Porsche 911, najslavniji i najuspješniji sportski automobil u povijesti, nasljednik je također slavnog coupea Porsche 356, koji je sportska izvedenica legendarnog modela Volkswagen Buba
Među troznamenkastim brojkama od značenja za čovječanstvo posebno mjesto ima 911. To je općeprihvaćeni telefonski broj za hitne slučajeve (uveden 1968. u SAD-u), datum najgoreg terorističkog napada u povijesti, 11. rujna 2001., zabijanjem otetih putničkih zrakoplova u njujorške nebodere-blizance – ‘nine-eleven’, po anglosaksonskom označavanju datuma (mjesec pa dan).
Ali, prije svega, 911 slavna je oznaka najuspješnijeg, najkarizmatičnijeg i najboljeg tržišnog sportskog automobila u povijesti. Porschea 911, koji danas slavi 60. rođendan. Zanimljivo, novi adut iz Zuffenhausena, predstavljen 14. ožujka 1963. na salonu u Ženevi, nasljednik modela Porsche 356, nosio je oznaku Porsche 901.
Napravljena je i prva serija od 82 modela, ali Peugeot je ubrzo osporio troznamenkasti naziv s nulom u sredini, kao svoj zaštićeni brend i zaprijetio tužbom. Ispalo je bolje! U Zuffenhausenu su brzo reagirali i 901 promijenili u 911.
Nastao je kultni Porsche 911, poznat po nadimku Elfer (elf – njem. jedanaest).
U svibnju 2017. postigao je milijuntu ‘nakladu’, a 2018. je uveden model osme generacije. To je jedinstven auto, koji od početka nije mijenjao osnovnu koncepciju, osim što je 1997. zračno hlađenje, naslijeđe modela Volkswagen Buba, zamijenjeno tekućinskim.
Premda je krajem 70-ih umalo umirovljen, kupci to nisu dozvolili, pa je nadživio planiranog nasljednika. O njegovom značenju, karizmi, kvaliteti (nemali je broj odvrtio pola milijuna kilometara, a trećina toga ‘san’ je za modele Ferrari) govori anegdota: Porsche 911 se sanja u 20., kupuje u 40. i vozi do smrti. Zato pri izradi novog modela nitko nije ni pomislio izmijeniti osnovnu formu i koncepciju.
Zvuči gotovo nevjerojatno, ali ultrasportski Porsche 911, od milja zvani ˈElferˈ, napravljen je na temeljima slavnog i tromog modela Volkswagen Buba, kojeg je konstruirao legendarni Ferdinand Porsche iz 1938. Zajednički je kapljičast oblik, neovisan ovjes, bokserski motor smješten iza osi stražnjih kotača…
Sve je jednostavno, a opet tako savršeno. Zbog toga je Porsche 911 već desetljećima istinski statusni simbol. Poput Rolexa na kotačima.
Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche (na slici), čiji je djed bio najveći konstruktor u povijesti Ferdinand Porsche, zadržao je osnovnu formu već tada proslavljenog modela Porsche 356, a automobilu udahnuo novu osobnost i karizmu. ‘Tajna’ njegove dugovječnosti je u čistim plohama i pravilnim linijama, ukratko u dizajnu za sva vremena.
Kapljičasta karoserija dugačka 4163, široka 1610 i visoka 1320 mm imala je tada senzacionalan koeficijent otpora zraka 0,36. Zrakom hlađeni 6-cilindarski bokserski motor, ugrađen uzdužno straga, obujma 1991 ccm razvijao je 130 KS pri 6100/min te je s pomoću 5-stupanjskog ‘šaltunga’ Porsche 911 do stotke ubrzavao za 9,1 s i mogao potegnuti 209 km/h.
Bilo je to tada ultrasportski, ali, tržište je tražilo više. Stoga je 1966. uvedena frizirana verzija Porsche 911 S snage 160 KS, a 1967. i Porsche 911 Targa, s napola otkrivenim krovom. Stigao je Porsche 911 Carrera, a ostalo je povijest…
Komentari