Pčele uče plesne pokrete geganja uz pomoć svojih suradnika. Na taj način prenose mapu područja gdje se nalazi hrana

Autor:

Boba Jaglicic, Unsplash

Pčele uče plesne pokrete geganja uz malu pomoć svojih suradnika
Pčele radilice koje tresu polen usmjeravaju svoje kolege radilice do peludi putem oblika komunikacije poznatog kao “plesanje” – izvodeći korake koji mapiraju gdje se hrana nalazi i koliko je udaljena od košnice.

Sada su znanstvenici otkrili da pčele usavršavaju te pokrete dok su mlade, dodirujući svojim antenama tijela plešućih starijih pčela; ako propuste tu priliku, njihovi plesovi imaju više grešaka, a karte su im manje točne. Ples geganja teško je izvesti, a pogrešni koraci mogu poslati pčele da tražeći hranuodlete u pogrešnom smjeru. Ali postoji kritična faza učenja u životu mlade pčele radilice kada je stara oko 8 dana – neposredno prije nego što postane pravi sakupljač hrane – što joj pomaže da usavrši svoj ples. Kad se starije radilice vrate u košnicu i zaplešu, mlade ih radilice pomno promatraju. Radeći to, manje iskusne pčele uče izvoditi plesove koji generiraju točnije karte do sljedećeg obroka. Pčele radilice su sve ženke.

Genetika igra ulogu u plesovima pčela, a ranije studije su pokazale da su neki plesni detalji koji prenose udaljenost specifični za vrstu. Međutim, nova otkrića pokazuju da jezik plesa pčela nije u potpunosti urođen, već je djelomično oblikovan društvenim učenjem, objavili su znanstvenici u četvrtak u časopisu Science.

Također su otkrili da ako su novopečene radilice bile lišene prilike da uče od iskusnijih pčela, one su proizvodile plesove koji su bili aljkaviji, s više pogrešaka. Neki aspekti njihovog plesanja na karti poboljšali su se s vremenom, ali druge su nijanse zauvijek izgubljene.

Komunikacija u plesu geganja je složena, a zadatak pčela dodatno je kompliciran time što moraju izvoditi na okomitim, nepravilnim stupovima saća bez svjetla, rekao je koautor studije James Nieh, profesor biologije na Kalifornijskom sveučilištu u San Diegu. “Kao plesač, trčiš naprijed, jureći jednom dužinom tijela u sekundi preko ovog otvorenog plesnog podija koji ima rupe”, rekao je Nieh. “Okruženi ste stotinama i tisućama pčela koje morate tjerati s puta, a u potpunom ste mraku.” Pčele u koloniji prate ples fizičkim kontaktom s plesačem, dodao je.

Unatoč izazovima, pčela mora koristiti svoje tijelo kako bi suptilno prenijela mnoštvo informacija. Plesač slijedi ravnu liniju, koja se naziva “vaggle run”, zatim se vraća na početnu točku u izmjeničnim zavojima lijevo i desno; ona to čini više puta, stvarajući oblik osmice. Trajanje lelujanja govori njezinim prijateljima u košnici koliko je daleko hrana, a kut lelujanja u odnosu na središnju liniju pokazuje smjer prema izvoru hrane.

Što bi se dogodilo kada mlade pčele ne bi imale priliku gledati druge kako plešu? Kako bi to saznali, istraživači su stvorili pet kolonija u kojima su sve pčele bile iste starosti, bez iskusnih starješina. Kad su pčele bile dovoljno stare za traženje hrane, autori studije su snimili njihove plesove i zatim ih usporedili s plesovima pčela u pet kontrolnih kolonija koje su sadržavale odrasle jedinke različite dobi.

“Svi bi mogli plesati”, rekao je Nieh. “Ali pčele koje su mogle pratiti iskusnije plesače – učitelje – plesale su puno bolje.”

U svojim najranijim plesovima, pčele koje nisu imale vodstvo izvodile su plesove s više pogrešaka u svojim kutovima smjera i kodiranju udaljenosti koje je prenosilo okomito lelujanje.

Kad su pčele bile stare 20 dana i bile potpuno zrele, iskusne sakupljačice hrane, njihove su se performanse poboljšale – do određene točke. Njihovi plesovi bili su uredniji, s manje pogrešaka u usmjeravanju. “Međutim, nikada nisu mogli ispravno komunicirati udaljenost”, rekao je Nieh. Nakon što su te pogreške kodirane u plesu, pčele bez učitelja ponavljale su pogreške do kraja života.

“Ono što me najviše zadivilo jest da ovo predstavlja novu razinu složenosti u prijenosu informacija unutar pčelinje kolonije”, rekao je CNN-u u e-mailu istraživač pčela Paul Siefert, koji nije bio uključen u studiju.

“Iako smo prije mislili da je ples geganja u najboljem slučaju definiran genetikom i mehaničkim sposobnostima, sada znamo da postoji društvena komponenta učenja plesa”, rekao je Siefert, znanstveni suradnik na Institutu für Bienenkunde Oberursel Polytechnische Gesellschafta. , Goethe Sveučilište Frankfurt u Njemačkoj.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.