Nakon obnove pritisaka iz dijela političkih stranaka u Bosni i Hercegovini čiji je cilj problematizirati gradnju Pelješkog mosta, javnost i mediji u toj zemlji potpuno su se podijelili oko tog pitanja.
Gotovo svi utjecajniji dnevni listovi u BiH u petak se opširno bave gradnjom Pelješkog mosta uz potpuno oprečna stajališta koja samo ponovo dokazuju kako u toj zemlji nema jedinstvenog pristupa niti o jednom problemu.
Najtiražniji list “Dnevni avaz” priču u Pelješkom mostu istaknuo je na naslovnici iznoseći tvrdnju kako je puna suglasnost o tome između dviju država postignuta još 7. prosinca 2006. godine kada su međudržavne stručne skupine usuglasile sve potankosti vezane za neškodljivi prilaz brodova Neumskom zaljevu zbog čega su i gabariti mosta prilagođeni takvim zahtjevima iz BiH pri čemu je visina povećana na 55 metara a raspon između stupova na 200 metara što omogućuje prolazak i najvećim brodovima.
List ističe kako je konačni projekt pa i odluka o sufinanciranju gradnje iz europskih fondova, rezultat činjenice da je u sve bila uključena i Europska komisija.
“Avaz” kojega kontrolira Fahrudin Radončić, ogorčeni politički oponent lidera Stranke demokratske akcije (SDA) Bakira Izetbegovića, u posebnom komentaru o problemima vezanim za gradnju Pelješkog mosta iznosi ocjenu kako se SDA odlučila na još jedan besmisleni potez, teško shvatljiv tim prije što dolazi nakon debakla do kojega je doveo propali pokušaj revizije presude protiv Srbije po tužbi za genocid i agresiju pred Međunarodnim sudom pravde (ICJ).
“Tako i susjedi vide ono što mi odavno znamo – most služi za zagrijavanje u predizbonoj kampanji koja kod Izetbegovića nikako ne prestaje. Jučer Srbija, danas Hrvatska a u stvari neprekidno Bruxelles koji je i nama potvrdio: projekt mosta pripreman je u konzultaciji s vlastima BiH”, stoji u komentaru uz zaključak kako otvaranjem ovog pitanja Izetbegović “pravi novi most prema sramoti”.
No “Oslobođenje” svojim čitateljima nudi potpuno drugačiji pristup ovom problemu. U opširnom intervjuu sa Ševalom Kovačevićem, predsjednikom organizacije pod imenom Pomorsko društvo BiH, sugerira se kako Hrvatska projekt Pelješkog mosta pokušava realizirati protivno svim međunarodnim normama.
“Hrvatska je ovime izvršila pomorsku agresiju na BiH”, tvrdi Kovačević koji je proteklih godina snažno lobirao i za opciju gradnje luke u Neumu a njegovu argumentaciju SDA je sada preuzela gotovo u cijelosti.
Njegovo je stajalište kako je ključno pitanje prilaza međunarodnim teritorijalnim vodama iz pravca Neumskog zaljeva što se ne može riješiti bez pravičnog razgraničenja između dviju država pa tek nakon toga može biti razgovora o gradnji mosta.
Most bi se, drži Kovačević, gradio ne u hrvatskim teritorijalnim vodama nego u onima koje bi morale imati status međunarodnih.
Predsjedatelju Predsjedništva BiH Draganu Čoviću Kovačević je poručio da prije nego što ubuduće kaže bilo što u prilog gradnje Pelješkog mosta pokaže dokument u kojemu je bosanskohercegovački državni vrh dao suglasnost za takvo što.
No u slučaju BiH uvijek postoji i treća strana, u ovom slučaju ona iz Republike Srpske.
Političari i javnost u tom entitetu ne pokazuju posebno zanimanje uključiti se u rasprave o gradnji Pelješkog mosta očevidno smatrajući to razmiricom koja se tiče prije svega odnosa Bošnjaka i Hrvata u BiH prema Hrvatskoj.
No banjolučke “Nezavisne novine” u petak sugeriraju kako bi zaoštravanje tog sukoba moglo ugroziti drugi projekt kojega u RS-u smatraju puno važnijim sa stajališta svojih interesa a to je gradnja novog mosta preko Save kod Gradiške.
“Ta dva projekta nisu međusobno povezana u smislu uvjetovanosti jedanoga drugim. No evidentno je da ova situacija bez ikakve sumnje može dovesti u pitanje napore ministra (prometa i komunikacija) Ismira Juska i moje osobne oko intenziviranja aktivnosti izgradnje mosta na Savi kod Gradiške i obnove Unske pruge”, izjavio je tajnik Ministarstva prometa i komunikacija BiH Igor Pejić.
Pejić drži kako će bez obzira na prijepore koji su se pojavili oko gradnje Pelješkog mosta, biti nastavljen i projekt gradnje mosta kod Gradiške koji bi osigurao novi priključak iz pravca BiH na autocestu Zagreb-Lipovac posebice stoga jer i u Europskoj komisiji to snažno podupiru.
Očekuje kako će na proljeće naredne godine Hrvatska dodijeliti građevinsku dozvolu za gradnju tog mosta a odmah nakon toga će biti raspisan natječaj za početak gradnje.
“Doista bi bilo veliko razočaranje ako bi bilo što taj projekt dovelo u pitanje”, kazao je Pejić dodajući kako je i taj most od velikog značaja za RS i BiH.
U Ministarstvu prometa i veza RS također su izrazili nadu da zbivanja u vezi s Pelješkim mostom neće utjecati na realizaciju projekta mosta kod Gradiške.
Najavili su kako će u rujnu biti održan novi sastanak s predstavnicima vlade Hrvatske na kojemu će se razmatrati dokumentacija za natječaj za izbor izvođača radova.
Za gradnju novog mosta kod Gradiške kojim bi se otklonilo sadašnje usko grlo na granici između dviju država trebalo bi osigurati 23 milijuna eura s tim da se u Hrvatskoj moraju osigurati i dodatna sredstva za izgradnju prometnog priključka od mosta do autoceste.
Komentari