Pete Radovich, Amerikanac hrvatskog podrijetla, koji za CBS TV producira prijenose utakmica natjecanja UEFA-e, za Tempo govori kako je osmislio emisiju koja je promijenila tretman sporta i sportaša na televiziji
Kada je u kolovozu 2020. TV kuća CBS preuzela prava na prijenos nogometnih utakmica svih UEFA-inih natjecanja za područje SAD-a, bilo je potrebno stvoriti show koji bi privukao Amerikance da se još više zainteresiraju za taj sport. Tu je dužnost preuzeo Pete Radovich, Amerikanac hrvatskog podrijetla, kreativni direktor CBS-a koji je do tada bio poznat kao dugogodišnji producent prijenosa utakmica NFL-a, ali i brojnih drugih natjecanja. Kako se te nogometne utakmice prenose na streaming platformi Paramount+ tako je Radovich morao stvoriti show koji bi i povećao broj pretplatnika. Uspio je tako što je za voditeljicu studijske emisije „Golazo Show“ angažirao Kate Abdo, a analitičari su bivši nogometaši Thierry Henry, Micah Richards, Peter Schmeichel i Jamie Carragher. Vrlo brzo gledanost je porasla, a brojni europski mediji pišu kako način na koji CBS prikazuje utakmice UEFA-inih natjecanja mijenja tretman sporta i sportaša u TV prijenosima.
S Radovichem, koji je podrijetlom Zadranin, razgovarali smo ususret Sunset Sports Media Festivalu, gdje je jedan od organizatora. Festival će se ove godine treći put održati u Zadru, od 6. do 8. lipnja. Prije toga Radovicha čeka veliki posao, produkcija prijenosa finalne utakmice Lige prvaka koja se igra 1. lipnja.
TEMPO: Koliko je prelazak iz NFL-a u europski nogomet i UEFA-ina natjecanja za vas bio riskantan potez?
Čim sam čuo da ćemo prenositi natjecanja UEFA-e, Ligu prvaka i tako dalje, znao sam da će moji šefovi tražiti osobu koja će sve to voditi. Ja sam vodio sve oko NFL-a, imao sam puno posla, ali sam im rekao – ne postoji osoba na svijetu koja je bolja od mene za taj posao. Iskreno to mislim. Rođen sam i odrastao u Americi, poznajem američko tržište. No Amerikanac sam samo na papiru, ja sam Hrvat, Europljanin, u srcu i u glavi. Pratim nogomet, igram nogomet otkad hodam. Znam sve o nogometu u Europi i poznajem američko tržište. Ne postoji čovjek koji bolje zna europski nogomet i tko bolje radi američku produkciju od mene. Nisam mislio to raditi umjesto NFL-a već pored NFL-a. Problem u Americi je taj što su ljudi koji su prenosili europski nogomet to radili na američki način. A ljudi koji u Americi prate nogomet to ne žele, oni žele prijenose u europskom stilu. Zato sam odmah rekao da ćemo to raditi kao da smo u Europi. Peter Schmeichel me je prvo pitao kako ćemo to raditi. Odgovorio sam mu „Peter, radit ćemo onako kako to radiš u Engleskoj ili Danskoj, nećemo ništa promijeniti“. Nisam želio da se gledateljima objašnjava što je udarac iz ugla. Naša publika je pametna, obrazovana, tako ćemo je tretirati. Publika je već prvog dana bila time oduševljena. Da se vratim na vaše pitanje, nije me uopće bilo strah.
‘Rođen sam i odrastao u Americi i poznajem američko tržište. No Amerikanac sam samo na papiru, a Hrvat, Europljanin, u srcu i u glavi’
TEMPO: Jesu li vaši šefovi tražili bolje brojke, porast broja gledatelja, porast marketinških prihoda i tako dalje?
Uvijek sam radio za CBS, a CBS je kao HTV u Hrvatskoj. Mi smo uzeli prijenos UEFA-inih natjecanja za streaming platformu Paramount+. Dakle, trebali smo napraviti nešto kako bi ljudi platili da to gledaju. Zato sam na početku rekao da to ne samo da treba biti prvoklasno, već da treba biti nešto o čemu će ljudi govoriti. Zato smo išli na show u kojem nikada ne znaš što će se dogoditi. Za mene je najveći problem kod prijenosa uživo taj što producent uvijek traži perfekciju. Ako želiš savršenstvo, bit ćeš konzervativan. Ako si konzervativan i ne želiš raditi greške, onda dobiješ dosadnu televiziju. To je formula, nemoj zajebati, radi jednostavno, nemoj praviti pogreške, trebamo besprijekoran show, to je cilj. Ne zanima me besprijekoran show, ja želim zabavan show. Imamo Kate Abdo, našu prezentericu. Ona govori četiri jezika. U prvoj emisiji radio sam s engleskim producentima u Londonu, jedini sam Amerikanac u zgradi. Idemo uživo, ona radi intervju sa Sergiom Ramosom. Gledam situaciju preko monitora, Ramosova momčad je izgubila, pitam može li razgovarati na španjolskom. Kate Abdo govori španjolski, a vi prevedite. Engleski producent mi kaže „pa ne možemo prikazati intervju na španjolskom“, na što sam mu rekao „da, možemo“. On me pita što ako nastane zbrka, a ja mu odgovaram: „Odlično.“ Ona je bila sjajna, a ekipa u Londonu je naučila nešto. Sljedećeg dana intervjuirala je Thomasa Müllera na njemačkom. Opet su mi govorili „što to radiš“, rekao sam im „ne brinite, ona govori njemački“. Ti intervjui postali su viralni. Da nisam riskirao, ne bi imali tu viralnost. Da, moglo je ispasti sranje, ali bismo se barem zabavljali. Znao sam da ako želimo da ljudi plate kako bi nas gledali, onda moramo raditi nešto što je izvan okvira normalnog, nešto što je zabavno, nešto o čemu će ljudi pričati. A za to je trebalo riskirati. U tom je trenutku moja je karijera na razini na kojoj mogu riskirati. Dakle, to je bila poslovna odluka, CBS i Paramount+ platili su prava na prijenos Lige prvaka i željeli su povećati broj pretplatnika. Tri godine kasnije imamo izuzetno uspješnu priču, mislim da je Liga prvaka drugi najveći pokretač povećanja broja pretplatnika na Paramount+. Diljem svijeta govori se o našim emisijama, ljudi u Americi koji prate sport moraju imati Paramount+ jer ne žele propustiti ono što radimo.
TEMPO: Kako ste se odlučili za London kao centralu i kako ste pronašli ekipu komentatora?
Bilo je to u vrijeme koronavirusa, u Americi je sve bilo zatvoreno, u Londonu je nešto i radilo. Da smo to radili u Americi, samo bismo prenosili utakmice i ništa više, bez studijskih emisija. Iskreno, da nije bilo koronavirusa, možda bismo imali centralu u Americi, a ne u Londonu. Ovako nisam imao izbora, morao sam odabrati London. Prvi uvjet bio je da imamo prezentere koji se nikada nisu pojavili na nekoj američkoj televiziji. Nismo željeli reciklirati uvijek ista lica, želio sam nova lica. Jamie Carragher nikada nije bio na televiziji u Americi, nije ni Micah Richards kao ni Peter Schmeichel. Svi koje smo angažirali bili su novi. A svatko želi biti popularan u Americi. Za njih, ovo je bila nevjerojatna prilika da komentiraju Ligu prvaka, da budu plaćeni, da rade za CBS TV mrežu koja je broj jedan u Americi. Kate Abdo nam se pridružila vrlo brzo. Obavio sam razgovore preko Zooma sa svim komentatorima, ljudima koje volim i ljudima koji mi se nisu dopali pa ih nismo angažirali. Jamie Carragher mi se odmah dopao, kao i Micah Richards. Iskreno, volim Europu, avionom sam iz New Yorka u Londonu za pet sati, time sam i bliže Hrvatskoj. To mi je bila isprika da često dolazim u Hrvatsku i vidim prijatelje.
‘CBS i Paramount+ platili su prava na prijenos Lige prvaka i željeli su povećati broj pretplatnika. Tri godine kasnije imamo izuzetno uspješnu priču’
TEMPO: Jeste li davali upute komentatorima, jeste li im rekli da se ponašaju kao da su Engleskoj?
Dva dana smo imali probe nakon čega smo išli na televiziju. Našli smo se u uredima agencije IMG u Londonu, Kate Abdo, Carragher, Richards, Schmeichel, svi oni. Ja sam sjeo, oni su razgovarali, zezali se jedan s drugim, smijali se, pričali priče. Šutio sam, pomalo se smijao. Baš je bilo zabavno. Nakon gotovo sat vremena Kate Abdo, koja je sjedila do mene, kaže mi: „Pete, što radimo, moramo održati sastanak.“ Ja sam joj odgovorio: „Ovo što se sada dogodilo, to je show. Vibra onog što ste sada radili, to je show. Neće biti formalnosti, neće se određivati tko će govoriti prvi, a tko drugi.“ Taj prvi sastanak bio je trenutak kada su sve shvatili. Pitali su me jesam li siguran u to, rekao sam im „vjerujte mi“. Prvog dana emitiranja pustio sam im da odrade svoje, a to se zatim nastavilo kotrljati poput grude snijega. Oni su kao djeca, imaju dopuštenje da se zezaju, a kada probiju granice, ja ih usporavam. Tu i tamo moram ih vratiti u okvire. Taj prvi sastanak je bio ključan, tada su shvatili da će sve ovo biti drugačije.
TEMPO: Jeste li čekali na prve reakcije medija, TV kritičara, da vidite kako su prihvatili vaše ideje?
Sve pratim, naročito društvene mreže. Prvog dana znao sam da smo dobri. U Americi je NBC prenosio englesku ligu, to su radili na pravi način, uz engleske komentatore. Moj je cilj bio da nakon godinu dana budemo na njihovoj razini. Nakon tjedan dana stigle su medijske reakcije po kojima smo mi već bolji od njih. Ovo što se sada događa nisam nikada očekivao. S NFL-om sam već doživio da smo dobri u Americi, ali mi dajemo intervju za L’Equipe u Francuskoj, za novine u Njemačkoj i Engleskoj, ta razina popularnosti do sada nije doživljena. Ne znam za neki televizijski program koji je toliko popularan u cijelom svijetu. Kada idemo na utakmice kao ekipa, Thierry Henry, Kate Abdo, Micah Richards, to izgleda kao da su došli Beatlesi. Guardian je objavio kako smo mi promijenili način na koji se rade TV prijenosi, što je ludo. Sve što sam napravio u karijeri, sve te nagrade koje sam dobio za SuperBowl, video s Johnom Malkovichem i tako dalje, više sam ponosan na ovo sada no na bilo što drugo u svojoj karijeri. Zato što smo u tri godine došli od nule do najpopularnijeg nogometnog showa na svijetu.
TEMPO: Jesu li svi ti komentatori bili svjesni da će se, zato što ste vi Hrvat, u emisijama potencirati pojavljivanje Modrića i ostalih hrvatskih reprezentativaca?
Svi oni znaju da sam ja Hrvat i da će, hvala Bogu, potencirati hrvatske reprezentativce. Jednom prilikom ugostili smo Slavena Bilića u emisiji. Nakon utakmice Lige prvaka između Real Madrida i Manchester Cityja koja je završila 3:3, trebali smo razgovarati s nekim od igrača Cityja. Producent mi kaže da razmišlja o Kyleu Walkeru i Jacku Grealishu, a ja mu predložim: „Ma, ‘ajmo mi razgovarati s Gvardiolom.“ Kada sam komentatorima u studiju rekao „imamo Gvardiola“, oni su reagirali u stilu „ma nemoj“. Rekao sam im da Gvardiol gleda naše emisije i da mu se sviđa Micah Richards. Dok su se emitirale reklame, objasnio sam Richardsu kako da Gvardiola pita „kako si?“ Rekao sam mu, napiši Kaká, kao brazilski nogometaš, ali umjesto Kaka je Kako. Na to napiši slovo C koje se čita si. Kako si. How Are You. I on je rekao „Joško, kako si?“ A onda sam mu objasnio kako da na kraju kaže „doviđenja“. Rekao sam mu riječ „dough“ što znači tijesto, izgovara se „dou“. Slijedi slovo W koje se čita „vi“. Zatim žensko ime Jane koje se čita „džejn“. Sve je to zapisao. Dou-vi-džejn-a. On je to savršeno izgovorio. Petkom imamo posebnu emisiju i na jednoj od posljednjih voditelj je nosio dres hrvatske reprezentacije, ostali su ga zezali kako time ljubi šefa u dupe.
TEMPO: Kako je došlo do toga da je CBS kupio televizijska prava na natjecanja UEFA-e za sljedećih šest godina ako UEFA prodaje prava na tri godine?
UEFA je uvijek prodavala prava, svakoj zemlji na svijetu, na tri godine. Mi smo im rekli – bili ste na FOX-u, pa na ESPN-u, pa na Turneru i sada ste na CBS-u. Sa svakim ugovorom imali ste novog partnera. Trebate stabilnost. Sviđa vam se kako mi radimo, potpišimo ugovor na šest godina. Prvi put u povijesti pristali su na šestogodišnji ugovor. Taj ugovor počinje od sljedeće sezone. Mi, osim UEFA-inih natjecanja, imamo prava i na talijansku Serie A. Sve se manje bavim NFL-om, šefovima sam rekao da mi je sve to skupa previše, ovo oko nogometa postalo je posao s punim radnim vremenom. Želio bih imati bazu u Europi i tražim stan u Zagrebu.
‘Objasnio sam Richardsu kako da Gvardiola na hrvatskom pita kako si i on ga je pitao. A onda sam mu objasnio kako da na kraju kaže doviđenja‘
TEMPO: U lipnju će se u Zadru održati treći Sunset Sport Media Festival. Koliko su dolasci NFL i NBA zvijezda važni Zadranima, a koliko svjetskoj promociji Zadra?
Zadar je moj grad, bio sam godinu dana u zadarskoj gimnaziji, ja sam Zadranin. Kada se ukazala prilika da to ostvarimo, rekao sam svojim partnerima u Hrvatskoj – ako nismo u Zadru, onda se ne slažem s vama. Insistirao sam na Zadru i ponosan sam što smo to uspjeli napraviti. Kada netko kao MVP NFL-ovac Ray Lewis ili osvajači NBA titule Matt Barnes i Stephen Jackson dođe u Zadar i kaže da bi tu mogao živjeti, ja se naježim. To je najveći kompliment koji možeš čuti. A posebna je čast što su zbog mene došli u Zadar. Mislim da će taj događaj stalno rasti.
TEMPO: Kako vi i Damjan Rudež, bivši košarkaš, uvjerite te zvijezde da dođu u Zadar?
Pošaljem im linkove s Instagrama jer Zadar ima dobre stranice na Instagramu. Na videosnimkama vide kako to izgleda. K tome, mene poznaju i znaju da ih ne bih prevario. Znam otkuda su, znam gdje su bili, znam da tako nešto još nisu vidjeli. Nije me bilo strah, znao sam da će im biti dobro. Tko bi rekao da će na tih nekoliko dana Zadar biti svjetski centar sporta. Što se tiče Rudeža, od početka karijere radim sa sportašima, ali on je, kako se to kaže, „jedan od milijuna“. On je toliko normalan, dobar, pametan i sposoban.
Komentari