PANDORINA KUTIJA Policija skriva koliko puta je Plenković policijskim gliserom putovao na Hvar, dijelom i da posjeti rodbinu. Anušić se vozi u policijskom Audiju A8 iznad svog ranga

Autor:

Zvonimir Barisin, Dusko Jaramaz/PIXSELL

‘U ovom trenutku, osam članova Vlade koristi aute koje je MUP dodijelio temeljem Sporazuma o privremenom korištenju između ministarstava’, stoji u dopisu MUP-a Nacionalu. Tvrde da su problemi nastali zbog zabrane Vlade da provede javnu nabavu novih službenih vozila za ministarstva umjesto dotrajalih, čime posredno prozivaju premijera Plenkovića. Policija Primorcu dala svoj novi VW Touareg, a izvor blizak policiji tvrdi da je ministar Šušnjar mimo policije kupio bljeskalice za službeno vozilo koje koristi

Hrvatski premijer Andrej Plenković putovao je više desetaka puta tijekom svojih premijerskih mandata na otoke Hvar i Brač koristeći policijski gliser, točnije, policijsko ophodno plovilo koje se koristi za nadzor mora i granice. Otkrio je to Nacionalu visoki policijski izvor potaknut manipulacijama ministra obrane Ivana Anušića, koji je tijekom proteklog vikenda dostavio Večernjem listu manipulativne informacije o broju letova hrvatskog predsjednika Zorana Milanovića vojnim helikopterima, pokušavajući mu uoči nadolazeće kampanje za predsjedničke izbore proizvesti političku štetu insinuacijama da on zloupotrebljava vojne, odnosno, državne resurse i nepotrebno proizvodi ogromne troškove hrvatskim poreznim obveznicima.

Isti policijski izvor smatra da se, u najmanju ruku, može tvrditi da je hrvatski premijer taj koji neprimjereno koristi državne resurse, navodeći da je on posjećivao Hvar i Brač samo manjim dijelom zbog stvarnih službenih razloga, a uglavnom zapravo kako bi posjetio članove obitelji i rodbinu koji ondje stanuju. Nacional je pokušao i dodatno službeno provjeriti tvrdnje tog izvora, koji napominje da o svemu ima i neposredna saznanja te je u tom smislu uputio službeni upit glasnogovorniku Vlade Marku Miliću.

Umjesto Milića, u ponedjeljak poslijepodne Nacionalu je službeni odgovor poslao MUP. Evo što su odgovorili na pitanje u koliko je navrata tijekom ovog i prethodnog mandata na čelu Vlade premijer Andrej Plenković, za potrebe svog boravka na Hvaru, koristio službeni policijski gliser ili druga plovila, odnosno, materijalno-tehnička sredstva u vlasništvu nekih drugih ministarstava te koliko je na to utrošeno sredstava i resursa:

„Obavještavamo vas da se službena policijska plovila, kao materijalno-tehnička sredstva u vlasništvu Ministarstva unutarnjih poslova, koriste za provođenje policijskih poslova osiguranja i zaštite domaćih i stranih štićenih osoba (što uključuje i njihov prijevoz) ako je to potrebno sukladno programu i aktivnostima u kojima štićene osobe sudjeluju na obali ili otocima.“

Izvori bliski policiji tvrde da je Andrej Plenković više desetaka puta koristio policijski gliser kako bi iz čisto privatnih razloga, a katkad i iz običnog hira, posjetio otok Hvar. FOTO: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Ni traga odgovoru na postavljeno pitanje, iz čega proizlazi kako se nedvojbeno može tvrditi da MUP prikriva koliko često premijer Andrej Plenković koristi policijski gliser i koliko je na to utrošeno sredstava.

Ministar obrane Ivan Anušić plasirao je prošlog vikenda putem Večernjeg lista u javnost netočnu i manipulativnu informaciju da je predsjednik države koristio vojne helikoptere „čak 348 puta, odnosno, svaki peti dan svoga mandata“ i da je na to „spržio milijun eura iz vojnog budžeta“. U stvarnosti su i broj letova i njihovi troškovi bili višestruko manji, što je sam Milanović dokazao javno objavivši svoje predsjedničke naredbe za angažman tih vojnih resursa.

Međutim, Vladi blizak izvor izjavio je tijekom proteklog vikenda za Nacional da su tako manipulativnim postupcima premijer Andrej Plenković i njegov ministar obrane Ivan Anušić sami otvorili Pandorinu kutiju te da će im se u predstojećem razdoblju to vratiti poput bumeranga jer se upravo oni krajnje neodgovorno odnose prema državnim resursima.

U tom kontekstu isti je izvor s neposrednim saznanjima i vrlo dobro upućen u ovu temu, izjavio i sljedeće:

„Sam Andrej Plenković više je desetaka puta koristio policijski gliser kako bi iz čisto privatnih razloga, a katkad i iz običnog hira, posjetio otok Hvar – gdje je boravio znatno više puta nego Milanović kojega proziva. Koliko je goriva na to potrošeno i hoće li on objaviti sve podatke, kao što je to ovog vikenda učinio Zoran Milanović?“

U ožujku ove godine Plenković je mobilizirao brojne resurse kako bi se pojavio na Hvaru i sudjelovao u procesiji Za križen. Po olujnom nevremenu angažirani su znatni resursi, pa i policijski gliser

Umjesto „predsjednika države koji prečesto koristi helikoptere“, što je narativ koji se iz HDZ-a pokušava nametnuti uoči skorih predsjedničkih izbora, spomenuti izvor formira sintagmu o „premijeru koji se boji letjeti helikopterom, no zato i te kako voli snažne policijske glisere koji ga prevoze na Hvar kako bi ondje posjetio svoju rodbinu“.

O jednom od takvih slučajeva Nacional je pisao u ožujku ove godine: samo dan prije predaje kandidacijskih lista za parlamentarne izbore, Plenković je mobilizirao brojne resurse kako bi se pojavio na tom otoku i sudjelovao u procesiji Za križen. Po olujnom nevremenu angažirani su znatni resursi, pa i policijski gliser, no Vlada je tada odbila odgovoriti na pitanja Nacionala o svrhovitosti i troškovima tog evidentno predizbornog čina. Plenković je, naime, prije toga u istoj procesiji sudjelovao punih pet godina ranije, a ovom prilikom rekao je da mu je užitak biti u rodnom mjestu svog oca. „Neobično je da je kampanja pred Uskrs, ali dobro je za introspekcije, preispitivanje i zato mi je drago što sam došao“, kazao je Plenković.

No osim premijera koji voli glisere, u Vladi sjede i ministri koji vole skupe i luksuzne limuzine – a koje im ne pripadaju i do kojih su zapravo došli manipulacijom sustavom.

Osim premijera koji voli glisere, u Vladi sjede i ministri koji vole skupe i luksuzne limuzine – a koje im ne pripadaju i do kojih su zapravo došli manipulacijom sustavom. FOTO: Zeljko Hladika, Slavko Midzor/PIXSELL

Izvor blizak policiji Nacionalu je otkrio da je Uprava za posebne poslove sigurnosti (UPPS), koja djeluje u sklopu Ministarstva unutarnjih poslova Davora Božinovića, prije ovog ljeta nabavila čak deset automobila AUDI A8 koji su formalno namijenjeni prijevozu stranih štićenih osoba, a po Vladinim uredbama pravo njihova korištenja imaju tek predsjednici države, Vlade i Sabora kao štićene osobe prve kategorije. No istim automobilima služe se i ministri obrane i unutarnjih poslova Ivan Anušić i Davor Božinović, kao i potpredsjednik Tomo Medved, kojima po istim uredbama pripada pravo korištenja automobila niže kategorije – pojednostavljeno, Audija A6. Način na koji su došli do njih blago rečeno je kreativan, a u biti manipulativan radi prikrivanja njihova populizma i skorojevićkog sindroma.

Izvor s neposrednim saznanjima o tomu je za Nacional izjavio:

„Preko UPPS-a oni pokreću proceduru da krim-policija utvrdi njihovu potencijalnu osobnu ugrozu i takvo mišljenje šalju na potvrdu u SOA-u, pa im se tako dodjeljuju automobili na koje pravo imaju štićene osobe prve kategorije. Tu mogućnost iskoristio je niz Plenkovićevih ministara, koji su tako ‘probili’ kategorije službenih automobila, a čak je i novi ministar gospodarstva Ante Šušnjar dao nalog da se mimo MUP-a kupe bljeskalice za službeni automobil koji koristi. Osim najobičnije ljudske taštine, razlog što veliki broj ministara koristi automobile u vlasništvu MUP-a, a ne svog ministarstva, sasvim je prozaičan: bljeskalice im omogućavaju prednost u prometu, a korisno je i što službenim policijskim automobilima nije moguće napisati prijavu za bilo kakav prometni prekršaj. Teoretski, mogu divljati bez posljedica, pa i pod rotacijom ako im se sviđa. Plenkovićeva vlada tu situaciju, dakako, može sanirati i dovesti u zakonske okvire ako promijeni uredbe i propise o pravu na korištenje službenih vozila, no to im nije politički oportuno, naročito u situaciji kada prozivaju Milanovića za neracionalno korištenje javnih i vojnih resursa.“

UPPS pokreće proceduru da krim policija utvrdi potencijalnu osobnu ugrozu ministara i to mišljenje šalju na potvrdu u SOA-u, pa im se dodjeljuju automobili na koje pravo imaju štićene osobe prve kategorije

Isti policijski izvor navodi da ako ministar Šušnjar doista u službenom automobilu svoga ministarstva koristi bljeskalicu koju je kupio mimo MUP-a, on u najmanju ruku čini ozbiljan prekršaj te se takvo vozilo smatra tehnički neispravnim. U slučaju da ga zaustavi policija, prema navodima istog izvora, to bi vozilo trebalo biti uklonjeno iz prometa.

Nacional je od MUP-a, odnosno, njegove Uprave za posebne poslove sigurnosti, zatražio podatke o broju dužnosnika kojima je zbog navodne sigurnosne ugroze odobreno korištenje vozila iznad klase koja im pripada, a odgovor koji je stigao u ponedjeljak poslijepodne u svom prvom dijelu otkriva kako MUP evidentno krivcem za tu situaciju smatra premijera Plenkovića. U tom dijelu odgovora MUP je, naime, pokušao objasniti zašto je došlo do spomenutih manipulacija pa ih je pokušao prikriti tvrdnjama da je gotovo polovina ministara u Vladi koristila odveć dotrajale automobile.

Evo što su odgovorili na pitanje koliko je članova Vlade kojima su na korištenje dodijeljeni automobili u vlasništvu MUP-a ili Uprave za posebne poslove sigurnosti, a posebno onih koji su na korištenje dobili automobile više kategorije u odnosu na kategoriju koju propisuje relevantna Vladina uredba, te na temelju kojih odluka (ili procjena), odnosno, na temelju kojih sporazuma je to učinjeno: „Središnji ured za javnu nabavu zadnji je put provodio postupak nabave vozila za potrebe članova Vlade RH i štićenih osoba putem leasinga 2013. godine. Zbog Odluke Vlade o zabrani nabave vozila iz 2009. godine, vozila za potrebe članova Vlade RH nisu se zanavljala periodično, kako je to bila praksa svih prijašnjih godina, već su se koristila postojeća vozila dokle god su bila tehnički ispravna. Kako se pojavio problem da vozila više nisu ‘sigurna’ za korištenje zbog velike kilometraže i učestalih kvarova (a i zbog isteka operativnog leasinga), ministarstva su dio vozila morala staviti izvan upotrebe. Središnji ured za javnu nabavu nije proveo nove postupke nabave vozila za potrebe Vlade RH te se pojavio problem koji se, prvenstveno zbog sigurnosnih razloga, morao žurno riješiti (u većem broju slučajeva radi se o štićenim osobama). U tom trenutku optimalno rješenje je bilo da ministarstvima koja nisu imala u svom voznom parku odgovarajuća vozila, MUP da na privremeno korištenje vozila iz svog voznog parka, uz sporazumom definiranu obvezu da ministarstvo koje koristi vozilo podmiruje sve troškove nastale korištenjem istih (rata najma, registracija, gorivo, održavanje).“

Uprava za posebne poslove sigurnosti prije ovog ljeta nabavila je deset automobila AUDI A8 koji su formalno namijenjeni prijevozu stranih štićenih osoba, ali koriste ih ministri poput Ivana Anušića i Davora Božinovića koji na to nemaju pravo. FOTO: Marko Prpic, Zeljko Hladika/PIXSELL

Međutim, MUP je propustio pojasniti ključni detalj. Do takve je situacije došlo jer je, tvrdi to policijski izvor, premijer Plenković osobno iz populističkih razloga zaustavio javnu nabavu novih službenih vozila 2016., po isteku drugog četverogodišnjeg ciklusa od posljednje takve javne nabave. Pa se zato može tvrditi da MUP u svom odgovoru zapravo krivca za takvu situaciju nalazi u hrvatskom premijeru.

Osim toga, MUP je Nacionalu priznao da osam ministara u Vladi koristi njihove službene automobile. Evo što su napisali u tom dijelu službenog odgovora: „U ovom trenutku osam članova Vlade ima na korištenju automobile koje je MUP dodijelio temeljem Sporazuma o privremenom korištenju između ministarstava. Što se tiče konkretnog pitanja za Upravu za posebne poslove sigurnosti, predmetna uprava nije davala vozila na korištenje članovima Vlade RH, osim što je Ministarstvu hrvatskih branitelja stavila na raspolaganje zamjenska vozila umjesto vozila marke Škoda Superb nakon kvara iste, a koju je Ministarstvo unutarnjih poslova prethodno ustupilo na korištenje Ministarstvu hrvatskih branitelja. Vozila koja smo dali na korištenje nabavljena su 2013. godine (marke Audi, naše vlasništvo), odnosno 2015. godine (marke Škoda Superb, s godišnjim najmom koji se produžuje svake godine do rješavanja problematike). Novo vozilo je jedino VW Touareg, koji je također privremeno dan Ministarstvu financija budući da smo vozilo koje se do sada koristilo morali staviti izvan funkcije zbog učestalih kvarova i velike prijeđene kilometraže. Odluka Vlade RHNN 37/2016“ ne definira koja vozila koriste potpredsjednici Vlade, dok se državnim dužnosnicima koji imaju status štićene osobe dodjeljuju vozila sukladno propisima o određivanju štićenih osoba i provođenju njihove zaštite i osiguranja. Napominjemo da se u većini slučajeva radi o vozilima srednje klase i više srednje klase, starosti desetak i više godina.“

Izvješće načelnika Glavnog stožera OSRH, general-pukovnika Tihomira Kundida, o letovima helikoptera HRZ-a pokazuje da je ministar obrane Ivan Anušić frizirao brojke o broju Milanovićevih letova

Tako sročen odgovor prešućuje da potpredsjednik Vlade i ministar branitelja Tomo Medved koristi Audi A6 u vlasništvu MUP-a, jednako kao i ministri obrane i unutarnjih poslova Ivan Anušić i Davor Božinović. Međutim, Medved koji koristi policijski automobil odgovarajuće klase i Anušić koji koristi Audi A8, što je klasa iznad propisane za štićenu osobu njegova ranga, koriste vlastite vozače, zaposlene u svojim ministarstvima.

Pa se otvara pitanje zašto Anušić kao štićena osoba ne koristi policijskog vozača iz pripadajuće jedinice UPPS-a. Svu lavinu javnih optužbi na tu temu zapravo je pokrenuo upravo Nacional svojim prošlotjednim tekstom u kojemu je otkriveno da je predsjednik države od Vojne sigurnosno-obavještajne agencije (VSOA) zatražio da se ispita tko upravo iz tog ministarstva, odnosno iz vojske, javnosti unaprijed otkriva klasificirane informacije o tajnom rasporedu njegovih letova vojnim helikopterom. Radi se o ozbiljnom sigurnosnom propustu i potencijalnoj ugrozi, jer su helikopter kojim se prevozio Milanović u nekoliko navrata i na nekoliko lokacija prilikom slijetanja dočekale televizijske kamere premda to nigdje nije bilo najavljeno pa je evidentno da su televizijske ekipe imale informacije o njegovoj ruti i mjestu slijetanja – što znači da je iste te informacije mogao imati i znatno širi krug potencijalno znatno manje dobronamjernih ljudi.

„Javnost ima pravo znati za što Milanović koristi vojni helikopter“, izjavio je za Nacional još prije desetak dana izvor vrlo blizak samom vrhu Ministarstva obrane, a u skladu s tim stavom Nacional je od Ministarstva obrane tijekom prošlog tjedna zatražio upravo to – sve podatke o svim slučajevima u kojima je predsjednik Republike od početka ove godine koristio vojne helikoptere ili druga prijevozna sredstva u vlasništvu Ministarstva obrane. Zatražili smo konkretne datume i relacije svakog pojedinačnog putovanja – obavljenih u prošlom vremenu, dakako, kako se ne bi stvorila potencijalna sigurnosna ugroza u budućnosti – no ministarstvo Ivana Anušića oglušilo se i izbjeglo odgovoriti na upit Nacionala. Umjesto toga, upravo ove nedjelje u Večernjem listu objavljen je neobičan tekst kojim se upravo ove tražene informacije serviraju javnosti kontrolirano, a na koncu se pokazalo i izrazito manipulativno.

Tihomir Kundid. FOTO: Davorin Visnjic/PIXSELL

U tom dnevnom listu, u kojemu je najveći dio svoje novinarske karijere provela nova glasnogovornica ministra obrane Iva Puljić-Šego, novinar Davor Ivanković izvještava o „analizi“ koju je zatražio Ivan Anušić i u koju je, kako piše, i on sam imao uvid – premda se formalno i dalje radi o klasificiranim podacima. „Milanović je koristio vojne helikoptere čak 348 puta, jedna od omiljenih destinacija je Hvar“, stoji u naslovu tog teksta, u kojemu se dalje navodi:

„Kako ministar Anušić smatra da podaci o aktualnom letu trebaju biti klasificirani, no ne mogu biti klasificirani podaci o tome koliko puta je Milanović koristio vojne helikoptere, zatražio je od Oružanih snaga RH izvješće o tome koliko se puta u svom mandatu od 2020. do sada Milanović koristio vojnim helikopterima“, da bi se nešto kasnije navelo i da je sam Anušić „objasnio za Večernji list“ da je zatražio izvještaj Oružanih snaga o tome koliko je Milanović koristio resurse HV-a i MORH-a zato što ministar obrane pred zakonom, Saborom i državnom revizijom odgovara za zakonito i namjensko korištenje proračunskog novca Ministarstva obrane.

Prema toj analizi, koju je odbio dostaviti Nacionalu, ali ju je evidentno predstavio Večernjem listu, predsjednik Milanović je helikoptere HRZ-a u svom mandatu koristio 348 puta – no moguće je da je letova bilo i više, „ali su podaci skupljani po hitnoj proceduri“. Komu se i zašto žurilo objaviti ih baš ovoga vikenda, ostaje nam zaključiti.

‘Plenkovićevi ministri automobile MUP-a, a ne svojih ministarstava koriste samo zato što im bljeskalice omogućavaju prednost u prometu, a tim policijskim automobilima nije moguće ni napisati prijavu za prekršaje’

„Predsjednik je, dakle, u prosjeku koristio helikoptere svakog petog dana svog mandata. Najomiljenija destinacija predsjednika RH je Hvar, kamo je letio na desetke puta, potom Brijuni, Sinj, Slunj. Ima tu i dosta letova za i iz Dubrovnika, Korčule, Gračaca, Karlovca, Tounja itd. Izdvaja se najviše destinacija Hvar, očito zato što Milanović koristi tamošnju državnu vilu u kojoj ljetuje, ali kao što je vidljivo iz tablica letenja, često odlazi na Hvar u mir tamošnje državne vile i ne samo zbog ljetovanja. Najčešće ne putuje sam, nego u društvu tri, pet i sedam, pa sve do 15 drugih osoba, čija se imena ne navode“, stoji u tom tekstu te se navodi koliko je vremena predsjednik države letio u kojem tipu helikoptera, a na koncu je iznesena i procjena da je u svom mandatu „spržio oko milijun eura iz vojnog budžeta“.

Izvori nešto bliži Zoranu Milanoviću, ali i dio njih iz vojnog i sigurnosnog sustava, bili su osupnuti takvim ponašanjem i još u nedjelju, prije službenog priopćenja iz Ureda predsjednika, izričito za Nacional izjavili su da je Anušić preko Večernjeg lista u javnost plasirao manipulacije.

„Brojka o navodnih 348 letova je frizirana, zapravo lažna: u Ministarstvu obrane zbrojili su i sve postaje na kojima je predsjednik tijekom svojih letova mogao zastati. Realno, iz Milanovićevog ureda od 2020. godine do danas zatraženo je devedesetak letova, a stvarno ih je realizirano tek sedamdesetak“, tvrdio je jedan od sugovornika Nacionala, dodavši informaciju koja je već notorna: piloti vojnih helikoptera svake godine moraju ostvariti određen broj naleta, bili helikopteri puni ili prazni, o čemu je u ponedjeljak na portalu Telegram.hr ekstenzivan članak objavio i Goran Redžepović, inače iskusan vojni pilot koji izvrsno poznaje sustav iznutra. Redžepović je o Milanoviću napisao više iznimno kritičkih tekstova, ali ovaj slučaj nazvao je prvorazrednim skandalom, nadodajući da je Milanović letio transportnim letjelicama na kojima, radi održavanja trenaže, moraju letjeli piloti HRZ-a, s putnicima ili bez njih. U tom smislu i on je ustvrdio kako je čista laž da je to dodatni trošak za MORH, zaključujući da se radi o prizemnom spinu HDZ-a koji izravno potkopava pouzdanost vojnog sustava države čiji operativci vojno-obavještajne službe varaju na dnevnicama, a planovi leta vrhovnog zapovjednika cure novinarima.

Iz Ureda predsjednika Zorana Milanovića objavljeno je da je on s vojnim helikopterima letio ukupno 74 puta. FOTO: Emica Elvedji/PIXSELL

Sve te informacije potvrđene su objavom Ureda predsjednika u nedjelju kasno poslijepodne: Zoran Milanović najprije je deklasificirao sve svoje zapovijedi o izvršenim letovima helikopterima HRZ-a i plovidbama brodovima HRM-a, a onda i objavio detalje svoja 74 leta helikopterom i osam plovidbi brodovima Hrvatske ratne mornarice.

„Ured Predsjednika Republike dobio je u nedjelju, 1. rujna, Izvješće načelnika Glavnog stožera OSRH general-pukovnika Tihomira Kundida o letovima helikoptera HRZ-a i plovidbi brodova HRM-a za potrebe Predsjednika Republike i Vrhovnog zapovjednika OSRH Zorana Milanović u razdoblju od veljače 2020. do kolovoza 2024. godine. Načelnik GS OSRH sastavio je izvješće na zahtjev Predsjednika Republike koji je prethodno, svojom odlukom, deklasificirao zapovjedi o izvršenim letovima helikopterima HRZ-a i plovidbama brodovima HRM-a. U Izvješću načelnika GS OSRH utvrđeno je kako je Predsjednik Republike i Vrhovni zapovjednik OSRH koristio helikoptere HRZ-a ukupno 74 puta, a brodove HRM-a osam puta u razdoblju od veljače 2020. do kolovoza 2024. godine. Ukupan trošak pogonskog goriva iznosio je 127.000 eura za HRZ i 22.800 eura za HRM. Umjesto manipulacija i objave neprovjerenih i posve netočnih podataka o korištenju vojnih helikoptera i brodova, Ured Predsjednika Republike objavljuje Izvješće načelnika GS OSRH, Pregled letova helikoptera HRZ-a u aktivnostima Predsjednika Republike i Pregled angažiranja brodova HRM-a u potpori aktivnostima Predsjednika Republike zajedno s pripadajućim troškovima“, objavio je Milanović. Drugim riječima, ministar obrane Ivan Anušić doista jest lagao i o broju Milanovićevih letova i o troškovima koji su tako nastali.

A sada MUP pokušava prikriti kako Anušić i njegovi kolege u Vladi masovno koriste skupocjene automobile na koje nemaju pravo, a i koliko je novca sam premijer „spržio“ čestim plovidbama prema Hvaru, svojoj također „omiljenoj destinaciji“.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.