Poljski autoprijevoznici blokiraju granicu prema Ukrajini i Bjelorusiji. Prosvjeduju protiv nelojalne konkurencije

Autor:

12.03.2022., Yavoriv, Ukrajina - Na granicnom prijelazu u blizini ukrajinskog grada Yavoriv vidljive su kilometarske kolone automobila, kamiona i autobusa na putu u Poljsku. Grad Yavoriv koji se nalazi manje od 30km od Poljske, napadnut je dan nakon sto su snimljene ove fotografije. Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Poljski  autoprijevoznici blokiraju  teretne prijelaze s Bjelorusijom i Ukrajinom što je potez koji riskira pogoršanje već zategnutih veza između Varšave i Kijeva. Odnos između dva ratna saveznika narušen je time što je Poljska zaustavila izvoz ukrajinskog žita kako bi zaštitila vlastite poljoprivrednike. Sada se autoprijevoznici nadaju da će natjerati vladu na akciju prema, kako kažu, nelojalnoj konkurenciji ukrajinskih, ruskih i bjeloruskih prijevoznika.

Prosvjed su započeli prošli tjedan blokadom kontrolne točke Yahodyn-Dorohusk s Ukrajinom. U utorak su dodali kontrolnu točku Koroszczyn, jedini operativni teretni prijelaz Poljske s Bjelorusijom. Žale se da ukrajinski i bjeloruski vozači nude usluge prijevoza u Poljskoj po cijenama koje im ne odgovaraju.
“Ne možemo to tolerirati jer će nas preplaviti svojim jeftinim kamionima, jeftinim vozačima i svime”, rekao je s bjeloruske granice Jakub Kot, koji upravlja prijevozničkom tvrtkom u istočnom poljskom gradu Łukówu. “Oni nemaju iste troškove kao mi u Europskoj uniji”, rekao je Kot. Ako se ništa ne poduzme, dodao je, “poljske tvrtke bit će izbrisane s karte.”

Prosvjednici traže da se zahtjevi za izdavanje dozvola za ukrajinske vozače kamiona, od kojih se odustalo prema sporazumu s EU-om usmjerenom na poticanje ukrajinskog izvoza, ponovno uspostave.

Dogovor s EU-om, koji je nedavno produžen do 30. lipnja 2024., omogućuje pošiljateljima da prevoze teret između Ukrajine i zemlje EU-a bez dodatne papirologije, ali ne dopušta ukrajinskim prijevoznicima preuzimanje i ispuštanje tereta unutar EU-a.

Poljski autoprijevoznici kažu da, dok njihove ukrajinske kolege imaju pristup EU-u, u Ukrajini ih pogađaju globama.

U pokušaju da posreduje u privremenom rješenju, ukrajinski ministar infrastrukture Oleksandr Kubrakov najavio je u nedjelju da će njegova zemlja obustaviti kazne za prijevoznike koji nemaju odgovarajuću dozvolu za prijevoz tereta između Ukrajine i treće zemlje EU.

No dodao je: “Naše stajalište je nedvosmisleno: takav prijevoz ne potpada pod sporazum između Ukrajine i EU o prijevozu tereta i nije bilateralan, te su u skladu s tim potrebne dozvole.” Njegova izjava sugerira da Kijev shvaća da dogovor dopušta samo prijevoznicima da prevoze robu iz svoje zemlje u Ukrajinu, isključujući, na primjer, poljskog prijevoznika koji preuzima teret u Njemačkoj i zatim ga odvozi u Ukrajinu.

Łukasz Białasz, jedan od prosvjednika na prijelazu Yahodyn-Dorohusk, rekao je za poljski Radio Lublin da bi poljski prijevoznici trebali moći prevoziti teret iz treće zemlje EU u Ukrajinu bez kazne.

Kubrakov je rekao da je Ukrajina apelirala na Europsku komisiju da razjasni dogovor. Poljski diplomat rekao je da Varšava također traži pojašnjenje.

Unatoč ponudi Ukrajine da obustavi kazne, Kot je rekao da to “neće ništa promijeniti”.

Iako dogovor s EU-om ne dopušta ukrajinskim prijevoznicima da rade unutar zemalja EU-a bez dozvole, jednostavno nema dovoljno provjera da se osigura da to neće učiniti, rekao je, zaključivši: “Dozvole bi trebale biti ograničene.”

Na bjeloruskoj granici prosvjednici žele punu blokadu bjeloruskih i ruskih kamiondžija. EU već zabranjuje prijevoznicima iz dviju zemalja da posluju u EU, ali brodarske kompanije mogu registrirati poslovanje u Poljskoj i “samo uzeti prikolice iz Bjelorusije i voziti se po cijeloj Europi”, rekao je Kot.

Prosvjednici propuštaju samo nekoliko kamiona na sat, čineći iznimke za teret poput živih životinja i humanitarne robe, stvarajući duge redove na granici. “Više od 5000 kamiona ne može prijeći našu najveću kontrolnu točku”, rekao je zamjenik ukrajinskog ministra infrastrukture Serhiy Derkach u izjavi u nedjelju.
Prosvjedi su veliki problem za pokušaje Ukrajine da preusmjeri svoj izvoz dalje od svojih blokiranih crnomorskih luka i još jedan problem za shemu “traka solidarnosti” EU-a koja podupire te napore.

Prosvjedi za sada nisu izazvali veće reakcije ni Varšave ni Bruxellesa, piše POLITICO.

“Nitko ne mari za nas, pogotovo Europska unija. Nitko ne želi razgovarati, nitko ne želi ništa učiniti”, rekao je Kot. Ali “ako ne žele reagirati… sada, možda će progovoriti ako blokiramo neki drugi granični prijelaz.”

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.