PETAR DOLIĆ ‘Inspiraciju za rad pronašao sam promatrajući prirodu’

Autor:

ZORAN ALAJBEG

Petar Dolić izložit će na Splitskom ljetu ispred Galerije Meštrović svoje djelo

U sklopu jubilarnog 70. Splitskog ljeta likovni umjetnik Petar Dolić u prostoru Galerije Meštrović izložit će 17. srpnja djelo “Umjetnik kod Meštrovića”, koje će se moći pogledati do 15. rujna. Kako kaže Dolić, dobio je neponovljivu priliku da izlaže kao gost umjetnik kod Meštrovića:

„Svjestan sam ljepote prostora i monumentalnosti arhitekture na najlipšem mistu na svitu. Pitanje je što izložiti da veliki Meštrović ‘ne pojede drugog umjetnika’. Sve je krenulo od vertikalne linije u prostoru. Tako sam se povezao s prostorom. Prisutnost nenametljiva s otvorenim pogledom prema Bračkom kanalu. Kad se otvore ulazna vrata, odmah iznad stepenica se pojavi Vlat, kao kontrapunkt pozadini bračkog kamena, i tako jedna vlat pronalazi život unutar kamena – Kameni cvijet. Unutar parka nema tirkiznih tonova i takoreći samo se nametnulo kao akcent. Nisam ulazio u visinski svijet čempresa, koji poput čuvara kupe gromove. U ovom slučaju inspiraciju sam pronašao promatrajući prirodu, jer u njoj se mogu pronaći sva rješenja. Poput velikog hrasta koji svoju unutrašnjost srca pusti da strune kako bi smanjio masu, a ostaju obodi kao cijev koja povećava snagu i otpornost na udare vjetra. Oduvijek sam se divio stablima. Iako sam odrastao u Lici, nijedno. Svaki odbačeni komad htio sam spasiti od vatre i u njega utkati novi život.“

Dolić je opisao što će točno publika vidjeti, što mu je bilo u fokusu dok je radio ovu skulpturu. Kao kiparu teško mu je, kaže, zaključiti što će ljudi vidjeti na izložbi: „Često sam imao problema s investitorima jer nisu mogli shvatiti kako će skulptura izgledati u ambijentu. U svojoj glavi mogu vidjeti skulpturu u prostoru iz svih kutova i kad to pokušavam prepričati, ljudi me ‘blijedo’ gledaju.

Shvatio sam da dobrom fotomontažom riješim sve probleme, puno mi pomogne oko određivanja dimenzija i proporcija skulpture u prostoru. Najjednostavnije je nacrtati, a crtež je osnova svih zapisa u likovnosti. Skulpturu sam radio u Ljevaonici umjetnina Ujević u Zagrebu. Koristim priliku da im se zahvalim jer uz njihovu pomoć sve je lakše. S njima radim i druge projekte te smo postali prijatelji i vrijedan tim. Mislim da se bez takvog supporta ne može raditi skulptura velikog formata. Kad se rodi ideja za skulpturu, treba riješiti neke tehničke probleme, primjerice, kako postaviti skulpturu bez temelja, kako je prevesti, postaviti na zaštićeni plato… Riješili smo samostojeću skulpturu fiksiranu na aluminijskoj ploči 100 x 100 cm. Opteretili smo je bračkim kamenom kopirajući princip statike velikog suncobrana koji ima betonski uteg. Da se skulptura ne bi ljuljala, proučavao sam sve stupove i jarbole da dođem do statičkog rješenja. Unutar skulpture je trokutasti raster koji se koristi u konstrukciji nosivih greda.“

Kako kaže Dolić, s genijalnim Meštrovićem povezuje ga ljubav prema kiparstvu. Da bi bolje razumio njegov lik i djelo, odvažio se portretirati ga na specifičan način: „Pokušao sam napraviti portret umjetnika s njegovim radom. Lice se mijenja, a djela ostaju iza umjetnika. Primjerice, njegov sam portret povezao s njegovim remek-djelom ‘Indijanci’ – ‘Indijanac, Meštrović’, ‘Meštrović-paviljon’ u Domu hrvatskih likovnih umjetnika u Zagrebu.“

Petar Dolić autor je brojnih skulptura na javnim mjestima, poput ove koju će izložiti u Splitu. Kaže da je imao puno sreće i prilika za izradu skulptura u javnom prostoru: „Prema mojemu mišljenju, nijedna izložba ne može se mjeriti s tim. Javna skulptura je za kipara izložba koja traje 365 dana u godini i znak u prostoru koji pamtimo – ‘čekam te kod bana, Zdenca, Šenoe, Matoša, Pirije…’ Tako kipar postaje prisutan u javnom životu. Primjer su i tri dubrovačka kolorista Masle, Pulitika i Dulčić. Dulčić je najprisutniji jer ima puno djela u javnom i sakralnom prostoru.“

Nakon ove Petar Dolić u planu ima još jednu izložbu, u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik. Otvorenje je planirano za 21. rujna, a izlagat će druge radove. Veseli se svakodnevnom radu u ateljeu. Najsretniji je, kaže, kad zaboravi koliko je sati i prepusti se igri.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.