Objavljeno u Nacinalu br. 938, 24. travanj 2016.
Kineske kompanije odnedavno ulažu po nekoliko stotina milijuna dolara u uspješne hollywoodske filmske kompanije, među kojima se ističe kupnja Legendary Picturesa od strane najbogatijeg Kineza Wanga Đanlina i njegove Wanda Group za 3,5 milijardi dolara. Ne nazire se kraj kineskog šopinga
Godina 2016. bit će zapamćena kao godina u kojoj su kineske kompanije počele kupovati hollywoodska filmska studija i ulagati u njih, a dokle će to ići, ne može se predvidjeti. U siječnju ove godine kineska kompanija Wanda kupila je za 3,5 milijardi dolara kompaniju Legendary Pictures. Legendary Pictures nije bilo kakva kompanija, oni su proizveli mega-hitove kao što su trilogija ‘’Batman’’ koju je režirao Christopher Nolan, zatim filmove kao što su “300”, “Jurski svijet”, “Godzilla”, trilogiju “Mamurluk” i tako dalje, odreda filmove koji su na kino-blagajnama zarađivali nekoliko stotina milijuna dolara. I ne samo to, nakon što je 2012. za 2,6 milijardi dolara kompanija Wanda kupila AMC Entertainment, drugog najvećeg američkog vlasnika kino-dvorana, prije mjesec dana je za 1,1 milijardu dolara kupila kompaniju Carmike, četvrti najveći lanac kino-dvorana u Americi. Ovim spajanjem AMC Entertainment, sa 600 multipleksa u 45 američkih država, postaje najveći lanac kino-dvorana ne samo u Americi, nego i u svijetu. Tu nije kraj, jer je Wanda kupila i kompaniju Hoyts, drugi najveći lanac kino-dvorana u Australiji, a namjerava kupiti i turski lanac Mars te europski Odeon/UCI. U ovom trenutku svi se pitaju gdje je kraj Wangu Đanlinu, 61-godišnjem vlasniku kompanije Wanda koji se obogatio na nekretninama, najbogatijem Kinezu čije se bogatstvo procjenjuje na 30,4 milijarde dolara.
ULAGANJE MILIJARDI DOLARA je plansko, nikako pokazivanje mišića, smatraju američki filmski analitičari. Samo tjedan dana nakon što je objavljeno da je Wanda kupila Legendary Pictures, kineska kompanija Perfect World Pictures uložila je 500 milijuna dolara u većinu filmova kompanije Universal koji će se snimati sljedećih pet godina. Zanimljivo, Perfect World Pictures ne spada među najbogatije kineske filmske kompanije. Poznati su prvenstveno po televizijskoj produkciji, ponešto su ulagali u filmsku produkciju i bave se distribucijom određenih američkih filmova u Kini. Sve to nastavak je događaja od prošle godine, kada je kineska kompanija Bona Film Group uložila 235 milijuna dolara u The Seelig Group, kompaniju koja financira filmove 20th Century Foxa. Najveća kineska TV kompanija Hunan TV odlučila je investirati u američko filmsko tržište, pa je tako na tri godine uložila 375 milijuna dolara u jednu od najvećih nezavisnih filmskih kompanija Lionsgate, koja je producirala hit franšizu “Igre gladi”. Jednako tako, najveća kineska filmska i televizijska kompanija Huayi Brothers odlučila je uložiti novac u 18 filmova relativno nove kompanije STX Entertainment koju su 2014. osnovali neki od veterana filmske industrije u Hollywoodu. Ujedno, prošle je godine Dick Cook, bivši predsjednik filmske kompanije Walt Disney osnovao vlastitu kompaniju Dick Cook Studios. Kompanija je osnovana sa 150 milijuna dolara kineskog novca, odnosno novca konglomerata CITIC Group, da bi prije dva tjedna bilo objavljeno kako je kineska filmska kompanija Film Carnival odlučila uložiti 500 milijuna dolara u kompaniju Dicka Cooka te je ujedno pozvala i ostale zainteresirane filmske kompanije da im se pridruže. Dick Cook veliki je mamac, a dok je bio predsjednik kompanije Walt Disney nastali su filmovi poput franšize “Pirati s Kariba”. Još se čeka reakcija drugog najbogatijeg Kineza po imenu Jack Ma, vlasnika Alibaba Group koji je prije dvije godine osnovao filmsku kompaniju Alibaba Pictures. Prema nekim najavama, on čeka priliku da kupi kompaniju Paramount Pictures, a cijena bi iznosila, pretpostavlja se, oko tri milijarde dolara. K tome, postoje i drugačiji načini poslovanja. Braća Anthony Russo i Joseph V. Russo proslavili su se režijom filma “Kapetan Amerika: Ratnik zime”, uskoro u kina stiže nastavak pod nazivom “Kapetan Amerika: Građanski rat”, a njih dvojica režirat će i sljedeća dva nastavka iz franšize “Osvetnici”. Naravno da su se Kinezi zainteresirali za njih, pa su ovi osnovali kompaniju Anthem & Song sa sjedištem u Los Angelesu i Pekingu. Oni će razvijati i producirati kineske filmove, a financijer im je, za početak, kineski privatni fond koji je u njih uložio, nagađa se, između 200 i 300 milijuna dolara.
WANG ĐANLIN najbogatiji je Kinez čije se bogatsvo procjenjuje na 30,4 milijardi dolara. Osim što je kupio Legendary Pictures, postao je vlasnik i najvećeg lanca kinodvorana
KINESKO FILMSKO TRŽIŠTE u ogromnoj je ekspanziji. U prvom kvartalu ove godine prodaja kino-karata povećana je 50 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Pretpostavlja se da će u određenom trenutku sljedeće godine prodaja kino-karata u Kini nadmašiti njenu prodaju u Sjevernoj Americi, čime će Kina postati najisplativije filmsko tržište na svijetu. Međutim, da bi se to dogodilo, kineske vlasti morat će mijenjati zakone. Naime, po kineskom zakonu, štiti se domaća filmska proizvodnja tako što se dopušta da se godišnje samo 34 inozemna filma, najčešće američka, prikazuju u kineskim kinima. Ujedno, termini prikazivanja u kineskim kinima daleko su lošiji za američke nego za kineske filmove. Zato ni ne čudi što su kineski filmovi u Kini puno gledaniji od američkih. Sada, kada je Wanda kupila Legendary Pictures, vjerojatno će se nešto morati promijeniti.
Prvo pitanje koje se postavlja jest hoće li se Legendary Pictures voditi kao američka ili kao kineska kompanija. Ako će se voditi kao američka, onda će kompanija Wanda imati problema jer neće moći sve svoje filmove prikazivati u kineskim kinima. Ako će se voditi kao kineska, te su njihovi filmovi zapravo kineski, onda će biti zabavno gledati sljedeće godine film “Kong: Skull Island”, novi film iz ‘’King Kong’’ franšize s Tomom Hiddlestonom i Brie Larson u glavnim ulogama, iza kojeg će stajati kako se radi o kineskom filmu. Preciznije, kineska vlada mora odlučiti što im je važnije – pozicionirati Kinu kao globalnu filmsku silu ili i dalje limitirati broj američkih filmova u kineskim kinima. Kineska vlast, za sada, nastoji proširiti popularnost kineskih filmova diljem svijeta, ali im to ne ide za rukom. Primjerice, najveći kineski hit, film “The Mermaid”, zaradio je u Kini rekordnih 528 milijuna dolara, dok je u Americi zaradio samo 3,2 milijuna dolara. Kineske vlasti su stoga prošlog mjeseca odlučile da će svakom kineskom filmu koji u inozemstvu zaradi više od 150 tisuća dolara, omogućiti jedan posto povrata poreza na ukupnu inozemnu zaradu. Možda je u tom smislu kupnja i stvaranje najvećeg lanca kino-dvorana na svijetu prilika da se kineski filmovi bolje plasiraju u inozemstvo. Ipak, na kraju je gledatelj taj koji odlučuje koji će film gledati i njega se ne može prisiliti da gleda kineske filmove, ako nije zainteresiran
BRAĆA ANTHONY i Joseph Russo, redatelji filma ‘Kapetan Amerika: Ratnik zime’, osnovali su kompaniju Anthem & Song u sklopu koje će razvijati i producirati kineske filmove
U AMERIČKOM POSLOVNOM SVIJETU ulazak kineskih kompanija u Hollywood primljen je sasvim mirno, a dovoljno je sjetiti se što se događalo prije 27 godina kada je japanska kompanija kupila Columbiju Pictures. Bilo je to 1989. i prvi veliki ulazak neke japanske kompanije u Hollywood. Columbia Pictures je od 1982. bila u većinskom vlasništvu Coca-Cole koja je svoje dionice platila 750 milijuna dolara. Coca-Cola se odlučila na taj potez kako bi svoje filmove koristili za reklamu svojih proizvoda, svaki filmski junak iz njihove produkcije pio je Coca-Colu. Ali posao im nije išao dobro i jedva su dočekali da “uvale” kompaniju nekome tko će je platili preko svake cijene. Sony je platio preuzimanje Columbije Pictures 3,4 milijarde dolara, što je bilo gotovo dvostruko više no što je kompanija u tom trenutku realno vrijedila. Uz to, pokrili su i dugove u vrijednosti 1,6 milijardi dolara. Cilj je bio opet isti, u filmovima Columbije Pictures pojavljivali su se razni Sonyjevi proizvodi. Američki mediji bili su u šoku, podsjećali su na Drugi svjetski rat i Pearl Harbour, na to da se na špici filmova Columbije Pictures pojavljuje Kip slobode, što znači da Japanci preuzimaju američki simbol i tako dalje. Samo godinu dana kasnije, druga najveća japanska elektronska kompanija Matsushita (danas poznatija pod imenom Panasonic) kupila je za 6,5 milijardi dolara američku kompaniju MCA koja je tada bila u vlasništvu i filmskog studija Universal koji se u osamdesetima proslavio brojnim hitovima, poput trilogije “Povratak u budućnost” i filma “E. T.”. Posao ni jednima ni drugima u prvoj polovici devedesetih nije išao dobro, pa je Matsushita prodala 1995. kompaniju MCA, dok je Sony uz dosta problema prebrodio krizu te je Columbia Pictures i danas jedna od najjačih filmskih kompanija na svijetu.
WANG ĐANLIN MISLI da je vrijeme da se bilo kakva cenzura u kineskim kinima ili ukine ili značajno promijeni. U Kini postoji državna uprava za radio, film i televiziju u kojoj sjedi mali broj ljudi koji odlučuju o svemu vezanom uz film. Đanlin tvrdi da treba doći do decentralizacije i konačno okončati vremena kada se u kineskim kinima nije smjelo prikazati ženske grudi, kao u slučaju Kate Winslet u sceni filma “Titanic”.
Komentari