Ugovor vrijedan 103 milijuna eura koji je Hrvatski nogometni savez (HNS) predstavio kao ”posao stoljeća”, odnosno prodaja medijskih i televizijskih prava za prijenos utakmica hrvatske nogometne lige i drugih nogometnih natjecanja na rok od deset godina, izrodio se u golemi fijasko nogometnog saveza i blamažu njegova potpredsjednika Damira Miškovića, inače vlasnika NK Rijeke, koji je bio glavni pregovarač i u javnosti se predstavljao kao spasitelj ovog sporta. Slabo poznata švedska tvrtka Endorphine Magine, osnovana tek dva mjeseca uoči HNS-ova natječaja za ustupanje televizijskih prava sa samo 6 tisuća funti početnog kapitala, nije dostavila bankovne garancije i po svemu sudeći neće uspjeti ispuniti zadane uvjete. Ova informacija izazvala je konsternaciju u većini hrvatskih nogometnih klubova koji su za sljedeću sezonu već kalkulirali s prihodom od 5 do 10 milijuna kuna, što nekima od njih predstavlja značajan dio godišnjeg budžeta, no na široj razini prijeti i ozbiljno ugroziti kompletan hrvatski nogomet. Samo nekoliko mjeseci uoči početka nove sezone nije izvjesno tko će prenositi utakmice i hoće li prijenosa uopće biti, na kojim televizijskim kanalima će se emitirati, niti koliki će biti prihod od televizijskih prava. Ako posao s tvrtkom Endorphine Magine doista propadne, što je gotovo izvjesno, HNS će morati improvizirati.
Ugovor je potpisan u lipnju 2020. godine, u tajnovitoj proceduri u kojoj vodstvo Hrvatskog nogometnog saveza klubovima nije željelo predstaviti čak ni ponude pristigle na natječaj, nego ih je u jednom danu informiralo o navodno najboljoj opciji i istog dana obavijestilo da je ona prihvaćena. Od deset prvoligaških klubova na tom sastanku posao je podržalo njih osam, nije bilo predstavnika Intera iz Zaprešića, a tek je tadašnji predstavnik splitskog Hajduka Marin Brbić glasovao protiv i upozorio da se radi o neozbiljnom potezu. ”HNK Hajduk smatra da ozbiljan partner na tako dugi rok mora dati bankovno jamstvo za prvu godinu odmah pri sklapanju ugovora. Ovako ostajemo dvije godine u iščekivanju i neizvjesnosti hoće li se spomenuti dogovor realizirati, to više što u tom trenutku nitko od potpisnika ugovora ne mora biti na funkcijama, imajući u vidu izbore u HNS-u koji nas čekaju iduće godine”, službeno je upozoravao Hajduk. Mediji bliski HNS-u tada su tvrdili da se radi o ”pokušaju miniranja” unosnog dogovora i ”pucnju u prazno radi lokalnih potreba sukobljavanja s HNS-om što god učinio, čak i kad napravi nešto tako briljantno”. Uvjeravali su da su svi dokumenti pa i ”bankovna garancija ili akreditiv međunarodno ugledne financijske banke za svaku godinu trajanja ugovora” priloženi. Ispostavilo se da to nije točno. Kako Nacional doznaje, HNS je u posljednjim tjednima prošle godine kontaktirao švedsku tvrtku i produljio joj rok za dostavljanje garancija do kraja siječnja, no ondje nisu optimistični i uvjereni da će se to doista dogoditi.
Svi hrvatski klubovi dosad su na ime televizijskih prava imali godišnji prihod od tek milijun i pol eura, pa je vijest da će se ovaj iznos gotovo udeseterostručiti mnogima izazvala nevjericu. Damir Mišković uvjeravao je da je postigao sjajan dogovor i da će njihovi prihodi u idućih deset godina biti čak i veći od 103 milijuna eura: spominjao je razne bonuse poput naslovnog sponzorstva lige i sponzorstva sudaca, klizne bonuse koji se odnose na zaradu na ime broja pretplatnika prijenosa, kompletan trošak produkcije i televizijske distribucije, prijenos s minimalno sedam kamera, tehničku podršku VAR sobi i slično, mjesto glavnog sponzora prve lige na dresovima sudaca i u VAR sobi… Ukupno, tvrdio je, ponuda Šveđana doseže čak 120 milijuna eura.
Zbog neozbiljnosti pri dogovaranju, izvjesno je, televizijska prava na hrvatski nogomet barem za jednu sezonu morat će biti prodana na brzom i improviziranom natječaju za znatno nižu cijenu, ako se on uopće može postići u idućih mjesec ili dva, što će mnogim nogometnim klubovima predstavljati ozbiljan problem u poslovanju. Kako Nacional također doznaje, u ovom slučaju za otkup prava zainteresirana je United Media Grupa, inače vlasnik Nove TV, N1 televizije i niza kanala s brendom Sportklub.
Komentari