Pitanja koja traže odgovor (19): Zašto su mali avioni znatno manje sigurni od velikih?

Autor:

Pixabay, Adrian Pingstone, KirkXWB

Mali zrakoplovi imaju klipne motore koji se prosječno kvare svakih 3200 sati leta, dok mlazni imaju stopu kvara jedan kvar na 375 000 sati leta, dakle 120 puta su pouzdaniji

Autor: Željko Marušić

Zrakoplovna nesreća koja se 25. svibnja 2024. dogodila kod Ježdovca, u kojoj je pri udarnom prinudnom slijetanju malog zrakoplova Cessna 182 D Skyline poginula jedna osoba, a dvije su teško ozlijeđene, otvorila je pitanje sigurnosti malih zrakoplova (generalno zrakoplovstvo) u usporedbi s velikim (redoviti zračni promet).

Tijekom 2023. u redovitom zračnom prometu bilo je 30 nesreća, 29 posto manje nego 2022., kad su zabilježene 42 nesreće. Stopa svih nesreća smanjila se s 1,30 po milijunu operacija u 2022. na 0,80 u 2023. te se tijekom prošle godine jedna nesreća događala na svakih 1.250.000 letova. Dakle da letite komercijalnim zrakoplovom svaki dan u godini, statistički bi trebalo više od 34.000 godina da stradate u zrakoplovnoj nesreći.

U generalnoj avijaciji, zbog činjenice da su operacije razmjerno kratke (maki zrakoplov dnevno može imati desetke trenažnih, turističkih, padobranskih… letova, pa se sigurnosna statistika računa prema satima leta. Jedna nesreća događa se svakih 23.000, a tragična svakih 130.000 sati leta. Izravna usporedba nije moguća, ali posredno analizirano veliki zrakoplovi su 100 puta sigurniji od malih.

Zrakoplovi u redovitom zračnom prometu su solidnije napravljeni i rigoroznije ih se kontrolira. No, najveća je razlika u pouzdanosti zrakoplovnih motora. Mali zrakoplovi (generalna avijacija) u pravilu se pokreću klipnim motorina (benzinskim i dizelskim), a veliki (redoviti zračni promet) mlaznim.

Klipni zrakoplovni motori prosječno se kvare svakih 3200 sati leta, dok turbomlazni imaju stopu kvara jedan kvar na 375 000 sati leta, dakle 120 puta su pouzdaniji. Razlog je u koncepciji i konstrukciji motora.

Klipni motor ima puno više dijelova i potencijalnih mjesta kvara ud klipnog, a usto se glavni dijelovi (klipovi s prstenima i osovinicama, razvodni mehanizam s podizačima) pokreću pravocrtno – oscilatorno, uz velike promjene brzina (od nule do najveće, pa do nule), pričem se javljaju velika ubrzanja, pozitivna i negativna koja stvaraju velike inercijske sile i vibracije.

Mlazni motor, praktički ima samo jedan pokretni sklop (višestruki kompresor i turbine te koaksijalna vratila) koji se samo rotiraju. Stoga je rizik otkaza oba mlazna motora istodobno jedan prema četiri milijarde!

Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?

Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?

Pitanja koja traže odgovor (3): Zašto je održavanje dizelskih motora (znatno) skuplje nego benzinskih?

Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?

Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?

Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?

Pitanja koja traže odgovor (7): zašto nije preporučljivo snažno kočiti u zavoju?

Pitanja koja traže odgovor (8): treba li zimskim uvjetima snižavati tlak zraka u gumama

Pitanja koja traže odgovor (9): zašto automobili na plin troše više i imaju nižu snagu nego na benzin?

Pitanja koja traže odgovor (10): zašto se motori motocikala vrte do 14.000/min, a automobila do 6000/min?

Pitanja koja traže odgovor (11): zašto turbopunjač povećava snagu motora?

Pitanja koja traže odgovor (12): zašto je realna potrošnja goriva znatno veća od deklarirane?

Pitanja koja traže odgovor (13): je li, kad se oduzme gas, pri kočenju motorom potrošnja goriva nula?

Pitanja koja traže odgovor (14): Zašto je važno redovito provjeravati ispravnost brizgaljki dizelskog motora?

Pitanja koja traže odgovor (15): Zašto se zračni jastuk ne otvara u svakom sudaru?

Pitanja koja traže odgovor (16): Zašto ultrasportski automobili imaju stražnji pogon?

Pitanja koja traže odgovor (17): Zašto su gume na motornim vozilima crne boje?

Pitanja koja traže odgovor (18): Što je elastičnost motora? Jesu li elastičniji benzinci ili dizelaši?

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.