Adama Lamberta mlađa publika pamti po tome što je pjevao s grupom Queen na turnejama. Odradio je ovaj 41-godišnji pjevač odličan posao ipak – teško je ući u cipele Freddiea Mercuryja. Malo starija publika pamti ga još iz 2009. godine, kada je završio na drugom mjestu u showu ‘Američki idol’.
Iste te godine izdao je svoj prvi album ‘For Your Entertainment’, koji je iznjedrio nekoliko velikih hitova, a možda najveći među njima bio je ‘Whataya Want from Me’ za koji je ‘zaradio’ i nominaciju za nagradu Grammy za najbolju mušku pop izvedbu.
Godine 2012. Lambert je objavio svoj drugi studijski album ‘Trespassing’. Album je premijerno bio na prvom mjestu američke ljestvice Billboard 200, čime je postao prvi otvoreno homoseksualni izvođač na vrhu ljestvice albuma. Da je homoseksualac priznao je na naslovnici Rolling Stonea, i to nakon što ga je internet ‘outao’ tijekom završnice ‘Američkog idola’.
‘Ideja je bila pronaći neke pjesme i okrenuti ih naglavačke’
Njegova diskografska kuća zamolila ga je, nakon samo dva samostalna albuma, da snimi album obrada novog vala iz 1980-ih godina. Nije to bila strašna ideja. Svatko tko je čuo Lambertovu obradu Tears For Fears ‘Mad World’ na American Idolu čuo je koliko je odgovarao toj eri melankoličnog synth-popa.
Ali u toj fazi album obrada činio se kao kapitulacija. Zabrinut da će to narušiti njegov kredibilitet, pjevač je napustio diskografsku kuću. “Ovo je jedina vrsta izdanja koju su spremni podržati”, rekao je obožavateljima u otvorenom pismu, ali “moje srce jednostavno nije u snimanju albuma obrada”. Deset godina kasnije – Lambert je nedvojbeno poznatiji kao frontmen grupe Queen nego kao solo umjetnik, dok se njegov novi album, High Drama, u potpunosti sastoji od obrada.
“U trenutku kada su htjeli da to učinim, nisam bio zainteresiran i to je bilo to. Sada sam u trenutku kada je ideja pala na pamet, i pomislio sam: ‘To zvuči kao zabavan izazov’. Ideja je bila pronaći neke pjesme i okrenuti ih naglavačke kako bi zvučale kao potpuno nova glazba”, rekao je.
Na njegovom novom albumu, ‘Holding Out For A Hero’ Bonnie Tyler postaje elektro-pop himna, ‘West Coast’ Lane Del Rey dobiva grungy blues preobrazbu, a ‘Do You Really Want To Hurt Me’ Culture Cluba ubrizgana je jezivim osjećajem paranoje.
“S Queenom sam naučio da je način da pjesme učinite svojima taj da prestanete slušati original na neko vrijeme i otkrijete što vam to znači”, rekao je i dodao da je najosobnija obrada na albumu ‘Ordinary World’ Duran Durana, a Lamberta privlači lirska tema ‘biti autsajder i pokušavati se probiti kroz svakodnevni normalni život’.
Njegovu atmosferičnu interpretaciju utjelovljuje otuđenost koju je osjećao kao dijete odrastajući u Kaliforniji. “Kad sam bio tinejdžer i kada sam se pomirio sa svojom seksualnošću, nisam mislio da ću imati priliku u glazbenoj industriji, uglavnom zato što sam bio gej. Imali smo umjetnike koji su se pojavili nakon što su postigli uspjeh, Elton John, George Michael, ali nije bilo nikoga s kim bih se mogao usporediti”, priznao je.
‘Danas se to ne bih usudio učiniti’
Tijekom ‘American Idola’ 2009. godine Lambert je priznao svojoj obitelji i prijateljima da je gej, ali emisija je samo prikriveno spominjala njegovu seksualnost. Čak i kad jesu, ton je bio upitan – u jednoj epizodi Simon Cowell lukavo je izrazio zabrinutost zbog pjevačeve ‘teatralnosti’. Kada su se pojavile njegove slike odjevenog u ženu kako ljubi svog bivšeg dečka na jednom glazbenom festivalu, dospjele su na naslovnice u SAD-u. Fox News nazvao je fotografije ‘sramotnim’, a komentatori su rekli da ga je posljedica koštala krune ‘Američkog idola’.
“Bilo je stresno i zbunjujuće”, rekao je Lambert ranije za BBC. “Pomislio sam: ‘Što bih trebao učiniti?'” Nakon ‘Idola’ dobio je veliki ugovor, ali čak su i tada ostala pitanja o njegovoj komercijalnoj održivosti. “Mnogi ljudi u industriji, iako su bili uzbuđeni zbog mene i htjeli su me vidjeti, bili su puni sumnje. Bilo je to vrlo zanimljivo vrijeme. Ako se osvrnem na naslove ili pitanja koja su mi postavljena, danas se to ne bih usudio učiniti”, dodao je.
https://www.youtube.com/watch?v=arF36wqtK1Q&ab_channel=IdolsGlobal
Njegov prvi album prodan je u dvostruko većem broju od pobjednika showa Krisa Allena.No, diskriminacija ne nestaje preko noći. Kad je Lambert spontano poljubio svog muškog basistu tijekom nastupa na dodjeli nagrada 2009., TV mreža ABC zaprijetila mu je da će ga tužiti.
“Mreža je bila poput: ‘Kako se usuđuješ?’ Zabranili su mi pojavljivanje na neko vrijeme. Prijetili su mi tužbom. Bilo je kao, ‘Oh, u redu, tu smo'”, prisjetio se u zahvalnom govoru na ovogodišnjem filmskom festivalu Sundance. Dodao je da mu je otada sve više mladih ljudi davalo do znanja da je svojim ‘zapaljivim’ televizijskim nastupima dao hrabrosti da se roditeljima priznaju svoje sklonosti.
Međutim, Lambert je zabrinut zbog sve veće anti-LGBTQ retorike američke evangelističke desnice i sve većeg broja nasilnih napada na gej barove i drag showove. Kada je debitirao u ‘Ordinary World’ na američkoj televiziji, pjesmu je posvetio žrtvama tragedije u Colorado Springsu, gdje je naoružani muškarac otvorio vatru na LGBTQ klub, ubivši pet i ranivši najmanje 17 drugih.
Snimljen većinom u crno-bijeloj tehnici, Lambert se na nastupu kretao kroz ukletu, apstraktnu sobu, ispunjenu lutkama bez lica, uokvirujući pjesmu pun poštovanja, bio je to melankolični odraz tuge. “Samo smo htjeli sačuvati uspomenu na njih u našim srcima i ne zaboraviti što se dogodilo. Nije uvijek lako procesuirati te stvari. Mislim, ne poznajem nikoga tko je bio žrtva te tragedije, ali to me još uvijek pogađa. Sjećam se, odmah nakon što se to dogodilo, razgovarao sam s prijateljem i pitali smo se: ‘Što bi ti napravio u toj situaciji?’ Zastrašujuća je stvar koju morate zamisliti jer je užasna, ali sada morate razmisliti, kakav bi bio moj plan akcije?”, izjavio je. To, kaže, utječe na sve u queer zajednici i izvan nje.
Novi album dobio pozitivne kritike
Iako je imao početne sumnje, kritike njegovog novog albuma uglavnom su pozitivne. Časopis Billboard nazvao ga je “impresivnim putovanjem kroz Lambertov skup vještina”, dok je magazin Riff istaknuo sposobnost zvijezde da se uhvati u koštac s više stilova i žanrova.
“Fascinantno je čuti kako Lambertov glas prelazi iz pjesme u pjesmu”, napisao je kritičar Mike DeWald. “Više od svega, to je učinkovit izlog njegovog dinamičkog raspona.”
Mnoge kritike ističu jednu od opskurnijih naslovnica albuma, ‘I’m a Man’. Izvorno ju je izdao američki glam rocker Jobriath, priznat kao prva otvorena gay rock zvijezda. Lansirana uz veliku pompu 1973. godine, njegova je karijera došla do nedoličnog kraja kada je, nakon neviđene reklamne kampanje od 80.000 dolara, njegov debitantski album bio gotovo u potpunosti izbjegavan od strane javnosti koja je kupovala ploče. Na turneji je naišao na ponovljene homofobne uvrede. Nakon što je drugi album propao, njegova izdavačka kuća odustala je od njega – ponovno se pojavio kasnije kao uspješan kabaretski izvođač, prije nego što je 1983. podlegao sidi. U godinama koje su uslijedile, njegova je glazba ponovno valorizirana, a glazbenici poput Pet Shop Boysa, Joea Elliota iz Def Lepparda i Jakea Shearsa iz Scissor Sistersa izrazili su svoje divljenje.
“Bio je seksualni heroj”, napisao je Marc Almond u The Guardianu 2012. godine. “Usprkos svom ismijavanju i marginalizaciji s kojima se suočavao, Jobriath je dotakao živote. To je zanimljiva priča o nekome tko je jako daleko dogurao do slave i uspjeha, nije ga postigao, ali je kasnije pronašao drugu verziju uspjeha”, kaže Lambert, koji je pjevača otkrio putem dokumentarca Jobriath AD iz 2012.
Kao i Jobriath, Lambert je prvi put priliku dobio u mjuziklu ‘Kosa’, a u njihovim je pričama vidio i mnoge druge paralele. Naposljetku je shvatio da je, usprkos svim preprekama s kojima se suočavao, imao sreće što pjeva u liberalnijem i prihvatljivijem razdoblju. “Sada je dokazano da možete biti queer i biti mainstream hitmejker. Mislim da je to jako ohrabrujuće za mlade”, zaključio je.
Komentari