Nekadašnja francuska novinarka, a danas jedna od vodećih hrvatskih coacherica za B&B govori o tom trendu u poslovnom svijetu koji se temelji na poticanju klijenata na razmišljanje kako bi ‘otključali’ puni potencijal i ostvarili svoje ciljeve
Upravo se vratila iz Londona, u Zagrebu je tjedan dana i onda ponovno pakira kufere i leti za Ženevu, od tamo u Amsterdam, a potom je vjerojatno na drugom kraju svijeta očekuje Bangkok. Ne, Pilar Cabral Majerović nije obična putnica koja uživa u čestim promjenama krajolika, niti je influencerica koja otkriva tajne svjetskih destinacija. Ona je ozbiljna poslovna žena – coach. S vodećom hrvatskom ‘’kočericom’’, kako je klijenti od milja zovu, razgovarali smo o vrućem trendu poslovnog svijeta, coachingu. U inozemstvu coacha ima gotovo svaka uspješna osoba i to iz najrazličitijih sfera, od Baracka Obame i Billa Clintona, do poslovnjaka Richarda Bransona, ali naravno i zvijezda kao što su Cristiano Ronaldo, Oprah Winfrey ili Leonardo DiCaprio. Među klijentima Pilar Cabral Majerović možda i ima pokoja zvijezda, no po tom pitanju je diskretna. Otkriva tek kako surađuje s brojnim profesionalcima i liderima iz različitih sektora od financija, telekomunikacija, osiguranja do farmaceutske industrije, duhanskih kompanija, FMCG sektora te naravno, start-upova.
Na dogovoreni intervju Pilar Cabral Majerović stiže na vrijeme. Samosvjesna, vedra žena. Make up minimalan. Tek ruž. Teško da je možete na prvu smjestiti u neki dio svijeta, a opet možete je zamisliti svugdje. U trenutku, dok u isto vrijeme razgovara na telefon i odgovara na e-mail, vidite je u srcu pulsirajućeg Manhattana, a onda je odjednom zbog sofisticiranog stila zamišljate kako trči na sastanak ulicama londonskog Cityja, a nešto kozmopolitsko u njoj priziva pomisao kako drži predavanje u jednom od onih ureda visoko u neboderima tokijskog Marunouchija. Nema sumnje, naša ‘’kočerica’’ je građanka svijeta. Nije ni čudo jer je živjela u Italiji, SAD-u, Britaniji, Francuskoj i Japanu, što joj je u nasljedstvo ostavilo da tečno govori četiri jezika – francuski, engleski, njemački i hrvatski. Pilar Cabral Majerović odrasla je u Francuskoj, uz roditelje iz Njemačke i Portugala. Nakon završenog smjera Lettres et Langues na Université Lyon 2, završila je i Japanese language, culture and civilisation na Nanzan Universityju u Nagoyi. U Francuskoj je radila kao novinarka dok je ljubav nije dovela u Hrvatsku. Tu počinje njezina korporativna karijera koja je napravila dobar temelj za bavljenje coachingom. Stečeno znanje i iskustvo iznimno su joj korisni kao članici međunarodnog ogranka International Coaching Federationa, ICF-a te certificiranog coacha Erickson Internationala. Razgovor s Pilar Cabral Majerović otkriva kako se životni putevi koji možda na prvu izgledaju riskantni i hrabri, u konačnici mogu pokazati najboljima, ali i zašto je coaching danas toliko popularan.
B & B: Što je to coaching, što mu je cilj i koje tehnike koristite u radu s klijentima?
Zamislite poslovni coaching kao neku vrstu misaone gimnastike, a nas coacheve kao trenere koji umjesto lopte koriste misli i ideje. Ukratko, coaching bih definirala kao dinamičan proces, usmjeren na poticanje klijenata na razmišljanje s ciljem da ‘’otključaju’’ svoj puni potencijal i ostvare svoje ciljeve. Kao coachevi imamo ulogu pružiti podršku klijentima na njihovu putu. Ne nudimo gotove odgovore niti znamo što je najbolje za njih, ali vjerujemo da svaka osoba posjeduje unutarnje resurse i sposobnosti potrebne za rješavanje izazova koji im se nađu na putu do postizanja željenih ciljeva. Obje strane aktivno surađuju u partnerskom odnosu coachinga, u kojemu je klijent uvijek u središtu pažnje te se agenda i ciljevi formiraju u suradnji s njim. Imam vrlo holistički pristup svojim klijentima, što znači da, iako se bavim poslovnim coachingom, dotičem sve aspekte njihovih života i karijera. Kako bih podržala njihov napredak i ostvarenje željenih ciljeva koristim razne tehnike i alate.
‘Klijenti kao izazove često navode manjak samopouzdanja, preuzimanje nove pozicije, želju za promjenom u karijeri’
B & B: Postoje li neke statistike koje bi nam mogle približiti o koliko dinamičnom području se radi?
Nedavno sam čitala intervju sa Scarlett Salman u časopisu Sciences Humaines. Ugodno su me iznenadili podaci koji pokazuju da je od 2019. do 2022. zabilježen porast profesionalnih coacha diljem svijeta za čak 50%. Od toga je najveći porast zabilježen u Aziji, s povećanjem od 86%, dok su Afrika i Bliski istok doživjeli povećanje od 74%. Što se tiče Francuske, trećina klijenata su start-upovi, male i srednje tvrtke, dok velike tvrtke čine samo 21%. Zanimljivo je i kako je prosječna satnica tamošnjeg profesionalnog coacha u 2022. bila 240 eura, a ukupan promet od coachinga u Francuskoj doseže 750 milijuna eura na godinu, a te podatke iznio je Opilec. Ovi podaci jasno pokazuju rastuću važnost i prisutnost coachinga u današnjem svijetu, dok istovremeno pružaju uvid u trendove i preferencije u industriji.
B & B: Čini se kao dosta profitabilna profesija. Može li se od nje ugodno živjeti?
Sretna sam što mogu živjeti od onoga što radim, a ujedno to stvarno i volim. Moj fokus i najdraži angažmani tiču se razvoja liderstva u cjelini, rada s pojedincima i visoko pozicioniranim poslovnim ljudima, ali i mladim talentima u korporativnom svijetu. Na takav coaching otpada oko trećine mog rada, jer on ipak nije vezan samo za individualni poslovni coaching. Radim puno timskih coachinga u kojima pomažem timovima da postignu svoje ciljeve, razvijaju vještine i rješavaju probleme kroz strukturirane aktivnosti, rasprave i vježbe. Mislim da je to važno spomenuti.
Radim s raznovrsnim klijentima, uključujući ‘’talente’, odnosno buduće menadžere, menadžere, izvršne direktore te članove upravnih odbora. Uživam u radu s ljudima koji svoje dužnosti obavljaju na različitim razinama, u različitim odjelima i u vrlo raznolikim tvrtkama. Dolaze iz zbilja različitih industrija, od financijskih, telekomunikacijskih i osiguravajućih tvrtki do onih iz svijeta farmacije, duhanske ili FMCG i naravno, start-upova koji su posebno zainteresirani za razvoj lidera i stvaranje homogenog, ali i dalje kompetitivnog duha unutar tvrtke.
B & B: Iza vas je dvadeset godina iskustva u području telekomunikacija i hospitality sektora. Koje ste funkcije obavljali i kako su one utjecale na vašu profesionalnu evoluciju?
Dolaskom u Hrvatsku prije više od 20 godina, suočila sam se s potrebom za potpunom profesionalnom transformacijom. U poslovnom smislu ovo je postao obrazac koji sam ponovila nekoliko puta od tada. Krenula sam kao novinarka u Francuskoj, a nakon dolaska u Hrvatsku, zakoračila sam u korporativni svijet. U Hrvatskom telekomu obnašala sam funkciju direktorice odjela za online prodaju i promociju, prije nego što sam se prebacila u hotelsku industriju kao voditeljica Customer Relationship Managementa u Valamar Hotels & Resorts. Gledajući unatrag na svoje korporativno iskustvo, osjećam pomiješane emocije. Obrasci koje sam tada primijetila slični su onima koje danas primjećujem kod svojih klijenata, a mnoge poteškoće koje sam tada osjećala, sada ističu moji klijenti kada dođu na coaching ili su prisutni prilikom rada s timovima kroz timski coaching. Zato mnoge od njih dobro razumijem – hodala sam u sličnim cipelama.
B & B: S kojim problemima vam se klijenti najčešće obraćaju?
Klijenti se na coaching odlučuju iz raznih razloga ali, manje ili više, uvijek s istim ciljem – postati bolja, sretnija i ispunjenija verzija sebe. Kao izazov često navode nedostatak samopouzdanja, preuzimanje nove, zahtjevne pozicije, težnje za unaprjeđenjem ili pak žele promjenu u karijeri unutar korporacijskog okruženja… Također, coaching može biti dio strateškog plana razvoja vodstva tvrtke kako bi pomogao već uspješnim liderima da postanu još bolji ili kako bi razvio nove lidere iz postojećih zaposlenika koje prepoznaju kao potencijalno vrijedne i sposobne za napredovanje i preuzimanje ključnih uloga u budućnosti. Izvršni direktori često ističu da što više napreduju u tvrtki, to postaju usamljeniji. U coachu pronalaze sigurnog, ali i stalno dobronamjerno provocirajućeg „sparing partnera“.
Postoji zabluda da coachevi trebaju poznavati specifični sektor poslovanja kako bi podržali svoje klijente. Ne. To nije potrebno. Zapravo, što manje znam o njihovu poslu, to bolje. Na taj način ostajem neutralna, što je ključno za coaching. Osobe koje traže priručnik koji daje detaljne upute o tome kako nešto obaviti, trebaju mentora ili konzultanta, specijaliziranog za njihovu poslovnu sferu, koji će im dati konkretne odgovore što treba učiniti. S druge strane, ja ću ih, kao coach, podržati u suočavanju s dubljim slojevima njihova poslovnog bića. Ali to često – gotovo uvijek – zahtijeva povezivanje s njihovim privatnim osobnostima, vlastitim vrijednostima na koje su možda zaboravili kao i suočavanje s ograničavajućim uvjerenjima koja ih koče na radnom mjestu.
‘Svaka tvrtka ili tim imaju emocionalnu kulturu. To je skup osjećaja koji diktira kako se ljudi osjećaju u radnom okruženju’
B & B: U kojim državama vas najviše traže? Kakva je situacija u Hrvatskoj?
Počela sam u Hrvatskoj i ispočetka širila poslovni doseg na jugoistočnu Europu, a odnedavno i diljem svijeta. Online okruženje zaista omogućuje rad s različitim ljudima iz različitih zemalja i nacionalnosti, a posebno sam sretna jer sam dobila priliku ponovno se povezati s timovima u različitim europskim državama i šire. Na ovom „putovanju“ ne samo da sam profesionalno napredovala, već sam izgradila odnose koji su mi obogatili život i poslovanje. Što se tiče Hrvatske, coaching se razvijao postupno u proteklih nekoliko godina. Sada je mnogo prisutniji i prihvaćeniji, što predstavlja vrlo pozitivan pomak. No često je još uvijek prisutno pogrešno uvjerenje kako je bit coachinga u ‘’popravljanju’’ ljudi. Coaching nije alat za popravljanje, već za osnaživanje.
B & B: Kada govorimo o svijetu businessa, obično je poželjno odsustvo emocija. No vi govorite o emocijama u poslovnom svijetu. Kako one pomažu?
Otkad sam počela raditi kao coach, jedan od mojih ciljeva bio je osloboditi emocije unutar poslovnog svijeta i stoga uključujem emocije u svoj rad. Potičem klijente da se povežu s onim što osjećaju umjesto da o tome samo govore. To pruža priliku za rad na sva tri centra naše inteligencije: razumu, srcu i instinktu. Posljednja dva često se zanemaruju u poslovnom okruženju, iako je znanstveno dokazano da emocionalna inteligencija igra ključnu ulogu u učinkovitosti uspješnog lidera. Među pet glavnih komponenti emocionalne inteligencije, tri su usko povezane s emocijama: empatija, samosvijest, samoregulacija, dok su ostale dvije društvene vještine i motivacija. Postoji citat koji volim koristiti od Maye Angelou: “Ljudi će zaboraviti što ste rekli, zaboravit će i što ste učinili, no nikad neće zaboraviti kako su se zbog vas osjećali.”
B & B: Spominjete i emocionalnu kulturu tvrtke. O čemu se radi?
Bili svjesni toga ili ne, svaka organizacija, tvrtka ili tim ima emocionalnu kulturu. Možda nije prepoznata, priznata ili čak poželjna, ali ona je u srži osjećaja pripadnosti organizaciji ili timu. To je skup osjećaja, atmosfere i načina komunikacije koji diktira kako se ljudi osjećaju unutar radnog okruženja i koliko su slobodni izražavati te osjećaje. Često se ne osvješćuje, ali utječe na svaki aspekt poslovanja, od produktivnosti do zadovoljstva zaposlenika. Dubljim radom na osvještavanju, a zatim i definiranju željene emocionalne kulture tima, na primjer, zapravo stvaramo prostor za sigurno izražavanje onoga što želimo osjećati više, ali i za prepoznavanje onoga što je prisutno. Iako neki od nas možda ne žele osjećati određene emocije, ne možemo ih potpuno kontrolirati. No ono što možemo kontrolirati jest način na koji ćemo reagirati na te emocije i kako ćemo ih integrirati u naše poslovne procese. Kroz svjesno upravljanje emocionalnom kulturom, možemo stvoriti prostor za otvorenu komunikaciju, međusobno razumijevanje i dublju povezanost među članovima tima. To je ključni korak prema stvaranju zdravog, poticajnog radnog okruženja koje omogućava rast i razvoj svakog pojedinca. Teško je to izraziti riječima jer to je nešto što treba osjetiti, a ne samo razgovarati o tome. Radi se o dubokom iskustvu koje zahtijeva otvorenost, iskrenost i, naravno, ranjivost.
Komentari