Renato Petek, SDP-ov zastupnik u Skupštini Grada Zagreba, objašnjava zašto je DORH-u podnio kaznenu prijavu protiv odgovornih za preskupi projekt zagrebačke žičare
Zagrebačka žičara, nakon više od desetljeća čekanja, samo što nije otvorena. Žičara je dobila dozvolu za rad i trenutno se na njoj provode dodatne radnje za daljnje smanjenje buke. Međutim, žičara je bila i još uvijek jest kontroverzna tema zbog enormne cijene koju je postigla i koštala Zagrepčane. Zbog sumnjivih poslova vezanih uz žičaru, SDP-ov zastupnik u Gradskoj skupštini Renato Petek predao je DORH-u kaznenu prijavu. „Podnio sam kaznenu prijavu za zloporabu položaja i nezakonito poslovanje vezano za izgradnju žičare. U prijavi su navedeni svi koji su u projektu sudjelovali. Milan Bandić nije bio jedini potpisnik, iako je zastupao Grad Zagreb i potpisivao ugovore, kao i anekse koje sam objavio javnosti. Kada gradonačelnik potpisuje dokumente, prije ih pregleda više službi i ureda koji su za to nadležni. Time postoji odgovornost i pročelnika gradskih ureda te osoba koji su bile direktno involvirane u izgradnju žičare. Aneksi ugovora s tvrtkom GIP Pionir su najsporniji. Prvo je potpisan ugovor za izgradnju objekata od 300 milijuna kuna, a kroz anekse je vrijednost došla do zakonski maksimalno dopuštenih korekcija, 390 milijuna kuna. Za te anekse je bilo potrebno dobiti mišljenje nadzornog tijela nad žičarom koji se usuglasio s dijelom troškova koje je tražio izvođač, pa je time taj dio troškova ušao u anekse. Zbog toga Milan Bandić nije jedini odgovoran. Nadležan je bio Ured za izgradnju grada i promet. Tijekom provedbe projekta počinjena je velika šteta za gradski proračun.“
Osim navedenih aktera, Petek smatra da odgovornost leži i u ZET-u. „Godine 2017. se potpisuje ugovor za opremu žičare s firmom Doppelmayr u iznosu 111 milijuna kuna, što s aneksima iznosi 123 milijuna kuna. Dana 15. siječnja 2019. započinje izgradnja žičare. Investitor je Grad Zagreb, a u travnju 2019. Gradska skupština donosi odluku kojom se Zagrebački električni tramvaj d.o.o određuje za upravitelja Žičare Sljeme, čime ZET preuzima i obvezu financiranja izgradnje žičare. Zbog toga sam u prijavi naveo i ZET, odnosno odgovorne osobe. Ispunio sam svoju građansku dužnost, neka se provede istraga, provjeri ono što je navedeno. DORH je u zadnje vrijeme pod pritiskom javnosti, stoga smatram da će pažljivo proučiti dokumentaciju koju sam skupljao i proučavao pet godina. I sam Grad Zagreb je priznao da je kroz poskupljenja izgradnje žičare oštećena strana. Oni priznaju 60 milijuna kuna bez PDV-a, no tvrde da je to greška projektanta zbog čega je i podignuta tužba na sudu.“
Petek napominje da osim kaznene odgovornosti prijavljenih osoba postoji i politička odgovornost, i to ona HDZ-a koji je održavao Bandića na vlasti. „Postoji direktno odgovornost premijera Andreja Plenkovića i Gradske organizacije HDZ-a. Oni su godinama inzistirali na gradnji žičare i u samom sporazumu sa strankom pokojnog gradonačelnika stavili su izgradnju kao prioritet. Kako su dolazile informacije o raznim sumnjama u vezi izgradnje žičare nije bilo njihove adekvatne reakcije kao Bandićeva partnera, već tek naknadno kada su sve sumnje bilo objavljene u javnosti.“
Ove prijave, kaže Petek, neće utjecati na otvaranje i rad žičare te smatra da se sada Grad mora fokusirati na njezinu funkcionalnost i održivost, ponudu novih dodatnih sadržaja tijekom cijele godine u Parku prirode Medvednica. „Žičara će imati troškove za djelatnike koji njome upravljaju te sve ostale troškove potrebne za funkcioniranje žičare. Prvu godinu ili dvije nema dodatnih troškova servisa jer je to već regulirano ugovorom s Doppelmayrom.“
Gradonačelnik Tomašević je najavio dodatne radove na žičari kako bi se smanjila buka. Radovi bi trebali koštati nešto manje od dva milijuna kuna. Petek kaže da je i obveza ugraditi bukobrane zbog kvalitete života prvih susjeda žičare. Uz to, smatra da se žičara mogla izgraditi i na infrastrukturi stare žičare. „Troškovi za bukobrane su minorni u odnosu na sve ostalo. Oni će biti ugrađeni u kutnoj građevini kako bi se ljudima koji uz nju žive maksimalno smanjila buka. Smatram da žičara nije morala ići niže od stare postaje. Da je bivša vlast bila bolji gospodar, mogli smo napraviti žičaru koristeći staru trasu s novim gondolama bez gradnje novih objekata. Tako bismo imali žičaru za otprilike 250 milijuna kuna. Postojeće postaje su se mogle iskoristiti, a postavili bi se samo novi stupovi i oprema. Tako smo mogli dobiti dovoljnog kapaciteta za grad Zagreb i naše posjetitelje. Ovo je megalomanski projekt, predimenzioniranih građevina, neuklopljenih u pejzaž Gračana. Predviđam da će uz Donju postaju tijekom vikenda biti ogroman prometni kaos zbog izgrađene regulacije prometa s malim kružnim tokom blizu ulaska u garažu.“
Petek kaže da nema uvid u službene cijene karata, ali misli da će se Zagrepčani voziti najskupljom žičarom, što se izgradnje tiče. „U dokumentu o žičari iz 2019. godine bilo je navedeno da nova žičara ima vijek trajanja od 40 godina. Predviđali su prema prvim cijenama izgradnje da će žičara biti isplativa tek nakon 38 godina, ako će karta u jednom smjeru koštati 50 kuna za domaće, a 100 za strane posjetitelje. To je potpuno neprihvatljivo za Zagrepčane. Kako stvari stoje, vozit ćemo se najskupljom žičarom Europe, a koja je izgrađena na najmanje zahtjevnom terenu u odnosu na druge lokacije. Mi smo u SDP-u napravili kalkulaciju i smatramo da cijena za četveročlanu obitelj ne smije prijeći 100 kuna. I ne vodimo se kod žičare samo održivošću projekta, već i drugim ciljevima: smanjenju prometa osobnih vozila na Medvednici, a time i smanjenju zagađenja zraka. Sve te probleme može riješiti optimalna cijena karte žičare.“
Komentari