi i filozofija te tvrtke, čiji je moto balansiranje između najkvalitetnijih sastojaka i pristupačnih cijena. Lush posluje u gotovo 40 zemalja, zapošljava oko 2000 ljudi, a 95 posto zaposlenih su žene mlađe od 35 godina. U Hrvatskoj se proizvodi i 70 posto prodajnog asortimana Lusha, a hrvatska uprava rukovodi i širenjem poslovanja u Sloveniji i BiH.
Koliko snažne mogu biti franšizne kompanije najbolje pokazuje tvrtka Diners Club Adriatic, koja je od potpisivanja franšiznog ugovora s Diners Clubom International od 12. prosinca 1969. značajno unaprijedila kartičarsko poslovanje u Hrvatskoj. Kartica Diners Cluba postoji od 1950. i prva je kartica u svijetu uopće. Kartica Diners Cluba bila je prva kreditna kartica u Hrvatskoj i cijeloj jugoistočnoj Europi. Nakon raspada SFRJ u prosincu 1992. osnovan je Diners Club Adriatic sa sjedištem u Zagrebu. Ta je tvrtka s Diners Clubom International potpisala novi franšizni ugovor i dobila pravo poslovanja za cijelu bivšu Jugoslaviju, a potom i pravo za poslovanje u Albaniji, Bugarskoj i Rumunjskoj. U Rusiji je Diners Club Adriatic suvlasnik Diners Cluba Rusija.
“Diners Club Adriatic godinama je među sedam najboljih franšiza Diners Cluba International u svijetu i trostruki dobitnik priznanja za najbolju franšizu na području Europe, Bliskog istoka i Afrike (1996., 1998. i 2004.). Tu regiju čini 49 zemalja, među kojima su i najrazvijenije zemlje svijeta poput Velike Britanje, Francuske i Njemačke. Sve to dovelo nas je u poziciju da svoj know-how primijenimo u razvoj kartičnog tržišta Mađarske. Franšizno pravo za tu zemlju dobili smo 3. prosinca”, rekao je Željko Menalo, predsjednik uprave Diners Cluba Adriatic.
Od nekretnina do peciva
RE/MAX (Real Estate Maximums) u Europi ima više od 1000 ureda ovlaštenih za poslovanje nekretninama s više od 6900 zaposlenih agenata. Sredinom 2004. otvoren je ured u Zagrebu.
Estel car je originalno španjolska franšiza. Radi se o poduzeću koje pruža usluge pranja i čišćenja automobila na poziv i lokaciji vlasnika. Cijena franšize kreće se oko 35.000 eura.
Energy Clinic / Rejuvenation
je franšizni koncept u djelatnosti wellnessa koji se temelji dostignućima kineske medicine. Od 2005 perisutan je u Hrvatskoj u sklopu hotela Westin u Zagrebu, hotelu Croatia u Cavtatu i Grand Villi Argentina u Dubrovniku.
San Francisco Coffee House je prvi američki coffee house u Hrvatskoj. Tvrtka nudi četiri franšizna modela a ovisno o modelu, dobivanje franšize košta od 7000 eura do 45000 eura.
Scavolini je poznata franšiza proizvođača kuhinja. Deset godina djeluju kao davatelji franšize u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji. Primatelji franšize kao početni ulog trebaju imati adekvatan prodajno-izložbeni prostor s početnim ulogom od oko 35.000 eura.
Fornetti peciva predstavljaju jedan je od najuspješnijih franšiznih sustava, nastao 1997. godine. Osim u Hrvatskoj, Fornetti je danas prepoznatljivi brand u još 12 zemalja. Radi se o konceptu pripreme mini peciva u prodajnom prostoru.
U franšizama najbolji Nijemci
Franšiza je vrlo česta ulaznica u svijet poduzetništva. U svijetu, osobito u najrazvijenijim zemljama, ona je jedna od najraširenijih poslovnih strategija. U SAD-u na poslovima vezanim uz franšize radi 18 milijuna ljudi, ili 14 posto ukupno zaposlenih osoba u privatnom sektoru. Ondje je u franšizno poslovanje uključeno više od 75 industrija. U Europi je franšizno poslovanje najrazvijenije u Njemačkoj, gdje čak 80 posto otpada na nacionalne njemačke koncepte. U Francuskoj i Italiji također su pretežito zastupljeni domaći franšizni lanci – čak 80-90 posto je domaćih. Broj prodajnih mjesta i broj zaposlenih također su parametri koji otkrivaju kolika je snaga franšiznog poslovanja u razvijenim zemljama. U Njemačkoj se na 45.200 prodajnih mjesta putem franšiza prodaje 845 proizvoda koje prodaje 406 tisuća ljudi. U Francuskoj se na 62.891 franšiznom prodajnom mjestu prodaje 835 robnih marki. Prodaje ih 400 tisuća ljudi.
Komentari