Mnogi se pitaju: treba li prilikom stajanja na semafor ručicu automatskog mjenjača iz položaja D (drive) prebaciti u N (neutral)?
Autor: Željko Marušić
Pri kraćem zaustavljanju (do 10 sekundi) ručicu automatskog mjenjača ostavite u položaju D, ali pritom nogom lagano pritisnuti papučicu kočnice. Naime, tada pogonski mehanizam ostvaruje malu vučnu silu, čime se poboljšava početno ubrzanje i povećava učinkovitost automatskog prijenosnika snage te osigurava zadržavanje automobila na blagoj kosini, bez korištenja nožne ili ručne (parkirne) kočnice.
Ako je automobil zaustavljen dulje od 10 sekundi (pri svakom kompletnom semaforskom ciklusu) ručicu automatskog mjenjača prebacite iz D u N. Također lagano pritisnite papučicu kočnice, kako se automobil ne bi pomakao, pogotovo ako je na kosini. Pritom se odvaja (prekida) tok snage od motora prema mjenjaču (preko prijenosnika snage i diferencijala na kotače).
Naime, ad je automobil zaustavljen, a ručica automatskog mjenjača u položaju D, blago se povećava se opterećenje te zagrijavanje hidrodinamičkog pretvarača momenta i zagrijavanje ulja u njemu, što skraćuje vijek automatskog mjenjača a time i motora te potrošnja goriva. Kad se ručica automatskog mjenjača prebaci iz D u N, to opterećenje nestaje i potrošnja goriva se smanjuju, ali prilikom uključivanja iz N u D nastaje blago dinamičko opterećenje (trzaj).
Kad je automobil zaustavljen, a ručica automatskog mjenjača u položaju D, nastaje opterećenje hidrodinamičkog pretvarača povećava se statičko opterećenje prijenosa i motora te potrošnja goriva. Kad se ručica automatskog mjenjača prebaci iz D u N, statička opterećenja i potrošnja goriva se smanjuju, ali prilikom uključivanja iz N u D nastaje dinamičko opterećenje (trzaj).
Dakle odluka o postupanju s ručicom automatskog mjenjača ovisi o duljini zaustavljanja:
1. Pri kraćem zaustavljanju (do 10 sekundi) ručicu automatskog mjenjača ostavite u D, kako bi izbjegli opterećenje hidrodinamičkog pretvarača momenta, a ako je zaustavljanje dulje, ručicu automatskog mjenjača ubacite u N i nogom lagano pritisnite kočnicu, kako se automobil ne bi pomakao, pogotovo ako je na kosini.
2. Ako izlazite iz automobila, čak i nekoliko sekundi (primjerice da provjerite ili uzmete nešto iz prtljažnika), pogotovo ako automobil dulje napuštate, povucite ručnu kočnicu ili aktivirajte električnu parkirnu kočnicu, a potom ručicu mjenjača ubacite u u položaj P (parkiranje). Suprotni redoslijed ili statičko kočenje isključivo ubacivanjem ručice automatskog mjenjača u P izaziva dinamičko opterećenje blokirajućeg mehanizma te skraćuje vijek automatskog mjenjača.
Ta preporuka vrijedi za sve koncepcije automatskog mjenjača: klasičnu s hidrodinamičkim pretvaračem momenta, robotiziranu s jednim tokom snage, robotiziranu s dva toka snage i dvostrukom spojkom (DSG, DCT…) te CVT.
Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?
Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?
Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?
Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?
Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?
Pitanja koja traže odgovor (7): zašto nije preporučljivo snažno kočiti u zavoju?
Pitanja koja traže odgovor (8): treba li zimskim uvjetima snižavati tlak zraka u gumama
Pitanja koja traže odgovor (11): zašto turbopunjač povećava snagu motora?
Pitanja koja traže odgovor (12): zašto je realna potrošnja goriva znatno veća od deklarirane?
Pitanja koja traže odgovor (15): Zašto se zračni jastuk ne otvara u svakom sudaru?
Pitanja koja traže odgovor (16): Zašto ultrasportski automobili imaju stražnji pogon?
Pitanja koja traže odgovor (17): Zašto su gume na motornim vozilima crne boje?
Pitanja koja traže odgovor (19): Zašto su mali avioni znatno manje sigurni od velikih?
Pitanja koja traže odgovor (20): Koji motori ispuhuju više CO2, benzinci ili dizelaši?
Komentari