Radom “The Exquisite Corpus”, svojevrsnoj posveti filmofiliji jednog od najcjenjenijih svjetskih avangardista Petera Tscherkasskog, 24. rujna u Kinu SC-a se otvara Međunarodni festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, s programom ponajboljeg s međunarodne scene eksperimentalnog, inovativnog i umjetničkog filma.
Za natjecateljski program jedanaestog izdanja festivala odabrano je 27 radova, koji su podijeljeni u šest programa. Na konferenciji za novinare u ponedjeljak su ih predstavili izbornici programa Sanja Grbin, Mario Kozina i Marina Kožul.
Ovogodišnji program konkurencije uz Tscherkasskog, koji će u Zagrebu održati predavanje, dovodi filmove tzv. veterana festivala, Bena Russella, Johanna Lurfa, Charlotte Pryce, Karla Lemieuxa i Daniela Schmidta, a bit će tu i Jodie Mack, gošća prošlogodišnjeg programa Expanded Cinema. U konkurenciji su i dva hrvatska rada, “Kraj” Tomislava Šobana i eksperimentalno-animirani “Tu tamo” američkog autora Alexandera Stewarta.
Klasični primjeri eksperimentalnog filma su filmovi Petera Tscherkasskog, Erica Stewarta ili Ferna Silve, a hibridi s dokumentarnim filmom očituju se u radovim Bena Russella ili Aitua Pauline Julier.
Igrane forme ogledaju se u pomaknutom i ekscentričnom filmu koji se parodijski odnosi prema postkolonijalnom naslijeđu, “Otok je očaran s vama” Daniela Schmidta i Alexandra Carvera, a grčki film “Washingtonia” poetičan je u svojoj polifonoj strukturi, dok indijski “Posljednji mango prije monsuna” pripovijedanjem priziva tajlandsku kinematografiju, najavila je Marina Kožul.
Hrvatski filmovi predstavit će se i u programu Refleksi – prvi dio trilogije “Ova žena se zove Jasna” Nicole Hewitt i dokumentarni esej Igora Grubića “Spomenik”. Oba su politički intonirana i bave se istraživanjem života socijalizma u tranzicijskoj sadašnjosti.
O pobjednicima će odlučivati žiri kritike Jelena Pašić, Dragan Rubeša i Ante Jerić, te tročlani Veliki žiri belgijska autorica Anouk DeClercq, filmski programer Jonathan Pouthier i filmski autor i kustos Mark Toscano. Svaki od članova Velikog žirija dodijelit će vlastiti Grand Prix, a domaćoj publici predstavit će se i posebno sastavljenim programom.
Po riječima Maria Kozine, program Anouk De Clercq bit će istovremeno duhovit i poetičan, a uključuje klasike filmske avangarde koje potpisuju Marguerite Duras i John Smith, te naslove suvremenih umjetnika kao što je Manon de Boer, dok Jonathan Pouthier i arhivist Mark Toscano dolaze s filmovima iz arhive svojih matičnih kuća, Centra Pompidou u Parizu, odnosno Arhiva Američke filmske Akademije u Los Angelesu.
Sanja Grbin ustvrdila je da će ovogodišnji program Expanded cinema biti odmaknutiji od dosadašnjih te je inspiriran ‘filmovima’ koji ne nastaju korištenjem uobičajenih dispozitiva za projekciju ili proizvodnju slike, ali upućuju na filmski doživljaj i iluziju kina.
Prvi od tri performansa bit će humoristično-kaotično kino-predavanje i performans “Open Core” francuskog novomedijskoj arheologa Juliena Mairea u MM-centru, a publika je pozvana da dođe i na “Lažnu projekciju”, audio-vizualne fanfare Alexa Mendizabala i “Hit paradu” Christofa Migonea, performans za dvadeset i četiri izvođača i tisuću udaraca mikrofonom.
Festival je pripremio i “Ode filmu”, po jedan film iz bogate povijesti avangardnog filma koji se prikazuje prije svakog programa konkurencije te razgovore s autorima.
Dodjela nagrada i projekcija nagrađenih filmova zatvorit će festival 27. rujna, nakon čega će se dio programa, 28. i 29. rujna, prikazati u riječkom Art-kinu Croatia.
Komentari