Od ponedjeljka, 4. rujna, u prometu će po prvi puta samostalno sudjelovati učenice i učenici prvih razreda osnovnih škola, stoga je bitno pravovremeno ih educirati o prometnoj sigurnosti
Od idućeg tjedna, početkom nove školske godine, 36 tisuća prvašića sudjelovat će u prometu diljem Republike Hrvatske, najčešće kao pješaci na putu od kuće do škole.
Vrlo je bitno educirati ih na vrijeme i usmjeriti njihovu pažnju na vrlo bitan faktor prometne sigurnosti. Stoga, svjesni činjenice da prometni odgoj i obrazovanje djece u poznavanju prometnih propisa ima veliku ulogu u povećanju sigurnosti cestovnog prometa, kao i podizanju prometne kulture općenito, Ministarstvo unutarnjih poslova, 29. godinu zaredom provodi akciju „Poštujte naše znakove“ s ciljem zaštite djece u prometu.
O važnosti ove akcije, koja se provodi kontinuirano, još od 1995. godine, govori podatak da se broj smrtno stradale i ozlijeđene djece na hrvatskim prometnicama od tada znatno smanjio.
Pozitivni pomaci brojčanih pokazatelja od početka provođenja akcije
Osjetno je smanjenje smrtnog stradavanja djece u razdoblju od 1994. do 2022. godine. Primjerice, 1994. godine u prometu je smrtno stradalo 57 djece, a 2000. njih 26, dok ih je 2011. smrtno stradalo 13, a 2021. i 2022. po desetero. Bez obzira na pozitivne pomake, unatrag deset godina na hrvatskim je prometnim površinama smrtno je stradalo 69 djece, a ozlijeđeno je njih 8747.
Za napomenuti je kako se struktura smrtno stradale djece, prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama, bitno promijenila. Prije petnaestak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima.
Tijekom prvih sedam mjeseci ove godine u prometu je smrtno stradalo četvero djece, jednako kao u istom razdoblju prošle godine. Također, broj teže ozlijeđene djece identičan je onom u sedam mjeseci 2022. godine, odnosno 79 djece je teže ozlijeđeno. No povećan je broj lakše ozlijeđene djece sa 390 na 399 u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Djecu se nepropisno prevozi na prednjim sjedalima, posjeda ih se na stražnja sjedala bez vezivanja sigurnosnim pojasom ili se na neadekvatne sjedalice koja ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti.
Aktivnosti policije povodom početka nove školske godine te za vrijeme provođenja akcije
Policijski službenici su, zajedno s predstavnicima tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnim za promet te poduzećima nadležnim za održavanje prometnica, obavili pregled prometnica i prometne signalizacije u blizini škola te su zahtijevali otklanjanje uočenih nedostataka.
Tijekom jesenskih će mjeseci policijski službenici održati dvadesetominutna predavanja i razgovor u svim prvim razredima osnovnih škola i upoznavati djecu s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu.
Također će, tijekom održavanja predavanja ili naknadno, učenicima podijeliti prigodni promidžbeni materijal – reflektirajuće kišne kabanice. Policijski službenici će biti nazočni prvom roditeljskom sastanku učenika prvih razreda kako bi roditeljima u kratkom izlaganju izložili najvažnije poruke o sigurnom sudjelovanju njihove djece u prometu.
Svakog dana tijekom rujna, posebice u vrijeme početka i završetka nastave, pojačano će operativno-preventivno nadzirati prilazne ceste, ulice i raskrižja u blizini škola, radi nesmetanog i što sigurnijeg dolaska i odlaska djece u i iz škole. Temeljna zadaća policijskih službenika koji će obavljati nadzor nad odvijanjem prometa, a po potrebi i upravljati prometom, je omogućiti siguran prijelaz djece preko kolnika.
Također, poduzimat će sve zakonom propisane mjere prema nediscipliniranim vozačima, odnosno prema vozačima koji ne poštuju prednost prolaska pješaka na obilježenom pješačkom prijelazu. Jednako tako, policijski službenici će sankcionirati i sva nepropisno parkirana i zaustavljena vozila u zonama škola.
Tijekom rujna pojačano će kontrolirati brzine kretanja vozila na prometnicama u zonama škola radi represivnog djelovanja na vozače koji ne poštuju ograničenja brzine, dok će u vrijeme trajanja akcije u zonama škola raditi i pripadnici prometne jedinice mladeži.
Njihova zadaća jest da u vrijeme dolaska i odlaska djece upravljaju prometom pješaka na jednom pješačkom prijelazu u blizini škole. U ostalom vremenu upozoravat će vozače koji nepropisno parkiraju vozila.
Policija će samostalno, ali i u suradnji s Inspekcijom cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, provoditi nadzor autobusa kojima se organizirano prevoze djeca, navode iz policije.
Kreće cjelodnevna nastava u više od 60 škola. Upisan znatno manji broj prvaša
Počela nova školska godina za gotovo 446.000 učenika
Nova školska godina počela je u ponedjeljak za oko 445.800 učenika osnovnih i srednjih škola, od kojih će nešto više od 12.000 sudjelovati u eksperimentalnom programu cjelodnevne nastave koja se od danas provodi u 62 osnovne škole.
Po podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja (MZO), u školskoj godini 2023./2024. osnovnu školu pohađat će oko 300.300 učenika, dok će u srednjim školama biti ukupno oko 145.500 učenika.
Prema procjenama, prve će razrede osnovnih škola pohađati oko 35.000 učenika, što je manje nego lani kada je u školske klupe prvi put sjelo 35.794 prvašića, te još manje nego prije dvije godine kada ih je bilo blizu 37.000.
U prvi razred srednje škole upisao se ove godine ukupno 39.961 učenik, oko 500 učenika manje u odnosu na prošlu godinu te više nego dvije godine ranije kada ih se upisalo 38.229.
Od ukupno upisanih u prvi razred srednje, 28.341 je upisao strukovne škole, 10.839 gimnazije i 781 umjetničke škole.
Eksperimentalni program
Nova školska godina donosi sa sobom i početak provedbe eksperimentalnog programa cjelodnevne nastave u 62 osnovne škole, a u njega je, prema podacima MZO-a, uključeno 12.373 učenika.
Projekt čiji je cilj izjednačavanje mogućnosti obrazovanja za sve učenike i podizanje znanja učenika koje je ispod europskog prosjeka eksperimentalno će se provoditi iduće četiri godine i odnosi se na učenike od prvog do osmog razreda. Od 2027., kada se škole izgrade i budu spremne za rad u jednoj smjeni, trebao bi ući u sve škole.
Plan je da učenici provode više vremena u školi, uz jaču satnicu pojedinih predmeta, nove predmete te dodatne aktivnosti, uključujući pisanje školske zadaće.
Uz povećanje satnice nekih predmeta, poput hrvatskoga i matematike od prvog do osmog razreda, likovnog i glazbenog od prvog do četvrtog, tjelesnog u četvrtom, geografije u petom te tehničkog u šestom, uvode se i novi. Tako se kao alternativa vjeronauku od prvog do osmog razreda uvodi predmet Svijet i ja, a učenici od prvog do četvrtog razreda dobit će predmet Praktične vještine.
Od prvog do osmog razreda kao obavezan uvodi se predmet Informacijske i digitalne kompetencije. Predmet priroda i društvo u nižim razredima razdvaja se na dva predmeta – Društvo i zajednica te Prirodoslovlje, a taj će predmet osnovnoškolci slušati do šestog razreda.
Praznici u svakom godišnjem dobu
Nastavna godina završit će 21. lipnja 2024. a uz zimske praznike koji će se koristiti u dva dijela, učenici će imati i jesenski i proljetni odmor.
Prvo polugodište traje od 4. rujna do 22. prosinca. Drugo polugodište traje od 8. siječnja do 21. lipnja, a za učenike završnih razreda srednje škole do 24. svibnja.
Jesenski odmor za učenike počinje 30. listopada i traje do 1. studenoga, a nastava će početi 2. studenoga.
Prvi dio zimskoga odmora počinje 27. prosinca i traje do 5. siječnja, s početkom nastave 8. siječnja, dok drugi dio zimskoga odmora počinje 19. veljače i završava 23. veljače, a nastava počinje 26. veljače.
Proljetni odmor počinje 28. ožujka i završava 5. travnja, a nastava počinje 8. travnja.
Ljetni odmor počet će 24. lipnja 2024., osim za učenike koji polažu predmetni, razredni, dopunski ili razlikovni ispit, koji imaju dopunski nastavni rad, završni rad ili ispite državne mature, za učenike u programima čiji se veći dio izvodi u obliku praktične nastave i vježbi, kao i za učenike koji u to vrijeme imaju stručnu praksu.
Komentari